
Schoolweging
De schoolweging van De Brug Nieuwerbrug aan den Rijn is 28,06 , met een spreiding van 6,26 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
99.3% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. De school scoort hierbij 2.9 procentpunt hoger dan vergelijkbare scholen, wat een stevige basiskwaliteit reflecteert.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 73.9% van de leerlingen die het streefniveau behaalt, overtreft de school ruimschoots de inspectienorm van 50.1%. Dit is 12.7 procentpunt hoger dan vergelijkbare scholen, wat wijst op effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Opvallend is het hoge percentage vwo-adviezen (20% vs. 18.6% regio), gecombineerd met aandacht voor praktische routes (10% vmbo-b/k advies). De brede adviesrange sluit aan bij de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 28.06). Het ontbreken van 'boven advies'-doorstroom (0%) bij vergelijkingsgroepen suggereert realistische advisering.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Brug Nieuwerbrug aan den Rijn | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 180.1 | 178.66 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De school houdt alle gegevens van methodegeboden en niet methodegebonden toetsen van de leerlingen bij in een leerlingvolssysteem (Parnassys). De tussenresultaten worden besproken in het team, waarbij wordt bekeken of de schoolambitie is behaald. Ook worden deze besproken tussen IB'er en groepsleerkracht om te kijken of de groepsambitie is behaald en of op leerlingniveau sprake is van hetgeen verwacht werd. Bij significante afwijkingen wordt het groepsplan hierop aangepast en wordt indien nodig extra hulp of uitdaging voor de leerling ingezet. De M-toetsen worden in januari afgenomen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
92.3% van de leerlingen presteert exact op adviesniveau – 29.4 procentpunt hoger dan landelijk gemiddeld. Opvallend is het volledig ontbreken van onderadvisering, wat past bij het beschreven intensieve pré-advies traject met M-toetsmonitoring en leerlingvolgsystemen.
Sociale ontwikkeling
De school meet twee keer per jaar het welbevinden van de leerlingen. Zij doet dat via de vragenlijsten van de Kanjertraining. Als daar opvallende resultaten uitkomen, worden deze besproken met de IB'er van de school en/of de ouders. Mocht dat nodig zijn, dan wordt er adequate ondersteuning geregeld. Veelal bevestigen de Kanjerlijsten wat al bij leerkrachten bekend is. In dat opzicht hebben de lijsten een bevestigende werking. Ook worden op school kindgesprekken gevoerd. Deze kunnen gaan over het cognitieve, maar ook over sociale opbrengsten. Onze ervaring is dat kinderen zelf goed kunnen aangeven wat zij nodig hebben. De leerlingen van de school waren dit jaar voor het eerst bij de startgesprekken aanwezig. Het mooie hiervan is dat er een stuk betrokkenheid bij/eigenaarschap van het eigen leerproces ontstaat, zelfs al bij jonge kinderen. LEES MINDER
Vertrouwen in elkaar
Elkaar helpen waar het kan
Ontwikkeling gezond gedrag
Wat is de werkwijze van CBS De Brug voor sociale ontwikkeling?
De resultaten van de sociale ontwikkeling worden besproken in het team en met de intern begeleider. Indien nodig worden vervolgacties gepland. Wanneer uit de metingen een signaal ontstaat, wordt in overleg met de ouders gekeken of er aanvullende acties nodig zijn.
Welke registratievormen gebruikt CBS De Brug om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
CBS De Brug gebruikt Kanjerlijsten om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt CBS De Brug?
CBS De Brug gebruikt Kanjer trainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.