Rehobothschool
Westwalstraat 49
1411 PD Naarden

Schoolweging

Schoolweging
22.72
Spreiding
5

De schoolweging van Rehobothschool Naarden is 22,72 , met een spreiding van 5,00 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Alle leerlingen (100%) behalen het fundamentele niveau, aanzienlijk hoger dan het landelijk vergelijkingspercentage van 98%. Dit onderstreept de sterke basiskwaliteit van het onderwijs, ruim boven de inspectienorm van 85%.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

69,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 61,9%. Dit toont aan dat de school effectief inspeelt op verschillen in leerniveaus, ondanks de complexiteit van de leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 29,2% vwo-advies (tegen 18,6% bij vergelijkbare scholen) en 16,7% havo/vwo-combinatieadvies. Praktijkgericht onderwijs komt met 0% beduidend lager uit dan het regionale gemiddelde (1,01%), wat past bij het onderwijsprofiel van de school.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsRehobothschool NaardenGemeente AmsterdamNederland
LIB179.71175.23178.35

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De Rehobothschooll houdt de ontwikkeling van de leerlingen bij met behulp van methode gebonden toetsen, observatielijsten en methode- onafhankelijke toetsen (CITO leerling in Beeld ). De methode- onafhankelijke toetsen worden afgenomen conform onze toets kalender. Na invoering van de toets uitslagen worden deze geanalyseerd door de leerkracht en besproken met de intern begeleider. In de eerste plaats worden de uitslagen gerelateerd aan de normen (zie analyse en waardering opbrengsten primair onderwijs) en onze eigen schooldoelen. We gaan daarbij uit van de gemiddelde vaardigheid score van de groep als geheel. Bij dit onderdeel gebruiken wij doorstroom gegevens en trendanalyses. Bij de analyse van de scores wordt met name ook leraar gedrag besproken. We kijken of de uitslagen consequenties hebben voor tijdsbesteding (het rooster), de instructie, het automatiseren en de methode van differentiëren. In de tweede plaats wordt bepaald welke leerlingen in aanmerking komen voor een individueel handelingsplan. De resultaten van de leerlingen bij de Cito-toetsen worden met de ouders besproken tijdens de rapportbespreking.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

65,4% van de leerlingen presteert op adviesniveau, wat overeenkomt met het landelijk beeld. Het percentage leerlingen dat onder advies presteert (15,4% tegen 11,8% landelijk) geeft aanleiding tot verdere analyse, mogelijk gerelateerd aan de zorgvuldige advisering waarbij risico's bewust worden meegewogen.

Sociale ontwikkeling

Onze school besteedt structureel en systematisch aandacht aan de sociale en maatschappelijke ontwikkeling van de leerlingen. We doen dit omdat we onze kinderen willen opvoeden tot verantwoorde burgers. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hen heen (dichtbij en verder weg). De ontwikkeling van de groep en de individuele leerlingen wordt tijdens de groeps- en leerlingbespreking besproken (leerkracht en IB’er). In deze gesprekken worden ook mogelijke aanpakken voor een groep of voor een individuele leerling besproken.De belangrijkste kenmerken (eigen kwaliteitsaspecten, eigen doelen) van onze school zijn: Doorgaande leerlijn KWINK voor sociaal emotionele ontwikkeling The leader in me koppelen aan de doorgaande lijn sociale vaardigheden Voorbeeldgedrag van de leerkracht LEES MINDER

ik doe mijn werk zo goed als ik kan

Wat ik doe is goed voor de groep

Ik zorg goed voor onze spullen, lokaal en school

Wat is de werkwijze van de Rehobothschool voor sociale ontwikkeling?

De Rehobothschool kiest voor een optimale samenwerking tussen school en thuis. De school werkt met de methode Kwink voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. Kwink is een volledig online lesmateriaal voor de hele school, waarmee belangrijke lessen voor het leven geleerd worden en sociaal-emotionele vaardigheden geoefend. Een veilig schoolklimaat is de basis om te leren en zich te ontwikkelen. De school werkt ook met de pedagogische lijn 'De 7 gewoonten van effectief leiderschap', ook wel 'The Leader in Me' genoemd, om persoonlijk leiderschap bij kinderen te ontwikkelen.

Welke registratievorm(en) gebruikt de Rehobothschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Rehobothschool gebruikt Kind in Beeld (Leerlingvolgsysteem Cito) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Rehobothschool?

De Rehobothschool gebruikt KWINK en The Leader in Me als methoden voor sociaal-emotioneel leren.