Lambertusschool Netersel
Beemke 2
5534 AH Netersel

Schoolweging

Schoolweging
28.58
Spreiding
5.33

De schoolweging van Lambertusschool is 28,58 , met een spreiding van 5,33 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

90,5% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ruim boven de signaleringswaarde van 85%. Dit laat zien dat de school effectief basisvaardigheden borgt, ondanks een lagere score vergeleken met andere scholen (96,4%). De focus op basiskwaliteiten komt terug in het schoolondersteuningsprofiel.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau voor taal en rekenen wordt door 53,2% van de leerlingen behaald, wat boven de inspectienorm van 48,6% ligt maar onder het vergelijkingsgemiddelde van 60,5%. Dit reflecteert de inzet op maatwerk voor leerlingen met uiteenlopende uitgangsposities, passend bij de schoolweging van 28,58.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke focus op middelhoge tot hoge niveaus: 30% vmbo-(g)t en 20% vwo, wat hoger is dan regionale gemiddelden (16,5% vmbo-(g)t en 18,6% vwo). Praktijkonderwijsadvies (10%) ligt iets boven het regionale gemiddelde (1,01%), wat past bij de licht complexere leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsLambertusschoolGemeente AmsterdamNederland
LIB172.95174.5175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Tussenresultaten Bij ons op school gebruiken we toetsresultaten om (nog) beter te kunnen aansluiten op de onderwijsbehoeften van de leerlingen. Voor het meten van de tussenresultaten hanteren wij methodegebonden- en CITO-toetsen. We streven opbrengsten na, passend bij onze populatie, met name voor de kernvakken. We vinden het belangrijk dat leerlingen presteren naar hun mogelijkheden en dat ze uit kunnen stromen naar voor hen passend vervolgonderwijs. Om de sociaal- emotionele opbrengsten te \"meten\" gebruiken we de module \"Sociaal-emotioneel functioneren\" van Leerling In Beeld. Naar aanleiding van de Cito toetsen wordt er twee keer per jaar de resultaten geanalyseerd door middel van een zelfevaluatie. Vervolgens worden nieuwe doelen opgesteld voor de volgende periode door het team. Aansluitend vinden groepsbesprekingen en leerling-besprekingen plaats.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

70% van de leerlingen presteert op adviesniveau, hoger dan het landelijk gemiddelde (62,9%). Slechts 10% zit onder advies, wat lager is dan de vergelijking (11,8%). De hoge score boven advies (20% vs. 25,3% landelijk) benadrukt de zorgvuldige advisering en doorlopende begeleiding, zoals beschreven in het protocol PO-VO.

Sociale ontwikkeling

Burgerschap Onze school draagt bij aan de ontwikkeling van de leerlingen tot democratische burgers. Burgers die zich staande kunnen houden in onze multiculturele samenleving. Burgerschap beschouwen wij daarom als een belangrijk onderdeel van ons lesprogramma. Het komt aan bod bij diverse lessen. Het gaat daarbij om kleine zaken: goed met de buren omgaan, de omgeving netjes houden, oog hebben voor anderen, etc. Om dit te bereiken gaan we als team uit van de volgende waarden: Respect Verwondering (Zelf) verantwoordelijkheid Vertrouwen Professioneel Educatief partnerschap Wij zien burgerschapsonderwijs als een kerntaak. Wij hebben daarom voor een planmatige en gestructureerde aanpak gekozen: het programma de Vreedzame School. Dit programma beschouwt de school als een kleine leefgemeenschap, waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen. Ze krijgen een stem en er wordt hen geleerd samen beslissingen te nemen, conflicten op te lossen en autonoom en kritisch te denken. Kinderen voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en voor de school. Zij staan open voor de verschillen tussen mensen. Om op onze school de kwaliteit van ons burgerschapsonderwijs te waarborgen hebben wij een beleidsplan Burgerschap opgesteld. De kwaliteitskaart “Sociaal Veilig Schoolklimaat” is hier een belangrijk onderdeel van. Het plan ligt op school ter inzage. LEES MINDER

Zelfverantwoordelijkheid

Verbinding

Respect

Wat is de werkwijze van Lambertusschool Netersel voor sociale ontwikkeling?

Lambertusschool Netersel werkt met de principes van de Vreedzame School en gebruikt 'Vreedzame Kriebels' (gezonde relaties en seksualiteit). De school hanteert een stappenplan van de meldcode huiselijk geweld, dat jaarlijks met het team wordt besproken. Bij hulpvragen op het gebied van sociale ontwikkeling kan het CJG (Centrum Jeugd en Gezin) worden ingeschakeld. Een medewerker van het CJG is regelmatig op school vanuit het project 'Samen Doen', waar ouders terecht kunnen met opvoedvragen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Lambertusschool Netersel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Lambertusschool Netersel gebruikt 'Zien' als registratievorm om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Lambertusschool Netersel?

Lambertusschool Netersel gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: 'Een doos vol gevoelens' en 'Vreedzame School'.