IKC Budschop in Nederweert

De resultaten van IKC Budschop in Nederweert

Current section: resultaten
Ospelseweg 18
6031 Nederweert

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van IKC Budschop, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past IKC Budschop bij jullie?

Ontdek hoe goed IKC Budschop bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau Behaald door Leerlingen IKC Budschop

Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool dient te beheersen. Dit niveau wordt geëvalueerd in groep acht middels de eindtoets of doorstroomtoets, een cruciale meting voor de schoolontwikkeling. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau halen. Deze 85% fungeert als de landelijke signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, een standaard die geldt voor alle basisscholen in Nederland, inclusief IKC Budschop.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau Resultaten van Leerlingen op IKC Budschop

Het streefniveau markeert een ambitieuzer doel dan het fundamentele niveau, met als streven dat een significant deel van de leerlingen dit niveau bereikt aan het einde van groep acht. De onderwijsinspectie stelt voor elke school, gebaseerd op de specifieke leerlingenpopulatie, een individueel streefpercentage vast. Dit percentage dient als de unieke signaleringswaarde voor het streefniveau van de school. IKC Budschop zet zich in om deze ambitieuze doelen te realiseren, met een focus op de ontwikkeling van elke individuele leerling.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van IKC Budschop?

Bij IKC Budschop hanteren we een gestructureerde aanpak voor het schooladvies, essentieel voor een succesvolle overstap naar het voortgezet onderwijs. In het zevende schooljaar starten we proactief met gesprekken, waarbij zowel leerlingen, ouders als leerkrachten betrokken worden om tot een weloverwogen VO-keuze te komen. Ons schooladvies is gebaseerd op een schat aan verzamelde gegevens uit de schoolloopbaan van uw kind. Denk hierbij aan resultaten van tussentijdse toetsen over de afgelopen acht jaar, CITO-scores, en waardevolle observaties van leerkrachten over werkhouding en doorzettingsvermogen. Het uiteindelijke advies wordt zorgvuldig samengesteld in nauwe samenwerking tussen de leerkracht, het kind, de ouders en de intern begeleider, met als doel de best passende vervolgopleiding te adviseren.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling op IKC Budschop: Samen Groeien en Leren

Op IKC Budschop geloven we dat een veilige en positieve sociale omgeving essentieel is voor de ontwikkeling van elk kind. Kinderen leren het beste wanneer ze zich geborgen en gerespecteerd voelen, wat de basis legt voor effectieve communicatie en samenwerking. Wij zetten proactief in op het voorkomen van sociale conflicten door kinderen te leren hoe ze op een constructieve manier met elkaar om kunnen gaan. Onze aanpak richt zich op het vergroten van zelfredzaamheid en het bevorderen van positieve interacties, zodat elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. Om deze doelstellingen te bereiken, maken we gebruik van bewezen methodieken zoals 'Rots en Water', 'Groepsgeluk' en specifieke trainingen in 'Conflicthantering'. Deze programma's ondersteunen kinderen bij het ontwikkelen van sociale vaardigheden en het oplossen van uitdagingen.

Een veilige omgeving voor iedereen

Elkaar met respect behandelen en ondersteunen

Communiceren op een positieve manier

Hoe bevordert IKC Budschop de sociale ontwikkeling van leerlingen?

IKC Budschop hanteert een veelzijdige aanpak om de sociale ontwikkeling te stimuleren. Voor leerlingen van groep 5 tot en met 8 organiseren we om de week een klassenvergadering. Tijdens deze bijeenkomsten bespreken we onderwerpen die betrekking hebben op de groepsdynamiek, zoals eerlijk spel en inclusief gedrag, zonder directe conflicten aan te snijden. Daarnaast implementeren we het 'Rots en Water' programma, dat kinderen leert om voor zichzelf op te komen, effectief om te gaan met lastige situaties en grenzen aan te geven. Dit programma wordt structureel in alle groepen aangeboden. Voor een gestructureerde monitoring van sociaal-emotionele groei, gebruiken we het Cito volgsysteem 'Leerling in Beeld' voor groepen 3-8 en 'MijnKleutergroep' voor de jongste leerlingen. Deze systemen helpen ons om eventuele ondersteuningsbehoeften vroegtijdig te signaleren en passende begeleiding te bieden via het groepsplan. Bij vragen kunnen leerkrachten terecht bij de Intern Begeleider (IB'er) en er is een vaste contactpersoon van het Centrum Jeugd en Gezin (CJG), Yvonne Verjans, voor ouders en leerkrachten.

Welke systemen gebruikt IKC Budschop voor het registreren van sociale voortgang?

IKC Budschop registreert de sociale vooruitgang van leerlingen met behulp van de volgende systemen:

  • Mijn kleutergroep (voor groep 1-2)
  • Leerling in Beeld (voor groep 3-8)

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op IKC Budschop?

Op IKC Budschop maken we gebruik van de volgende effectieve methoden voor sociaal-emotioneel leren:

  • Groepsgeluk
  • Rots en water

Inspectierapport IKC Budschop: Inzicht in Onderwijskwaliteit

IKC Budschop staat onder basistoezicht van de onderwijsinspectie. In oktober 2018 vond een bezoek plaats, waarbij de kwaliteit van ons onderwijs is beoordeeld. Wij werken nauw samen met de inspectie en sturen jaarlijks actuele informatie aan hen toe. Dit stelt de inspectie in staat om de voortdurende kwaliteit van ons onderwijs op afstand nauwlettend te volgen en te beoordelen. Ontdek de resultaten van dit onderzoek en hoe IKC Budschop zich inzet voor excellent basisonderwijs in Nederweert.

Resultaten | IKC Budschop in Nederweert | [2025] Schoolregister