
Schoolweging
De schoolweging van Theo Thijssen Nieuwe Pekela is 31,51 , met een spreiding van 5,29 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
94,0% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Hoewel dit lager is dan het vergelijkingsgemiddelde (95,2%), toont het aan dat de basisvaardigheden structureel aandacht krijgen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
48,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de door de inspectie gestelde signaalwaarde van 43,5% ligt. Desondanks scoort de school iets onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (55,4%). Dit reflecteert de uitdagingen van een complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Er is een sterke focus op vmbo-kader: 44,4% van de adviezen (tegen 9,2% bij vergelijkbare scholen). Toch valt 22,2% havo-advies op, wat hoger is dan het regionale gemiddelde (16,1%). Praktijkonderwijsadviezen (11,1%) liggen ver boven de regionale trend (1,0%), wat Past bij de schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Theo Thijssen Nieuwe Pekela | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.94 | 175.23 | 179.89 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De school maakt gebruik van methodeafhankelijke toetsen en methode onafhankelijke toetsen. Methodeafhankelijke toetsen vinden plaats na de afronding van elk blok. Een blok neemt ongeveer 3 tot 4 weken in beslag en wordt afgesloten met een toets. Dit tussenresultaat gebruikt de leerkracht om het onderwijsaanbod van de afgelopen weken te evalueren. Op basis van deze tussenresultaten wordt het onderwijsaanbod afgestemd op wat de groep en de individuele kinderen nodig hebben. Naast de methodeafhankelijke toetsen maakt de school ook gebruik van methode onafhankelijke toetsen. De school gebruikt hiervoor de toetsen van Cito. De resultaten van deze toetsen worden opgenomen in het leerlingvolgsysteem. Hierdoor ontstaat er in de loop van de schoolperiode van een leerling een mooie grafiek die inzichtelijk geeft waar de leerling staat, wat hij/zij nodig heeft en waar hij/zij zich verder in kan ontwikkelen. De leerkrachten gebruiken deze toetsen om hun onderwijsaanbod kritisch tegen het licht te houden. De tussenresultaten van de Cito toetsen geven een mooi beeld van hoe de groep heeft gescoord en hoe de individuele leerlingen scoren. De hiaten van de groep en van de individuele leerlingen worden duidelijk in kaart gebracht en hiermee kan de leerkracht zijn/haar onderwijsaanbod afstemmen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen enkele leerling presteert onder advies (landelijk 11,8%), terwijl 76,9% op advies functioneert (boven het gemiddelde van 62,9%). Dit onderstreept de zorgvuldige advisering, zoals beschreven in het doorstroomprotocol.
Sociale ontwikkeling
We zien het als onze taak de kinderen een goede basis mee te geven voor hun toekomst in deze maatschappij. · We hebben en tonen respect voor onszelf en voor de ander · We noemen elkaar bij de naam en gebruiken geen bijnamen of scheldwoorden · We nemen onszelf en de ander serieus · We laten iedereen in zijn waarde · We behandelen de ander zoals we zelf behandeld willen worden · Er wordt geen geweld of bedreiging toegepast, ook niet verbaal · We schelden niet, schelden doet ook pijn · We luisteren naar elkaar · We helpen elkaar en sluiten niemand buiten · We gaan zorgvuldig met onze spullen om, maar ook met die van anderen · We blijven van elkaar en van elkaars spullen af · We komen afspraken na LEES MINDER
Ieder kind is uniek!
Goede sfeer
Respect
Wat is de werkwijze van odbs Theo Thijssen voor sociale ontwikkeling?
odbs Theo Thijssen werkt met een methode om proactief aan de slag te gaan met de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. Jaarlijks wordt het welbevinden en de betrokkenheid van de leerlingen gemeten. Er zijn gedragsregels opgesteld en met behulp van een pestprotocol wordt gericht aandacht besteed aan het voorkomen van pestgedrag, en hoe te handelen als een kind gepest wordt. Leerkrachten, kinderen en ouders dragen hiervoor samen de verantwoordelijkheid. Het pestprotocol is te vinden op de website van de school.
Welke registratievormen gebruikt odbs Theo Thijssen om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
odbs Theo Thijssen gebruikt Kindbegrip (vanaf schooljaar 2022-2023) en KiVa om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt odbs Theo Thijssen?
odbs Theo Thijssen gebruikt KiVa als methode voor sociaal-emotioneel leren.