
Schoolweging
De schoolweging van Freule van Pallandtschool is 31,14 , met een spreiding van 6,08 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98,5% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt, overtreft de school zowel de landelijke norm (85%) als het gemiddelde van vergelijkbare scholen (95,2%). Dit onderstreept de toegankelijkheid van het onderwijs, ook voor leerlingen met een lagere uitgangspositie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau voor taal en rekenen wordt door 62,1% van de leerlingen behaald, wat ruim boven de door de inspectie bepaalde signaleringswaarde van 43,5% ligt. Dit geeft aan dat de school ondanks een complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 31,14) effectief inzet op het maximaliseren van cognitieve potentie. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 55,4%.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een focus op brede doorstroom: 37,5% vmbo-(g)t en 25% havo-advies, tegenover 12,5% vwo. Opvallend is het hogere aandeel vmbo-b-adviezen (25%) vergeleken met regionale peers (5,52%). Dit past bij de schoolweging die een complexe leerlingenpopulatie aangeeft. De 12,5% vwo-adviezen blijven wel achter bij het landelijk gemiddelde (18,61%), wat mogelijk samenhangt met de populatiesamenstelling.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2022-2023
Toets | Freule van Pallandtschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2022-2023
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We houden zorgvuldig bij welke resultaten de kinderen behalen. Dat doen we dagelijks door de kinderen te observeren en het gemaakte werk na te kijken, te analyseren en te bespreken. Ook worden dictees en toetsen afgenomen na een afgerond geheel van een leerstofgebied. Meestal worden daarbij de methode gebonden toetsen gebruikt, met de daarbij behorende normeringen. Daarnaast hanteren we een leerlingvolgsysteem, waarbij landelijk genormeerde toetsen horen, de IEP toetsen. Een leerlingvolgsysteem, wij gebruiken ParnasSys, is een belangrijk hulpmiddel om de vorderingen van de leerlingen in beeld te brengen. Het moet gezien worden als een belangrijke aanvulling op de dagelijkse voortgangscontrole. Op systematische wijze worden de vorderingen van leerlingen in beeld gebracht. Voor de school is het een instrument voor de bewaking van de kwaliteit van het onderwijs. We gebruiken we in de onderbouw de module Leerlijnen om de observaties t.a.v. de ontwikkeling van de kinderen logisch en overzichtelijk in beeld te brengen. In de groepen 3 t/m 8 hebben we een leerlingvolgsysteem voor de vakken rekenen, spelling, technisch en begrijpend lezen (IEP module Hoofd). Bij leerlingvolgsystemen gaat het om het volgen van leerlingen en het regelmatig vaststellen van hun daadwerkelijke vooruitgang. We willen meten wat het verschil in niveau aan het begin en aan het einde van een bepaalde periode is. Het niveau is belangrijk, maar veel belangrijker is te weten of en in welke mate een leerling vooruit gaat (dus daadwerkelijk leert). Daarbij krijgen wij ook een vrij nauwkeurig beeld van de school als geheel. De resultaten worden gebruikt om het aanbod van de lesstof aan te passen aan het niveau van de kinderen. De uitkomsten zijn van invloed op het handelen van de leerkrachten. Op het gebied van de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen worden gegevens, verkregen van leerkrachten én leerlingen zelf, verzameld in de IEP module Hart. Alle gegevens worden in computerbestanden en leerlingendossiers opgeslagen. De resultaten worden uiteraard besproken met kind en ouders. Na iedere Methode Onafhankelijke Toets (IEP)-periode volgt een schoolbrede diepteanalyse. Aan de hand van deze diepteanalyse wordt gekeken welke interventies nodig zijn om de opbrengsten te verhogen. Dit kan zijn door veranderingen in de aanpak in de klas of school.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
33,3% van de leerlingen presteert boven hun advies, significant hoger dan het landelijk gemiddelde (25,3%). Slechts 16,7% zit onder advies, wat lager is dan de referentiewaarde (11,8%). Deze cijfers reflecteren de zorgvuldige advisering en het doorlopend monitoren van leerlingen, zoals beschreven in het schoolbeleid. De hoge ‘boven advies’-score benadrukt het vertrouwen in de doorstroomaanpak.
Sociale ontwikkeling
Onze school wil kinderen stimuleren om later actief aan de democratische samenleving deel te laten nemen. Daar heb je kennis en vaardigheden voor nodig, zoals respectvol met elkaar omgaan en respectvol discussiëren. Bovendien vindt de school het van belang dat kinderen leren handelen vanuit met elkaar gedeelde normen en waarden. Vanuit dit oogpunt op burgerschapsvorming gaan we op bezoek bij zorgcentra in de buurt en proberen we activiteiten te organiseren, waarin indien mogelijk bewoners van deze zorgcentra of het dorp in participeren. We willen immers dat onze leerlingen burgers worden die betrokken zijn in en bij de samenleving, waar ze deel van uit maken. Normen en waarden zijn daarbij van groot belang. Zaken die we het liefst met de buurt samen ondernemen zijn o.a.: Schoolomgeving schoonhouden Vieringen (Kerst, Pasen, Sinterklaas) Crea activiteiten en tentoonstellingen hiervan Uitnodigen om te komen kijken op school De methode die we gebruiken voor Sociaal emotionele ontwikkeling is vanaf schooljaar 2024-2025 Kwink. Afspraken die ons op school horen zijn: - We vertrouwen elkaar - We helpen elkaar - Niemand speelt de baas - Niemand lacht uit - Niemand doet zielig Vanuit deze afspraken spreek je als leerkrachten, kinderen en ouders dezelfde taal. Een taal die voor iedereen te begrijpen is en waar we elkaar ook op aan kunnen spreken. Elk jaar worden dezelfde afspraken besproken en uitgewerkt, maar komt er meer verdieping in, passend bij de leeftijd van de kinderen. LEES MINDER
We vertrouwen elkaar
We helpen elkaar
We respecteren elkaar
Wat is de werkwijze van CBS Freule van Pallandtschool voor sociale ontwikkeling?
CBS Freule van Pallandtschool legt de nadruk op de rol van de hele groep bij het voorkomen en stoppen van pesten. Als pesten of andere groepsproblemen zich voordoen, wordt met de hele groep gewerkt en externe hulp ingezet indien nodig. De school vindt het belangrijk dat kinderen, ouders en leerkrachten zich veilig voelen en onderzoekt dit jaarlijks met enquêtes. De resultaten worden gepubliceerd en besproken met de MR. Wekelijks worden in alle groepen de lessen van Kwink gegeven. Leerlingen worden bij ongewenst gedrag aangesproken, ook tijdens pauzes en vrije momenten.
Welke registratievormen gebruikt CBS Freule van Pallandtschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
CBS Freule van Pallandtschool gebruikt de enquête uit Vensters PO en het IEP onderdeel Hart om sociale opbrengsten in kaart te brengen.