Kindcentrum Muiderkring
Kruitmolen 1
1398 HA Muiden

Schoolweging

Schoolweging
23.91
Spreiding
6.53

De schoolweging van Muiderkring is 23,91 , met een spreiding van 6,53 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

100% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept dat alle leerlingen basisvaardigheden beheersen, mede dankzij de focus op individuele ontwikkelingslijnen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

62,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 53,8%. Dit illustreert dat een meerderheid van de leerlingen hogere vaardigheden ontwikkelt, vooral in kernvakken als rekenen en begrijpend lezen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke theoretische oriëntatie: 37,5% havo/vwo-advies (vs. 10,93% regio). Tegelijk valt 25% vmbo-k/-gt op, passend bij de spreiding in schoolweging (6,53). Opvallend is het ontbreken van praktijkonderwijs-adviezen, ondanks 12,5% ‘onbekend’.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsMuiderkringGemeente AmsterdamNederland
LIB179.71176.18175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Lesvorderingen worden nauwgezet bijgehouden. Resultaten van toetsen uit onze methodes worden geregistreerd in Parnassys, onze digitale leerlingvolgsysteem. Daarnaast kennen we de methodegebonden toetsen en methode onafhankelijke toetsen, de leerling in beeld toetsen, vanaf groep 3. Met deze toetsen kunnen we de prestaties van onze leerlingen vergelijken met andere leerlingen uit het land. Ook deze worden opgeslagen in ParnasSys. Met behulp van de methode onafhankelijke toetsen worden de resultaten van het kind met de landelijke norm vergeleken. Belangrijk voor de interpretatie is, of de vaardigheden en de kennis van het kind een stijgende lijn vertonen. Dit heeft een signaleringsfunctie voor de leerprestaties van het kind. Het kan samen met de observaties van de leerkracht aanleiding zijn om het kind in de komende periode extra te gaan observeren, begeleiden, extra oefen- of verrijkingsstof aan de bieden of om een nader onderzoek in te stellen. Het kan ook een signaal voor de leerkracht zijn dat de lesstof nog niet beheerst wordt en hij/zij het anders moet uitleggen of nog eens moet herhalen. Of het kan juist een signaal zijn dat de stof te gemakkelijk is en dat het kind extra uitdaging en verdieping nodig heeft.

Schooladvies vergelijking

Grafiek

Grafiek laden...

Geen directe data beschikbaar, maar de lage schoolweging (23,91) en hoge doorstroom naar havo/vwo (82% in 2023-2024) suggereren bovengemiddelde prestaties. Het ontbreken van praktijkadviezen versterkt dit beeld, hoewel aanvullende toetsing nodig is voor volledige analyse.

Sociale ontwikkeling

Om de sociaal-emotionele ontwikkeling te volgen maken wij gebruik van het systeem Leerling in Beeld (LiB). De leerkrachten brengen het sociaal-emotioneel functioneren van de leerlingen systematisch in kaart. LiB geeft inzicht in de eventuele ondersteuningsvragen op het gebied van het sociaal-emotioneel functioneren en helpt de leerkracht om het gedrag van het kind beter te begrijpen. Indien nodig kunnen leerkracht en leerling aan de slag gaan met de concrete handelingssuggesties die het systeem biedt, hierbij kan de leerkracht de eventuele sterke kanten van een kind benutten, want ook hierin geeft LiB inzicht. Zo wordt de sociaal-emotionele ontwikkeling bevorderd. Voor de kleuters gebruiken we de leer- en ontwikkelingslijnen Jonge Kind van Parnassys. Naast de leerlijnen rekenen, taal en motoriek brengt deze ook de basiskenmerken van welbevinden en betrokkenheid in beeld. We starten het schooljaar met de Gouden Weken. In deze weken is de leerkracht op een intensieve manier met de kinderen bezig door middel van verhalen, kleine spelletjes, energizers om een goede sfeer te creëren die de basis vormt voor de rest van het jaar. Met elkaar worden ook klassenafspraken bedacht, zodat het een gezamenlijke verantwoordelijkheid wordt. Doordat de leerkracht de kinderen én de kinderen elkaar positief bekrachtigen door positief gedrag, stimuleren zij elkaar en ontstaat er een prettig en veilig schoolklimaat. LEES MINDER

welbevinden

vertrouwen

verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van Kindcentrum Muiderkring voor sociale ontwikkeling?

De leerkrachten van Kindcentrum Muiderkring gaan op een positieve manier om met leerlingen en tonen interesse. De school vindt het belangrijk dat het een veilige en prettige plek is, waar iedereen elkaar respecteert. De school gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren. De eerste weken van het schooljaar zijn de Gouden Weken, waarin aandacht wordt besteed aan groepsvorming, afspraken en routines. Er wordt ook geoefend met routines voor de hele unit.

Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum Muiderkring om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Kindcentrum Muiderkring gebruikt Leerling in Beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum Muiderkring?

Kindcentrum Muiderkring gebruikt Kwink voor sociaal-emotioneel leren.