
Schoolweging
De schoolweging van Jozefschool Nederhorst den Berg is 26,64 , met een spreiding van 5,84 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
98,9% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ver boven zowel de landelijke inspectienorm (85%) als het vergelijkingspercentage (96,71%). Dit onderstreept de effectieve basiskwaliteit van het onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
62,27% van de leerlingen behaalt het streefniveau, iets onder het vergelijkingspercentage (63,35%), maar ruim boven de signaleringswaarde (51,8%). Dit geeft aan dat de school hogere ambities waarmaakt ondanks een complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 23,33% havo en 20% vwo-advies (vs. 16,07% en 18,61% bij vergelijkbare scholen). Praktijkonderwijs komt niet voor (0% vs. 1,01% regio), wat past bij het hoge streefniveau.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Jozefschool Nederhorst den Berg | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 178.08 | 177.78 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 4,55% van de leerlingen zit onder advies (landelijk 11,81%), terwijl 22,73% boven het advies presteert. Dit reflecteert een zorgvuldige advisering en passende doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.