Openbare Basisschool Joppe
Vossestein 15
2151 KK Nieuw-Vennep

Schoolweging

Schoolweging
27.93
Spreiding
5.9

De schoolweging van Joppe is 27,93 , met een spreiding van 5,90 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97,99% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit is 1,5% hoger dan vergelijkbare scholen en onderstreept de basiskwaliteit. De score blijft consistent over jaren, ondanks dalende leerlingaantallen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

68,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau tegen een inspectienorm van 50,1%. Dit is 7,3% hoger dan vergelijkbare scholen, wat duidt op effectieve differentiatie in reken- en taalonderwijs. De score van 68,4% reflecteert de combinatie van een gunstige schoolweging en doelgerichte onderwijsaanpak.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school geeft sterke voorkeur aan theoretische routes: 24,4% vwo-advies (vs. 18,6% regio) en 30,6% havo-advies. Opvallend is het lage percentage praktijkonderwijs (0% vs. 1,01% regionaal). De adviesverdeling toont een tweedeling met 35,5% hogere adviezen (havo/vwo en vwo) tegenover 10,8% lagere vmbo-adviezen in 2023-2024.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsJoppeGemeente AmsterdamNederland
LIB176.67177.55175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Tussenresultaten vormen een belangrijk gegeven in de afstemming van het onderwijsaanbod op ieder kind. Binnen de school wordt er gewerkt met het handelingsgericht werken op het gebied van het volgen van de leerlingen en het onderwijs. Dit gebeurt o.a. met trendanalyses. Leerkrachten en IB stellen trendanalyses op per vakgebied, per groep, per leerjaar en per jaarlaag. Op deze wijze kan op heldere en doeltreffende wijze de juiste insteek gemaakt worden en aanpassingen en verbeteringen gedaan worden in het aanbod. Het gehele jaar heeft de leerkracht iedere 6 tot 8 weken functioneel contact met de IB-er om alle kinderen en hun resultaten door te spreken. Dit heet de groepsconsultatie. Daarin worden onder meer de groepsplannen met de leerkracht doorgenomen en de uitgezette koers besproken en evt. bijgesteld.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 9,1% presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk), terwijl 31,4% boven advies uitkomt. Deze positieve doorstroom correleert met cyclische monitoring zoals beschreven in het schoolplan. Het hoge percentage boven-advies (25% boven regionaal gemiddelde) benadrukt de kwaliteit van advisering.