
Schoolweging
De schoolweging van WSKO Bernadette is 26,99 , met een spreiding van 5,39 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98,1% behaalt vrijwel de hele leerlingenpopulatie het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Hiermee presteert de school 1,6 procentpunt beter dan vergelijkbare scholen (96,4%), een bewijs van solide basisvaardigheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
69,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de inspectienorm van 50,1% (+19,6 procentpunt). Dit overtreft ook het gemiddelde van vergelijkbare scholen (61,1%), wat duidt op effectief maatwerk voor cognitief sterkere leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op hogere onderwijsniveaus: 71,9% havo/vwo of hoger (tegen 56,6% landelijk). Vooral het vwo-advies springt eruit met 12,3% (vs. 18,6% regio). Tegelijkertijd is er aandacht voor maatwerk, met 5,3% vmbo-b/k-advies. De brede spreiding weerspiegelt de diversiteit in de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | WSKO Bernadette | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.67 | 175.23 | 178.12 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De Bernadetteschool neemt regelmatig tussentijdse toetsen af. Naast de methodegebonden toetsen zijn er in groep 3 t/m 8 twee momenten in het jaar waarbij niet-methodegebonden toetsen worden afgenomen die onafhankelijk de kennis en vaardigheden van leerlingen in een betreffend vak in kaart brengen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
28,3% van de leerlingen presteert boven hun advies, tegen 25,3% landelijk. Het percentage onderadvisering (13,0%) ligt iets boven het gemiddelde (11,8%), wat mogelijk samenhangt met de hoge ambities in het schooladvies. De school zet actief in op doorstroombegeleiding, zoals blijkt uit 58,7% dat exact op advies uitkomt.
Sociale ontwikkeling
Op de Bernadetteschool leren kinderen zichzelf ontwikkelen, leren dat zij deel uitmaken van een groep, van een gemeenschap. Ze leren zich verantwoordelijk te voelen voor wat er om hen heen gebeurt en worden gestimuleerd een actieve bijdrage hieraan te leveren.
soc.-emotionele ontwikkeling
burgerschapsvorming
zelfredzaamheid
Wat is de werkwijze van R.K. Basisschool WSKO Bernadette voor sociale ontwikkeling?
R.K. Basisschool WSKO Bernadette maakt gebruik van het programma De Vreedzame School, een compleet programma voor sociale competentie en democratisch burgerschap. De klas en de school zijn als een leefgemeenschap waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen en leren samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. In alle groepen wordt jaarlijks de thermometer van De Vreedzame School afgenomen. In de groepen 1/2 worden de leerlijnen Jonge Kind (ParnasSys) ingevuld en in de groepen 3 t/m 8 wordt CITO sociaal-emotioneel functioneren ingevuld. Tijdens kindgesprekken gaat de leerkracht in gesprek met de leerling om over de betrokkenheid en het welzijn te spreken en doelen te stellen voor het komende schooljaar.
Welke registratievormen gebruikt R.K. Basisschool WSKO Bernadette om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
R.K. Basisschool WSKO Bernadette gebruikt de volgende registratievormen: Veiligheidsthermometer DVS, Leer- en ontwikkelingslijnen jonge kind, CITO sociaal-emotioneel functioneren.