Openbare Basisschool De Marke
Bosstraat 10
7161 XZ Neede

Schoolweging

Schoolweging
30.79
Spreiding
5.97

De schoolweging van De Marke Neede is 30,79 , met een spreiding van 5,97 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97,7% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau (85% norm), een score die 2% hoger ligt dan bij vergelijkbare scholen. Dit blijft consistent door de jaren heen, ondanks de toenemende complexiteit van de leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 61,4% streefniveau-behaalders overtreft de school ruim haar signaleringswaarde van 45,5%. Dit is opmerkelijk gezien de hoge schoolweging en toont effectief maatwerk in taal/rekenonderwijs. De score van 61,4% ligt tegelijkertijd 4,1% boven het gemiddelde van vergelijkbare scholen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel toont polarisatie: 26,67% vmbo-k (vs. 9,17% regio) en 6,67% vwo (vs. 18,61% regio). De havo-adviezen (20%) vallen op door consistentie. Opvallend is dat 6,67% praktijkonderwijsadvies krijgt, terwijl dit regionaal maar 1,01% is. Dit reflecteert de combinatie van complexe populatie en zorgvuldige advisering.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Marke NeedeGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
344

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Voor de tussentijdse resultaten maken we gebruik van cito LOVS toetsen. Zo hebben we een bevestiging van de leerresultaten op landelijk niveau. Van deze resultaten wordt jaarlijks een analyse op schoolniveau gemaakt en besproken binnen het team. Er worden verbeterpunten zichtbaar gemaakt en doelen gesteld. Zo is ons onderwijsleerproces blijvend in ontwikkeling. Door middel van kindgesprekken worden leerlingen betrokken bij het behalen van hun doelen. Dit zijn persoonlijke doelen en kunnen betrekking hebben op sociaal emotioneel, cognitief en soms ook op creatief niveau.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 4,76% presteert onder advies (landelijk 11,81%), mogelijk door intensieve nazorg. Een opvallende 38,1% scoort boven advies - ruim 13% hoger dan gemiddeld. Dit duidt op terughoudendheid in advisering gecombineerd met sterke doorstroombegeleiding.

Sociale ontwikkeling

School besteed aandacht aan het : Samen leven met ruimte voor ieders talent Samen beleven en zo succes samen beleven Samen werken en zo leren met en van elkaar (alleen ga je sneller, samen kom je verder Waarbij ieder kind uniek mag zijn. LEES MINDER

Vrijheid

Gelijkheid

Ontmoeting

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Marke voor sociale ontwikkeling?

Openbare Basisschool De Marke werkt met vier hoofdafspraken als kapstok voor de methode Kwink. Deze afspraken zijn: Ik, jij, hij, zij, iedereen hoort erbij; Als je iets goeds ziet, geef dan een compliment. Als je iets fouts ziet, bied dan je hulp aan; Op spullen moet je zuinig zijn want dat vinden we allemaal fijn; Als de ander praat, dan ben je stil. Zo hoor je wat de ander zeggen wil. De school gebruikt Kwink, een methode voor sociaal-emotioneel leren inclusief burgerschap en mediawijsheid, gericht op preventie en de kracht van een veilige groep. 'Leerling in beeld' wordt gebruikt om het proces van handelingsgericht werken te doorlopen. Rots en Water training wordt ingezet voor de positieve ontwikkeling van sociale en emotionele competenties, het voorkomen en aanpakken van pesten, weerbaarheid en seksueel geweld.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Marke om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool De Marke gebruikt 'Cito leerling in beeld' voor sociale competenties om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Marke?

Openbare Basisschool De Marke gebruikt Taakspel en Kwink als methoden voor sociaal-emotioneel leren.