CBS de Parel in Muntendam - Resultaten

Resultaten
Schoolweging
De schoolweging van De Parel Muntendam is 32,98 , met een spreiding van 5,36 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 95.0% geslaagden voor het fundamenteel niveau overtreft CBS de Parel ruimschoots de landelijke norm van 85%. De score ligt ook hoger dan het vergelijkingsgemiddelde van 93.9%, wat duidt op stevige basisvaardigheden in taal en rekenen.
Fundamenteel niveau
Score: 94.9685%
Streefniveau
56.6% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 38.7%. Dit resultaat overtreft het vergelijkingsgemiddelde van 50.2% en reflecteert effectief maatwerkonderwijs, gezien de complexe leerlingenpopulatie.
Streefniveau
Score: 56.6037%
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweeledig profiel: 50% van de leerlingen krijgt een havo/vwo-advies (25% havo, 25% vwo), tegenover 34.4% bij vergelijkbare scholen. Tegelijk is er 16.7% vmbo-k/-(g)t advies, wat boven het regionale gemiddelde van 5.6% ligt. De combinatie van hoge ambitie en praktijkgericht maatwerk past bij de schoolweging.
Schooladviezen
Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen
Eindtoets Resultaten
Eindtoets Resultaten
Historische eindtoetsresultaten van deze school
Toetsscores 2023-2024
Verticale analyse toont vooruitgang: groep 8 scoort 78.3 op begrijpend lezen tegenover 74.1 in groep 7 (+5.4%). De 'vijf-weekse voortgangsmonitor' uit het schoolplan verklaart deze groei. De resultaten overtreffen die van scholen met vergelijkbare schoolweging in Noord-Nederland.
Toets | De Parel Muntendam | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We hanteren het leerlingvolgsysteem met de bijbehorende toetsen. De tussenresultaten worden gebruikt om: ons onderwijsaanbod te evalueren de onderwijsbehoeften van de leerlingen te bepalen Na de toetsperiodes (in januari en juni) worden op basis van de analyse plannen opgesteld voor de volgende periode. We kijken daarbij vooral naar wat de leerling nodig heeft om zich verder te ontwikkelen (dit zijn de onderwijsbehoeften). De tussenresultaten worden 2x per jaar in het team besproken. Voorafgaand vindt er door de leerkrachten een analyse plaats en worden binnen het team eventuele vervolgstappen besproken.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen
30% van de leerlingen presteert onder advies, significant hoger dan het landelijk gemiddelde van 11.8%. Dit kan wijzen op een voorzichtig adviesbeleid of doorstroomuitdagingen. Tegelijk scoort 60% op adviesniveau, in lijn met vergelijkbare scholen. De school benoemt in haar beleid extra aandacht voor warme overdracht naar het VO.
Sociale ontwikkeling
De basis van de visie ligt in de identiteit van de school. De missie van ‘ieder kind is schitterend’ wordt door de leerkrachten voorgeleefd en uitgedragen en vormt de basis van het pedagogisch klimaat. Hierdoor ontstaat er een goed klimaat voor de kinderen en leerkrachten om tot leren te komen. Het samen leren en elke dag een beetje beter willen worden is een uitgangspunt van het team op pedagogisch, didactisch vlak en geldt ook voor de kwaliteit- en zorgstructuur. CBS De Parel biedt een veilige, rustige en gestructureerde omgeving voor alle kinderen waarin we het beste in een kind naar boven willen halen. De sfeer in school en in de klassen is open en plezierig, zodat elk kind zich geaccepteerd voelt en tot leren kan komen. De eigenheid van ieder kind wordt gerespecteerd en gestimuleerd, het kind heeft het recht om zichzelf te mogen zijn. 1 van de 5 parels op CBS De Parel is vaardigheden. Kinderen leren en ontwikkelen op school vaardigheden die nodig zijn om op een goede manier met anderen om te gaan. En om bij te dragen aan de samenleving. Het gaat om vaardigheden zoals: samenwerken, ruzies oplossen en jezelf weten te redden. Door deze vaardigheden is het fijn en veilig op school en verbeteren de leerprestaties. Kinderen nemen op een positieve manier deel aan de maatschappij. LEES MINDER
ieder kind is uniek
betrokkenheid
goed pedagogisch klimaat
Wat is de werkwijze van deze school voor sociale ontwikkeling?
CBS de Parel werkt met de methode KWINK, een online methode voor sociaal-emotioneel leren (SEL), inclusief burgerschap en mediawijsheid voor groep 1-8. De school geeft wekelijks een les op het gebied van sociaal-emotionele ontwikkeling. Ouders worden hiervan op de hoogte gehouden via de maandbrief. Het schooljaar start met de Gouden weken, gericht op groepsvorming, en halverwege het jaar zijn er de Zilveren weken. Daarnaast worden de vragenlijsten van de SuccesSpiegel en Cito Leerling in Beeld afgenomen om inzicht te krijgen in het welzijn van de leerlingen.
Welke registratievorm(en) gebruikt deze school om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
CBS de Parel gebruikt de SuccesSpiegel en CITO Leerling in Beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt deze school?
CBS de Parel gebruikt de KWINK methode voor sociaal-emotioneel leren.