
Schoolweging
De schoolweging van Kardinaal Alfrink Neede is 30,80 , met een spreiding van 5,20 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Voor het fundamenteel niveau scoort de school uitstekend: 98.7% van de leerlingen behaalt dit niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept de effectieve basisondersteuning, vooral in taal en rekenen. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen halen gemiddeld 95.7%, wat de Kardinaal Alfrinkschool tot een koploper maakt in deze regio.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau wordt door 75.5% van de leerlingen gehaald, ruim boven de inspectienorm van 45.5%. Deze score overtreft ook het regionale gemiddelde van 57.3%, wat wijst op effectief maatwerk voor cognitief sterke leerlingen. De school combineert dit met een breed aanbod voor verschillende niveaus, zoals beschreven in hun beleidsplan 'Passend Presteren'.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een gebalanceerd profiel: havo (21.7%) en vwo (13.0%) domineren, maar er is ook aandacht voor praktische routes (4.4% vmbo-b). Opvallend is het hoge percentage gecombineerde adviezen zoals vmbo-(g)t/havo (17.4%), wat past bij het beleid om leerlingen ontwikkelruimte te bieden. Dit contrasteert met regionale trends waar vaker enkelvoudige adviezen worden gegeven (18.6% vwo in regio vs. 13.0% hier).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Kardinaal Alfrink Neede | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.03 | 178.42 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De groepsleerkrachten bekijken het dagelijks werk, de werkhouding, het omgaan van kinderen met elkaar en de sociale vaardigheden. Zij maken hiervan indien nodig aantekeningen. Voor bepaalde vakken worden regelmatig toetsen afgenomen die bij de gebruikte methode horen. De resultaten hiervan worden bijgehouden in ParnasSys. Daarnaast volgen de leerkrachten vanaf groep 4 middels Snappet dagelijks de vorderingen op het gebied van taal en rekenen. Er is een leerling- en onderwijsvolgsysteem (LOVS). Dit wil zeggen dat er voor een aantal vakken vanaf groep 3 landelijke toetsen (Cito-toetsen) worden afgenomen. We kunnen hiermee de voortgang van de kinderen bekijken. Na elke toets periode bespreekt de IB-er in de groepsbespreking de resultaten met de groepsleerkracht(en). Na afname van de toetsen worden de leerlingen ingedeeld in een bepaald niveau (I tot en met V). Naar aanleiding hiervan worden resultaten geanalyseerd en wordt er een groepsoverzicht opgesteld. Dit is de basis voor het werken in de groep. Leerlingen die extra zorg behoeven worden, indien aangegeven tijdens een groepsbespreking, nader besproken. De vorderingen van de betreffende leerling worden dan besproken. Van iedere leerling wordt een dossier bijgehouden. Hierin worden gegevens bewaard over gesprekken met IB-er, gesprekken met ouders/verzorgers, speciale onderzoeken, hulpprogramma’s en de toets- en rapportgegevens van de verschillende leerjaren. De groepsleerkracht beheert het dossier. De interne begeleider zal bij zorgleerlingen intensief betrokken zijn. Ouders/verzorgers hebben recht om op school het dossier van hun eigen kind in te zien. Tijdens de rapportgesprekken zullen we de ouders op de hoogte houden van de stand van zaken binnen dit LOVS.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
64.5% van de leerlingen presteert op adviesniveau, iets boven het landelijk gemiddelde (62.9%). Opvallend is het lagere percentage leerlingen dat boven advies presteert (19.4% vs. 25.3% landelijk), wat mogelijk wijst op realistische advisering. Het percentage onderadvies (16.1% vs. 11.8%) vraagt aandacht, al kan dit deels verklaard worden door de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 30.8).
Sociale ontwikkeling
Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties. Deze competenties zijn nodig om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Onze kernwaarden uit de visie op sociale opbrengsten zijn: Vertrouwen Respectvol Behulpzaam Onze school werkt volgens de methode Kanjertraining. Dit alles past binnen de visie van onze school en komt op onze school tot uiting in: het pedagogisch klimaat (school, plein- en klassenafspraken) het respectvol omgaan met elkaar (leerlingen, leerkrachten en ouders) ons onderwijsaanbod. LEES MINDER
Vertrouwen
Respectvol
Behulpzaam
Wat is de werkwijze van Basisschool Kardinaal Alfrink voor sociale ontwikkeling?
Basisschool Kardinaal Alfrink besteedt structureel aandacht aan de sfeer in de groep, waarbij de leerkracht een open houding aanneemt, grenzen stelt en deze consequent bewaakt. De school gebruikt de Kanjertraining in de klas en maakt gebruik van een leerlingvolgsysteem op sociaal-emotioneel gebied (Kanvas) om pesten zo snel en doeltreffend mogelijk aan te pakken.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Kardinaal Alfrink om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Kardinaal Alfrink gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Kardinaal Alfrink?
Basisschool Kardinaal Alfrink gebruikt de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.