
Schoolweging
De schoolweging van De Pannebakker is 31,70 , met een spreiding van 4,92 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 96,4% behaalde fundamentele niveaus overstijgt De Pannebakker zowel de landelijke norm (85%) als het gemiddelde van vergelijkbare scholen (95,23%). Dit onderstreept de effectieve basisondersteuning, vooral voor taalbeheersing, zoals beschreven in het schoolplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
54,95% van de leerlingen behaalt het streefniveau, vrijwel gelijk aan vergelijkbare scholen (55,36%). De school overschrijdt hiermee ruim de inspectienorm van 43,5%. De resultaten tonen aan dat ondanks de complexe populatie, de ambitieuze onderwijsaanpak effect sorteert, met name bij rekenvaardigheid.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesbeeld toont een dominante vmbo-k focus (38,46%), gevolgd door vmbo-(g)t en havo (beide 15,38%). Opvallend is het beperkte aandeel vwo-adviezen (7,69% vs. 18,61% bij vergelijkbare scholen). De school profileert zich hiermee als praktijkgericht, hoewel de 0% onderadvisering (tegen 2,09% landelijk) wijst op een realistische adviescultuur.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Pannebakker | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Twee keer per jaar worden de methode onafhankelijke-toetsen afgenomen, geanalyseerd en geëvalueerd. De analyses en evaluaties gebeuren op drie niveaus: Leerlingniveau.Deze analyse en evaluatie wordt door de leerkracht eventueel samen met de Intern Begeleider gemaakt. Daarna wordt het onderwijsaanbod op deze resultaten zoveel mogelijk afgestemd. Groepsniveau. De analyse per groep gebeurt door de leerkracht eventueel samen met de Intern Begeleider. Daarna wordt het onderwijsaanbod op deze resultaten zo veel mogelijk afgestemd. Schoolniveau. De analyse en evaluatie worden met het hele team gemaakt en besproken. Naar aanleiding van deze analyse (trendanalyse leerjaren, trendanalyse leerlingen en groepsanalyse) en een dwarsdoorsnede wordt bekeken of het onderwijsaanbod aangepast moet worden. Ook wordt bekeken of eerder ingezette interventies het gewenste resultaat hebben opgeleverd. De scholing van het team en de gebruikte onderwijsmethoden worden hier ook in meegenomen. Uitwisselen van gegevens met CBS tbv onderzoek NCO Op onze school vinden we het belangrijk dat we de ontwikkeling van ieder kind goed volgen en dat we in de wijze waarop we het onderwijs vormgeven, rekening houden met de onderwijsbehoeften van iedere leerling. Om ons onderwijs te verbeteren reflecteren we regelmatig op ons aanbod, de wijze waarop we ons onderwijs vormgeven en de opbrengsten van ons onderwijs. Om deze reflectie nog beter te kunnen doen delen wij, net als alle andere SOPOGO scholen, de toetsresultaten van de taal- en rekentoetsen met het CBS ten behoeve van wetenschappelijk onderzoek uitgevoerd door het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO). Hiervan ontvangen wij in de jaarlijkse rapportage een terugkoppeling op de leergroei die onze leerlingen doormaken.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen enkele leerling presteert onder advies (0% vs. 11,81% landelijk), terwijl 14,29% bovenadvies functioneert. Dit bevestigt de nauwkeurige adviesprocedures met NIO-toetsen en ontwikkelingsperspectieven. De school hanteert een 'safety first'-benadering, waarbij leerlingen ruimschoots aan hun advies toekomen.
Sociale ontwikkeling
Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken of bijvoorbeeld conflicten oplossen. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Wij vinden het belangrijk dat we vertrouwen (kunnen) hebben in elkaar en met respect met elkaar en de omgeving omgaan. De school moet een veilige plek zijn, voor ieder kind! Ongeacht zijn of haar achtergrond. LEES MINDER
Veiligheid
Vertrouwen
Respect
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Pannebakker voor sociale ontwikkeling?
Openbare Basisschool De Pannebakker werkt met Kindbegrip! en de Kwink-methode om periodiek inzicht te krijgen in de sociale opbrengsten van de school. Indien nodig worden interventies uitgevoerd.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Pannebakker om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool De Pannebakker gebruikt Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Pannebakker?
Openbare Basisschool De Pannebakker gebruikt de KWINK methode voor sociaal-emotioneel leren.