Openbare Basisschool de Klimop
Dokter Van De Wouwstraat 39
6031 HC Nederweert

Schoolweging

Schoolweging
27.31
Spreiding
6.17

De schoolweging van De Klimop Nederweert is 27,31 , met een spreiding van 6,17 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97.9% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, wat aanzienlijk boven de landelijke norm van 85% ligt. De school slaagt hiermee consistent in basisvaardigheden, ondanks de complexere leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

69.2% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 51.8%. Dit reflecteert de nadruk op cognitieve ontwikkeling, met name in de hogere leerjaren.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 28.6% havo en 23.8% vwo (vergeleken met 16.1% en 18.6% landelijk). Het percentage praktijkonderwijs (0%) blijft onder regionale waarden. Wel valt 4.8% vmbo-b/k op, wat wijst op aandacht voor diversiteit in onderwijsbehoeften.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Klimop NederweertGemeente AmsterdamNederland
LIB176.26176.26175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De basisschool brengt haar leerlingen de basisvaardigheden bij die de sleutel vormen voor het succesvol verloop van hun verdere schoolcarrière. Het is daarom belangrijk ook zicht te hebben op de tussentijdse leerresultaten van leerlingen voor de vakken taal en rekenen. De inspectie beoordeelt de leerresultaten tijdens de schoolperiode aan de hand van de leerresultaten op de volgende toetsen: technisch lezen in groep 3 en groep 4; rekenen en wiskunde in groep 4 en groep 6; begrijpend lezen in groep 6. Deze toetsen gaan na of leerlingen noodzakelijke vaardigheden beheersen op belangrijke momenten in de basisschoolperiode. In groep 3 en 4 leren leerlingen technisch lezen. Deze vaardigheid hebben ze nodig bij bijna alle andere vakken. In groep 4 staan de basisvaardigheden in het rekenonderwijs centraal en in groep 6 wordt de overstap gemaakt naar complexere, wiskundige principes. Ook deze vaardigheden zijn van groot belang in latere schooljaren. Verder moet in groep 6 het niveau van begrijpend lezen hoog genoeg zijn, omdat leerlingen anders moeite hebben met zaakvakken, zoals geschiedenis en aardrijkskunde. De inspectie kan de tussenresultaten beoordelen aan de hand van het Cito leerlingvolgsysteem en de Entreetoets van groep 7, de DLE-toetsen van Boom testuitgevers en de technisch en begrijpend lezen toetsen van Kapinga. Ook hier vergelijkt de inspectie de leerresultaten van de school met die van scholen met een vergelijkbare leerlingenpopulatie.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

74.1% blijft op adviesniveau (vs. 62.9% landelijk), terwijl 18.5% onder presteert. Dit zou mogelijk verband kunnen houden met de relatief hoge schoolweging. Positief is het lage percentage (7.4%) dat boven advies presteert, wat mogelijk duidt op realistische advisering.