
Schoolweging
De schoolweging van School 59 is 31,58 , met een spreiding van 4,51 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
93,7% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. De school presteert hiermee licht onder het vergelijkingsgroepgemiddelde (95,2%), maar behoudt een stevige basiskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
50,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de signaleringswaarde van 43,5% ligt. Toch scoren vergelijkbare scholen gemiddeld hoger (55,4%). Deze prestatie is opmerkelijk gezien de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 31,58).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviespatroon is polariserend: 30% vmbo-b tegenover 40% havo/vwo-advies (20% havo, 20% vwo). Dit contrast is groter dan bij vergelijkbare scholen (5,5% vmbo-b vs 46,6% havo/vwo). De 10% 'onbekend'-adviezen duidt mogelijk op uitstroomonzekerheid bij een deel van de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | School 59 | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij werken met het leerlingvolgsysteem: leerling in beeld van CITO.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 88,9% van de leerlingen exact op advies presteert – significant hoger dan de vergelijkingsgroep (62,9%). Geen enkele leerling stroomt boven advies door, mogelijk door conservatieve advisering. Het onder-adviespercentage (11,1%) blijft gelijk aan het landelijk gemiddelde, ondanks de complexe populatie.