
Schoolweging
De schoolweging van ’t Koppel is 32,43 , met een spreiding van 5,38 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 93,9% score voor het fundamenteel niveau overstijgt de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept een effectieve basisdidactiek, vooral opvallend gezien de relatief hoge schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
42,1% van de leerlingen behaalt het streefniveau, iets boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 41,2% voor deze school. Dit toont aan dat de school ondanks een complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 32,43) meer leerlingen naar hogere referentieniveaus begeleidt dan verwacht.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont een focus op **vmbo-k** (46,67%) en **vmbo-(g)t** (20%). De havo-adviezen (13,33%) blijven achter bij vergelijkbare scholen (16,07%). Opvallend is de afwezigheid van vwo-adviezen, terwijl het landelijk gemiddelde hier 18,61% bedraagt. Dit zou kunnen wijzen op behoudend adviseren, passend bij de schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | ’t Koppel | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.98 | 175.23 | 172 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om de ontwikkeling van leerling zo goed mogelijk te volgen, wordt het schoolwerk dagelijks bekeken en geanalyseerd. Aan de hand van methodetoetsen en toetsen van het leerlingvolgsysteem (CITO) kunnen we controleren of de doelen zijn behaald en welke aanpak er voor het vervolg nodig is. Dit is een voortdurende cyclus die we doorlopen op school-, groeps- en individueel niveau om te controleren of ons onderwijs nog aansluit bij wat leerlingen van ons nodig hebben. We zijn afgelopen jaren overgestapt op werken met jaardoelen. Dit heeft er toe geleid dat de basisvaardigheden extra aandacht krijgen. Meer aandacht voor kwaliteit en minder voor kwantiteit. Een goede fundering biedt een goede basis voor de toekomst. We letten hierbij op de basisvaardigheden van reken en het technisch leesniveau.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale ontwikkeling
Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Onze scholen kenmerken zich door een grote diversiteit. Aansluitend op onze visie “Met oog voor de wereld!”, gebruiken we per locatie beleid dat aansluit bij de specifieke behoefte van de schoolpopulatie. LEES MINDER
Veiligheid
Respect
Verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool 't Koppel voor sociale ontwikkeling?
Openbare Basisschool 't Koppel maakt gebruik van de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren, waarbij kinderen leren zichzelf kennen, hun emoties te reguleren en om te gaan met anderen. De school gebruikt Scol (Sociale Competentie ObservatieLijst) als sociaal-emotioneel volgsysteem.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool 't Koppel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool 't Koppel gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.