
Schoolweging
De schoolweging van Koningin Beatrixschool Nieuwegein is 32,22 , met een spreiding van 6,76 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
89,1% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit is iets lager dan bij vergelijkbare scholen (93,9%), maar blijft stabiel over jaren heen. De school zet extra in op basisvaardigheden, wat terug te zien is in de beperkte zittenblijfcijfers.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
47,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de signaleringswaarde van 38,7%. Hoewel dit lager ligt dan het vergelijkingsgemiddelde (50,2%), toont het aan dat de school effectief differentieert in een complexe populatie. De focus op maatwerk, zoals beschreven in het onderwijsprotocol, draagt hier waarschijnlijk aan bij.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische routes: 22,2% vmbo-(g)t, 16,7% havo, en 16,7% havo/vwo. Opvallend is het hoge percentage onbekende adviezen (16,7%), wat mogelijk wijst op late instroom. Vergeleken met vergelijkbare scholen scoort de school hoger op havo/vwo-advies (33,3% vs. 27,8% regio) maar lager op vwo (5,6% vs. 18,6%).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Koningin Beatrixschool Nieuwegein | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.02 | 173.74 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussenresultaten worden gemeten middels de toetsen van CITO. In ons leerlingvolgsysteem houden we de ontwikkeling van kinderen bij. Na elke CITO toets volgt een groepspresentatie waarin de leerkracht aangeeft welke doelen wel en niet behaald zijn en op welke manier gewerkt wordt aan de (nog) niet behaalde doelen. We bekijken daarin wat in ons handelen wel en niet heeft gewerkt en wat er anders zou kunnen. Deze reflectie doen we doorlopend, maar in het hele team op momenten na de CITO toetsmomenten, die twee keer per leerjaar plaatsvinden (midden en eind van het schoolseizoen). We werken doelgericht, dat betekent dat de doelen voor kinderen helder zijn en ook de mate van ontwikkeling richting die doelen wordt door de leerkrachten goed gevolgd en met de leerlingen en ouders besproken.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
22,2% van de leerlingen presteert boven advies – een percentage dat dicht bij het landelijk gemiddelde (25,3%) ligt. Het opvallend hoge percentage leerlingen onder advies (22,2% vs. 11,8% landelijk) vraagt aandacht. Dit kan samenhangen met de complexe leerlingenpopulatie, maar ook met de grondige adviesprocedure die de school hanteert.
Sociale ontwikkeling
Segregatie en focussen op verschillen zijn volop zichtbaar in de maatschappij. Als school dragen we bij aan integratie en focus op wat ons bindt. Waar kunnen we elkaar ontmoeten, leren kennen en van elkaar leren? Hoe zorgen we met elkaar dat we respectvol omgaan met de diversiteit die in de maatschappij en in de school zichtbaar is? Kinderen bewust maken dat vragen stellen belangrijker is dan antwoorden geven helpt hierbij. Kinderen zijn in staat op te komen voor zichtzelf, eigen meningen te vormen zonder daarbij de belangen van en gevolgen voor anderen uit het oog te verliezen. LEES MINDER
Goed voor elkaar! (Motto)
Respect voor brede diversiteit
Elkaar willen leren kennen
Wat is de werkwijze van de Beatrixschool, locatie Wijkersloot voor sociale ontwikkeling?
De kernwaarde van de Beatrixschool, locatie Wijkersloot is het motto: 'Goed voor elkaar'. Dit houdt in: rekening houden met elkaar, respect hebben voor elkaar, aandacht hebben voor elkaar en elkaar echt willen leren kennen. Naast de lessen van de Kanjertraining en Trefwoord is de school doorlopend bezig met een voorbeeld te zijn van dit motto en wijzen ze elkaar, de leerlingen en de ouders hier ook op. De veiligheid wordt gemonitord door middel van kindgesprekken en de jaarlijkse vragenlijst, waarbij de kinderen de school een hoge score geven voor veiligheid.
Welke registratievorm(en) gebruikt de Beatrixschool, locatie Wijkersloot om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Beatrixschool, locatie Wijkersloot gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en Zien.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Beatrixschool, locatie Wijkersloot?
De Beatrixschool, locatie Wijkersloot gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Trefwoord, Trots & Water.