
Schoolweging
De schoolweging van De Regenboog Nieuwdorp is 30,05 , met een spreiding van 5,16 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
98,96% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven zowel de landelijke vergelijking (95,71%) als de signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept de effectieve basiskwaliteit van het onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
47,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat onder het vergelijkingsgemiddelde van 57,3% ligt maar boven de inspectienorm van 45,5%. De focus op maatwerk blijkt uit de combinatie van hoge fundamentele scores en geleidelijke streefniveaugroei.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het schooladvies toont een nadruk op middenniveaus: 62,5% vmbo-(g)t/havo (vs. 10,3% bij vergelijkbare scholen) en 12,5% vwo. Opvallend is de lage praktijkonderwijsadviesratio (0% vs. 1,0% regio), wat aansluit bij het sterk theoretische profiel van de school.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Regenboog Nieuwdorp | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op De Regenboog volgen we de kinderen op diverse manieren. Een van die manieren is om de tussenresultaten op de toetsen van het leerlingvolgsysteem systematisch te analyseren en te gebruiken voor het opstellen van streefdoelen voor de daaropvolgende periode. Op deze manier spelen de tussenresultaten een belangrijke rol als een van de uitgangspunten voor het vormgeven van onderwijs op maat.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen enkele leerling presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk), terwijl 33,3% boven advies scoort. Dit illustreert de zorgvuldige advisering en effectieve doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.
Sociale ontwikkeling
Op onze school vinden wij het belangrijk dat kinderen zichzelf verantwoordelijk weten voor de dingen waarvoor zij verantwoordelijkheid dragen. De omgang met zichzelf, de naaste en de omgeving staan hierin centraal. Zelfkennis is hierin een belangrijke pijler. Wanneer je jezelf kent, kun je jezelf, je naaste en de omgeving optimaal ten dienste zijn. Om jezelf te leren kennen en de ander te helpen zichzelf te leren kennen is het geven en krijgen van feedback en dit kunnen verwerken van optimaal belang. Op onze school zit in het lesprogramma verweven dat kinderen verantwoordelijkheid dragen voor hun eigen leerproces en voor het klimaat in de groep. Iedereen kent daarin zijn rol. We bieden de kinderen gerichte technieken aan om feedback te geven en te krijgen. Zowel op sociaal als cognitief vlak. We monitoren de sociale opbrengsten met de vragenlijsten vanuit IEP-leerlingvolgsysteem. LEES MINDER
Verantwoordelijkheid tonen
Zelfkennis benutten
Feedback kunnen inzetten
Wat is de werkwijze van Alberoschool CBS De Regenboog voor sociale ontwikkeling?
De Alberoschool CBS De Regenboog werkt met IEP voor groep 6 t/m 8. Dit instrument wordt stelselmatig ingevuld en de uitkomsten worden vertaald naar activiteiten in de groep. Deze acties worden altijd met ouders besproken. Waar mogelijk worden kinderen hierin aan elkaar gekoppeld met als doel het stimuleren van de individuele ontwikkeling.
Welke registratievorm(en) gebruikt Alberoschool CBS De Regenboog om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Alberoschool CBS De Regenboog gebruikt IEP om sociale opbrengsten in kaart te brengen.