
De resultaten van De Tandem in Nederasselt
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van De Tandem, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Schoolweging van De Tandem
De schoolweging van De Tandem Nederasselt is 29,54 , met een spreiding van 6,46 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Hoe goed past De Tandem bij jullie?
Ontdek hoe goed De Tandem bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel niveau
95,2% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit benadrukt de basiskwaliteit van het onderwijs, zelfs bij dalende leerlingaantallen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
53,6% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de signaleringswaarde van 47,1%. Hoewel dit lager is dan het vergelijkingspercentage van 57,8%, toont het aan dat de school effectief differentieert binnen een complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van De Tandem?
De schooladviezen zijn gepolariseerd: 40% vmbo-b tegenover 40% vmbo-(g)t/havo. Dit contrast is groter dan bij vergelijkbare scholen (5,5% vs. 10,3% voor deze adviesniveaus). Opvallend is het ontbreken van havo/vwo-adviezen, wat mogelijk samenhangt met de beperkte onderwijsdifferentiatiemogelijkheden door het lage leerlingenaantal.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Tandem Nederasselt | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.7 | 177.68 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij monitoren de tussentijdse resultaten door: Het nakijken van werk, observaties van de leerkrachten tijdens de lessen, hierop wordt direct geanticipeerd. Resultaten van blok of methode gebonden toetsen, leerlingen krijgen indien nodig herhaling of verrijking aangeboden. Herhaling of extra instructie kan geboden worden in de groep of groep doorbroken. Leerkrachten richten de planning van het onderwijs elke 8 weken anders in, op basis van onderwijsbehoeften kunnen niveaugroepen anders samengesteld worden. Leerkrachten overleggen inhoudelijk met elkaar of vragen consultatie bij de Kwaliteitscoördinator. Na de afname van de niet methode gebonden toetsen (CITO LIB) volgt een schoolanalyse en groepsanalyse. Doelen worden bijgesteld, zichtbaar gemaakt in ParnasSys. Bij het maken van de diepte-analyse van alle tussentoetsen wordt gebruik gemaakt van de volgende werkwijze: 1. Startanalyse met een dwarsdoorsnede/ trendanalyses van kernvakken groep 3 t/m 8. Bij de kleuters hanteren we het kleuterobservatie instrument Bosos en volgen nauwgezet de ontwikkelingslijnen van uw kleuter, gedurende groep 1 en 2. 2. Benoemen van zorgsignalen 3. Per zorgsignaal: Stap 1: trendanalyse jaargroepen Stap 2: trendanalyse leerlingen Stap 3: groepsanalyse Stap 4: bevindingen Stap 5: mogelijke oorzaken Stap 6: aanpak 4. Algemene conclusie De analyse leidt tot een uitgebreid plan van aanpak.
Zitten de oud-leerlingen van De Tandem in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen enkele leerling stroomt boven advies door (vs. 25,3% landelijk), maar 85,7% zit op advies (boven landelijk gemiddelde van 62,9%). De 14,3% onder advies ligt iets hoger dan de landelijke 11,8%. Dit reflecteert mogelijk een voorzichtige adviescultuur, passend bij de complexe populatie.
Sociale ontwikkeling
Middels de observaties en interventies van SCOL (Sociale Competentie Observatielijst) creëren wij een veilige leer- leef en werkomgeving. Daarnaast werken wij via een doorgaande pedagogische aanpak lijn. Op onze Jeelo school werken wij actief aan samen leven in elk project. Daarnaast werken wij actief samen met ouders en leerlingen aan een effectief en veilig klassenklimaat. We werken op deze werkwijze om gewenst gedrag te stimuleren hetgeen een veilige leeromgeving tot gevolg heeft en een positieve invloed op de opbrengsten. Daarnaast staan de leerlingen in verbinding met hun leefomgeving wat positieve invloed heeft op het dorpsklimaat. Leerlingen kennen de organisaties en buren en dragen zorg voor de omgeving. Tevens door de invoering van de leerlingenraad krijgen ze inzicht in "hoe organiseer ik wat, voor wie en wat is daarbij nodig." LEES MINDER
respect
veilig
samen
Wat is de werkwijze van De Tandem voor sociale ontwikkeling?
De leerkrachten van De Tandem registreren twee keer per jaar de sociale ontwikkeling van elk kind in SCOL, op basis van hun observaties. Alle ontwikkelingsfasen zijn beschreven. Op het individuele rapport kan de vooruitgang van het kind bekeken worden door het kind te vergelijken met zichzelf (eerdere registratie) en met wat van een kind van die leeftijd verwacht mag worden. Op het groepsrapport wordt zichtbaar hoe de groep zich als geheel ontwikkelt en wat de effecten zijn van het onderwijsaanbod van De Tandem. Er wordt gekeken of bepaalde ontwikkelingsgebieden extra stimulans nodig hebben. Met het groepsoverzicht worden de onderwijsbehoeften van ieder kind in beeld gebracht. Op basis van het groepsrapport en het groepsoverzicht wordt het groepsplan opgesteld, met gerichte activiteiten om de kinderen verder te brengen in hun ontwikkeling. Deze stappen herhalen zich. Dit stemt overeen met de cyclus van het handelingsgericht werken (HGW). Ouders en school werken hierin samen aan een gedragsbeheersing en/of verandering. De kernwaarde is dat De Tandem gelooft in de ontwikkeling van leerlingen.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Tandem om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Tandem gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en BOSOS (voor groep 1-2).
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Tandem?
De Tandem gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Een doos vol gevoelens, Leefstijl, Taakspel, Jeelo projecten, Rots en water trajecten, en Gouden en Zilveren weken.