
De resultaten van Kindcentrum Muiderkring in Muiden
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Kindcentrum Muiderkring, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Kindcentrum Muiderkring bij jullie?
Ontdek hoe goed Kindcentrum Muiderkring bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Behalen van het Fundamentele Niveau: De Basis voor Elke Leerling
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt zorgvuldig gemeten in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage geldt als de standaard voor alle basisscholen in Nederland, inclusief Kindcentrum Muiderkring, om een solide basis te garanderen.
Grafiek
Grafiek laden...
Het Streefniveau: Ambitie en Doorontwikkeling op Kindcentrum Muiderkring
Het streefniveau daagt leerlingen uit om verder te gaan dan de basis en hogere academische doelen te bereiken. Ons doel is om een aanzienlijk deel van onze leerlingen aan het einde van groep acht dit ambitieuze streefniveau te laten halen. De onderwijsinspectie stelt voor elke school een specifiek streefpercentage vast, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Dit percentage dient als de officiële signaleringswaarde, waarmee we de voortgang van Kindcentrum Muiderkring monitoren en optimaliseren voor excellentie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Kindcentrum Muiderkring?
Kindcentrum Muiderkring hanteert een zorgvuldig proces voor het schooladvies in groep 8, waarbij de ontwikkeling van uw kind centraal staat. Sinds het schooljaar 2023-2024 wordt de doorstroomtoets in februari afgenomen, wat een beter beeld geeft van de voortdurende ontwikkeling van leerlingen. Het voorlopige schooladvies, gebaseerd op resultaten uit het leerlingvolgsysteem (met name Cito-toetsen vanaf groep 6, met focus op begrijpend lezen en rekenen), wordt eind januari gedeeld tijdens een adviesgesprek. De school kijkt hierbij niet alleen naar toetsresultaten, maar ook naar gedragskenmerken zoals motivatie en werkhouding. Leerkrachten van groep 7 en 8, samen met de IB-er en directie, stellen het advies op, waarbij ook input van eerdere leerkrachten wordt meegenomen. Het definitieve schooladvies, dat medio maart na de doorstroomtoets wordt verstrekt, is doorgaans gelijk aan het voorlopige advies. Mocht de doorstroomtoets afwijkende resultaten laten zien, dan wordt dit persoonlijk besproken met leerling en ouders. Om ouders al vroegtijdig te informeren over de mogelijkheden in het voortgezet onderwijs, wordt begin juli in groep 7 een 'perspectiefgesprek' gevoerd. Hierin worden de prestaties en werkhouding besproken, aangevuld met een doorstroomperspectief. Een informatieavond in oktober licht de procedure voor de overstap naar de middelbare school toe, zowel voor groep 8 als voor groep 7.
Grafiek
Grafiek laden...
Bevordering Sociale Ontwikkeling op Kindcentrum Muiderkring
Op Kindcentrum Muiderkring zetten we ons actief in voor de brede ontwikkeling van elk kind, met speciale aandacht voor sociaal-emotionele groei. We gebruiken het innovatieve systeem Leerling in Beeld (LiB) om het sociaal-emotioneel functioneren van onze leerlingen systematisch te volgen en te ondersteunen. LiB biedt onze leerkrachten waardevolle inzichten in de persoonlijke ontwikkeling van elk kind. Dit helpt ons om eventuele ondersteuningsbehoeften vroegtijdig te signaleren en het gedrag van kinderen beter te begrijpen. Door de concrete handelingssuggesties van LiB kunnen leerkrachten gericht aan de slag, waarbij ze de unieke talenten van elk kind benutten om hun sociaal-emotionele ontwikkeling optimaal te stimuleren. Voor onze jongste leerlingen in de kleuterklassen hanteren we de leer- en ontwikkelingslijnen van Jonge Kind via Parnassys. Naast de kernvakken zoals rekenen en taal, biedt dit systeem ook inzicht in de basiskenmerken van welbevinden en betrokkenheid, cruciaal voor een sterke start. Het schooljaar beginnen we traditioneel met de 'Gouden Weken'. Gedurende deze periode creëren onze leerkrachten een warme en veilige sfeer door middel van boeiende verhalen, interactieve spelletjes en energieke activiteiten. Samen met de kinderen stellen we duidelijke klassenafspraken op, wat zorgt voor een gedeeld gevoel van verantwoordelijkheid en een positieve groepsdynamiek. Door positieve bekrachtiging van zowel leerkrachten als medeleerlingen, stimuleren we elkaar en bouwen we aan een prettig en veilig leerklimaat dat de basis legt voor het hele schooljaar.
Kinderlijk Welbevinden
Onderling Vertrouwen
Gedeelde Verantwoordelijkheid
Hoe bevordert Kindcentrum Muiderkring de sociale vaardigheden van leerlingen?
Bij Kindcentrum Muiderkring staat een positieve benadering en oprechte interesse in elke leerling centraal. Wij streven ernaar een omgeving te creëren waar iedereen zich veilig en gerespecteerd voelt, wat essentieel is voor optimale sociale ontwikkeling. We maken gebruik van de effectieve sociaal-emotionele leermethode Kwink. De start van het schooljaar wordt gemarkeerd door de 'Gouden Weken', waarin we focussen op groepsvorming, het maken van gezamenlijke afspraken en het belang van een 'growth mindset'. We introduceren concepten als 'leren leren' en de 'leerkuil' om de executieve functies van kinderen te versterken. Binnen ons unitonderwijs hanteren we duidelijke structuren, regels en routines. Deze bieden de kinderen de nodige houvast om vrijheid te ervaren en weloverwogen keuzes te maken binnen een veilige context. Tijdens de Gouden Weken oefenen we intensief met deze routines, wat bijdraagt aan een voorspelbare en ondersteunende leeromgeving.
Welke methoden hanteert Kindcentrum Muiderkring voor het monitoren van sociale vooruitgang?
Kindcentrum Muiderkring gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten te monitoren:
- Leerling in Beeld (LiB) voor een systematische registratie van sociaal-emotioneel functioneren.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op onze school?
Op Kindcentrum Muiderkring passen we de volgende methoden toe voor sociaal-emotioneel leren:
- Kwink, een uitgebreide methode gericht op de sociaal-emotionele ontwikkeling.
Inspectierapport Kindcentrum Muiderkring: Inzichten in Onderwijskwaliteit
Kindcentrum Muiderkring in Muiden staat voor toegankelijk en kwalitatief hoogstaand basisonderwijs. Met een team van toegewijde professionals streven we ernaar elke leerling een stimulerende leeromgeving te bieden, waarin persoonlijke groei en academische ontwikkeling centraal staan. Ons kindcentrum, gelegen aan Kruitmolen 1, is trots op de positieve ontwikkelingen die de onderwijsinspectie heeft vastgesteld. Wij investeren continu in vernieuwing en verbetering van ons onderwijs, met aandacht voor zowel de basisvaardigheden als de creatieve en sociale ontwikkeling van onze 475 leerlingen. Op deze pagina vindt u de officiële rapporten en bevindingen van de onderwijsinspectie. Deze inzichten helpen ons om ons onderwijs op basis van objectieve criteria te evalueren en waar nodig aan te scherpen, zodat Kindcentrum Muiderkring een veilige en inspirerende plek blijft voor alle kinderen.