
Schoolweging
De schoolweging van De Trompetvogel is 29,43 , met een spreiding van 6,08 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98,4% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overtreft De Trompetvogel zowel de landelijke norm (85%) als het gemiddelde van vergelijkbare scholen (95,9%). De school houdt hiermee al 5 jaar consistent een score boven de 98%, wat wijst op effectieve basisvaardighedendidactiek.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school presteert excellent op het streefniveau: 79,9% van de leerlingen haalt dit hogere niveau, tegenover een signaleringswaarde van 47,1%. Dit is 22,1 procentpunt boven het gemiddelde van vergelijkbare scholen (57,8%). De combinatie van gepersonaliseerd leren en een ontwikkelgerichte adviesaanpak lijkt hier succesvol.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Er is een sterke focus op theoretische doorstroom: 92,1% van de adviezen is 'onbekend', maar van de bekende adviezen gaat 66,7% naar havo-niveau of hoger. Dit contrasteert met vergelijkbare scholen waar slechts 46,4% van de adviezen naar havo/vwo leidt. Opvallend is het ontbreken van vmbo-b adviezen, wat past bij het profiel van een ambitieuze buurtschool.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Trompetvogel | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 183.33 | 176.02 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om een objectief beeld van de leerprestaties op de verschillende vakgebieden zoals taal, rekenen - wiskunde en lezen te krijgen, worden CITO tussentoetsen, tweemaal per schooljaar afgenomen. Aan de hand van analyses van de resultaten vindt afstemming van de leerstof op groepsniveau of op individueel niveau plaats. N.a.v. deze analyses wordt gekeken wat onze leerlingen nodig hebben aan bijvoorbeeld extra oefening, verdieping, (meer) hulp.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
27,1% van de leerlingen presteert onder advies, ruim boven het landelijk gemiddelde (11,8%). Dit zou kunnen samenhangen met de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 29,43). Tegelijkertijd scoort 18,8% boven advies, wat het succes van de ontwikkelgerichte advisering in groep 7-8 illustreert. De school zet extra in op monitoring van doorstroom in het VO, zoals beschreven in hun ondersteuningsplan.
Sociale ontwikkeling
De visie van de school is door middel van leerlingbegeleiding met behulp van het leerlingvolgsysteem en de leerling-besprekingen de sociale opbrengsten te monitoren. Daarnaast worden door kind gesprekken en ouder-kind gesprekken regelmatig het welbevinden besproken. De resultaten en observaties hiervan worden gebruikt om te zien welke leerlingen op school en/of thuis extra begeleiding nodig hebben.
Samen
Veilig
Groeien
Wat is de werkwijze van De Trompetvogel voor sociale ontwikkeling?
Samen een school zijn is de basis van onze visie op leren. Leren doe je samen om te kunnen ontwikkelen en groeien als mens. De school gebruikt schoolbrede gedragsverwachtingen en beloont gewenst gedrag. De leerkracht bekrachtigt gewenst gedrag door middel van complimenten en verweeft de kernwaarden in eigen handelen. De sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen wordt bijgehouden met behulp van de methode Vreedzaam en observaties. De resultaten worden besproken met de gedragscoördinatoren. Indien nodig vinden er interventies plaats. De gedragscoördinatoren geven ondersteuning aan leerkrachten bij gedragsproblematiek, voeren gesprekken met individuele leerlingen, en zijn aanwezig bij intervisiebijeenkomsten van het zorgteam. Ook gebruiken wij het leerlingvolgsysteem LIB (Leerling in Beeld). Twee maal per jaar worden de vragenlijsten door alle leerkrachten en/of de leerlingen van de groepen 3 t/m 8 ingevuld. Bij de groepen 1 en 2 gebeurt dit ook tweemaal per jaar door de leerkrachten bij KIB (Kleuter in Beeld). De resultaten worden met leerlingen en ouders besproken. Waar nodig wordt actie ondernomen.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Trompetvogel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Trompetvogel gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst en LIB (Leerling in Beeld) en KIB (Kleuter in Beeld) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.