IKC Budschop
Ospelseweg 18
6031 AK Nederweert

Schoolweging

Schoolweging
29.25
Spreiding
6.12

De schoolweging van Budschop is 29,25 , met een spreiding van 6,12 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 99,07% behaalt vrijwel iedere leerling het fundamentele niveau, ruim boven de landelijk gehanteerde signaleringswaarde van 85%. Dit benadrukt de sterke basiskwaliteit, zelfs in een complexe populatie (schoolweging 29,25).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt met 59,26% ruimschoots gehaald, wat fors boven de inspectienorm van 47,1% ligt. Dit onderstreept de effectiviteit van het onderwijs in het stimuleren van hogere cognitieve vaardigheden, vooral in vergelijking met soortgelijke scholen (57,79%).

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 36,84% havo/havo-vwo en 15,79% vwo-advies (vs. 27% en 18,61% bij vergelijkbare scholen). Praktijkonderwijs blijft met 0% achter bij het regionale gemiddelde (1,01%), wat mogelijk samenhangt met de relatief hoge schoolweging en breed aanbod van ondersteuningsprogramma's.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsBudschopGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

In januari en februari worden de midden toetsen van het Cito leerlingvolgsysteem afgenomen. In mei en juni nemen we de eind toetsen af. Op basis daarvan, de methodegebonden toetsen, de bevindingen van de leerkracht in de groep, gesprekken met ouders en kinderen worden de groepsplannen bijgesteld. De ontwikkeling van kinderen wordt gevolgd door het gebruik van Mijn Kleutergroep en MijnRapportfolio.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Er is een opvallend hoog percentage leerlingen (27,27%) dat onder advies presteert in het VO, ruim boven het landelijk gemiddelde (11,81%). Mogelijk reflecteert dit de complexiteit van de leerlingenpopulatie. Positief is dat 72,73% op advies functioneert, wat aansluit bij de schoolspecifieke adviseringstrajecten met multi-disciplinaire betrokkenheid.

Sociale ontwikkeling

Daar waar mensen elkaar ontmoeten, komt emotie aan de oppervlakte. Soms voelt de ontmoeting goed en bloeit de samenwerking en communicatie, maar soms verloopt de communicatie niet goed en is er emotioneel gedoe. Op het werk, thuis of op het IKC hebben we goede momenten met elkaar en we ervaren dat als plezierig. Ook op het IKC willen we het liefst de hele dag glimmende en blije gezichten. Wij weten als geen ander dat rust, geborgenheid en veiligheid ontzettend belangrijk zijn. We willen liever investeren in de 'voorfase'. Kinderen beter met elkaar leren omgaan en daardoor minder ruzies te hebben. Door kinderen te leren hun eigen probleem, onenigheid of ruzie op te lossen op een goede manier. Wij hebben gekozen voor de programma's 'Rots en water', 'Groepsgeluk' en de 'Conflicthantering'. LEES MINDER

Iedereen voelt zich veilig

Respecteer en help elkaar

Positief communiceren

Wat is de werkwijze van IKC Budschop voor sociale ontwikkeling?

IKC Budschop gebruikt verschillende methoden voor sociale ontwikkeling: klassenvergadering (groep 5 t/m 8) om de sfeer en het gedrag te bespreken, Rots en Water voor het opkomen voor zichzelf en het aangeven van grenzen, Leerling in Beeld (groep 3 t/m 8) en MijnKleutergroep (groep 1-2) als sociaal-emotioneel volgsysteem. Bij vragen kunnen leerkrachten hulp vragen aan de IB'er, en er is een contactpersoon van het CJG verbonden aan de school.

Welke registratievorm(en) gebruikt IKC Budschop om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

IKC Budschop gebruikt Mijn kleutergroep en Leerling in Beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC Budschop?

IKC Budschop gebruikt Groepsgeluk en Rots en Water als methoden voor sociaal-emotioneel leren.