
Schoolweging
De schoolweging van De Schouw is 31,98 , met een spreiding van 5,98 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 94,08% behaalt De Schouw het fundamenteel niveau ruimschoots boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept de basiskwaliteit van het onderwijs. De score is iets lager dan het vergelijkingsgemiddelde (94,82%), maar blijft consistent binnen acceptabele marges.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
47,59% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 41,2%. Dit toont aan dat De Schouw, ondanks de complexe populatie (schoolweging 31,98), effectief differentieert. De score ligt wel 5,85 procentpunt onder het vergelijkingsgemiddelde (53,43%), wat mogelijk samenhangt met de hogere spreiding in leerlingenkenmerken.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een focus op havo (34,78%) en vmbo-(g)t (28,26%). Opvallend is het lage percentage vwo-adviezen (10,87% vs. 18,61% bij vergelijkbare scholen). Praktijkonderwijs (1,01% regio) komt niet voor, wat past bij het cognitieve profiel. De brede adviesrange – van vmbo-b tot vwo – reflecteert de spreiding in de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Schouw | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussenresultaten worden door De Schouw gebruikt om ons onderwijsaanbod te evalueren en om eventueel het aanbod aan te passen of te versterken. Wij meten twee keer per jaar om nadrukkelijk de vinger aan de pols te houden. De tussenresultaten vormen de basis voor de groepsbesprekingen en de daaruit voortvloeiende groepsplannen. Met de groepsplannen wordt gewerkt binnen 3 instructieniveaus. Van daaruit is er ook aandacht voor individueel niveau en/of begeleiden.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
15,38% van de leerlingen presteert onder advies (iets boven landelijk gemiddelde van 11,81%), terwijl 23,08% bovenadvies functioneert. Dit wijst op zorgvuldige advisering, waarbij de school risico’s mijdt. De begeleiding richt zich primair op het behalen van het basisadvies, met minder aandacht voor doorstroommogelijkheden.
Sociale ontwikkeling
KIVA Voor de sociaal-emotionele ontwikkeling hanteren wij de methode KiVa. Dit is een schoolbreed programma gericht op positieve groepsvorming en het verbeteren van de sociale veiligheid. Gedurende het schooljaar behandelen we 10 thema’s. De thema’s gaan over positieve groepsvorming en het voorkomen van pesten. Kinderen krijgen meer inzicht in wat pesten is en wat zij ertegen kunnen doen. In de onderstaande oudergids is het onderwerp pesten vanuit het Kiva oogpunt beschreven. Oudergids Kiva - pesten Eens per week wordt er een les gegeven uit de KiVa methode. Daarnaast houden we nog een keer in de week een KiVa kring. Hierin geven we de kinderen ruimte om dingen aan te geven die er binnen of buiten de klas spelen en maken we een terugkoppeling naar de aangeboden theorie van eerder die week. Tijdens deze kring komt het ook weleens voor dat kinderen aangeven ergens mee te zitten. Als groep luisteren we hier naar en zoeken samen naar oplossingen om er voor te zorgen dat het desbetreffende kind zich weer veilig en fijn voelt binnen de groep. Aan de leerkracht de taak om de voortgang in de gaten te houden en af en toe te evalueren. Dit kan individueel, maar er kan ook naar worden gevraagd tijdens een KiVa les. Tweemaal per jaar nemen wij een monitor af van KiVa. Zo volgen wij de veiligheidsbeleving van de kinderen. LEES MINDER
Veiligheid en plezier
Vertrouwen
Respect
Wat is de werkwijze van De Schouw voor de sociale ontwikkeling van leerlingen?
De Schouw monitort de sociale veiligheidsbeleving van kinderen twee keer per jaar. Na de meting in oktober volgen ouder-kindgesprekken gericht op de sociaal-emotionele ontwikkeling. De school heeft een expertisegroep Sociale Veiligheid, bestaande uit leerkrachten uit verschillende groepen. Zij dragen zorg voor het veiligheidsbeleid en vormen het KiVa-team. Een collega is geschoold als 'anti-pestcoördinator'.
Welke registratievormen gebruikt De Schouw om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Schouw gebruikt Kijk! en KiVa om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Schouw?
De Schouw gebruikt de KiVa-methode voor sociaal-emotioneel leren.