Speciaal Basisonderwijs De Diamant
Sint Martinusstraat 160
2671 GM Naaldwijk

Schoolweging

Schoolweging
Spreiding

Fundamenteel niveau

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het schooladvies richt zich sterk op praktijkgericht vervolgonderwijs: 35.1% praktijkonderwijs en 33.8% vmbo-basis. Opvallend is het hogere percentage vso-adviezen (9.5%) t.o.v. vergelijkbare scholen (9.1%). Het beperkte aandeel theoretische leerwegen (4.1% vmbo-k/gt of hoger) sluit aan bij de ondersteuningsbehoefte van de leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Diamant NaaldwijkGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
50

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op SBO De Diamant komen de leerlingen binnen met wat andere achtergrond dan de reguliere basisschoolleerlingen.. Deze achtergrond brengen we voor ons zelf in kaart. Dit noemen we het Speciaal Arrangement. Hiermee plannen we de volgende stappen en volgen we de leerlingen in hun vorderingen. Het plannen van het onderwijs doen we op individueel niveau met het zogenaamde "Ontwikkelingsperspectief". Hierin stellen vanaf ongeveer 10 jarige leeftijd ook het uitstroomperspectief op en geven we aan naar welk soort vervolgonderwijs we verwachten dat de leerling uit kan stromen. Op groepsniveau plannen we de lesstof met behulp van een groepsplan. Of alles volgens plan verloopt, bekijken we door middel van observaties, gesprekken met kinderen en ouders en natuurlijk ook door het afnemen van toetsen. Zo kunnen we de leerling van de juiste lesstof voorzien. Halfjaarlijks gebruiken we toetsen van het Cito leerlingvolgsysteem om methodeonafhankelijk de opbrengsten van ons onderwijs te kunnen meten.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

70.4% van de leerlingen zit op adviesniveau, ruim boven het landelijk gemiddelde (62.9%). Het percentage leerlingen onder advies (9.9%) ligt iets onder de benchmark (11.8%), wat de effectiviteit van het uitstroomperspectiefbeleid onderstreept. De school hanteert een intensief monitoringssysteem met driejaarlijkse groepsbesprekingen.

Sociale ontwikkeling

Positive Behavior Support (PBS) is het fundament voor de sociale veiligheid in school. In overleg met leerlingen, collega's en ouders zijn gedragsverwachtingen geformuleerd. Positief voorbeeldgedrag wordt herkend, benoemd en beloond. Gedragsverwachtingen worden aangeleerd. Indien kinderen meer nodig hebben om zich te ontwikkelen, dan worden er interventies gebruikt zoals aandachtskaartjes, check in-check out. Eventueel wordt in overleg met de IB-er nog een stap verder gegaan. In de klassen wordt gewerkt met Kwink, een methode voor sociaal emotioneel leren. Voor de ouders hebben we een speciale brochure over hoe we omgaan met gewenst en ongewenst gedrag op school. LEES MINDER

Respect

Veiligheid

Verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van Speciaal Basisonderwijs De Diamant voor sociale ontwikkeling?

Speciaal Basisonderwijs De Diamant beschrijft aan de hand van het observatiesysteem 'Edumaps' het groepsplan gedrag, waarbij de ondersteuningsbehoeften van elke leerling centraal staan. Daarnaast meet de school met het instrument 'EigenwijzR' het sociaal welbevinden van de leerlingen. Relevante gegevens uit beide instrumenten vormen de input van de handelingsplannen en verbeterpunten van de school.

Welke registratievormen gebruikt Speciaal Basisonderwijs De Diamant om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Speciaal Basisonderwijs De Diamant gebruikt het Ontwikkelingsvolgmodel (OVM) en EigenwijzR om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Speciaal Basisonderwijs De Diamant?

Speciaal Basisonderwijs De Diamant gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Een doos vol gevoelens, Kanjer trainingen, School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) en Kwink.