
Schoolweging
De schoolweging van Meester Lalleman is 29,97 , met een spreiding van 6,01 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
92,0% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept de effectieve basiskwaliteit van het onderwijs, zelfs bij een divers leerlingenaanbod.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
46,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat net onder de inspectienorm van 47,1% ligt. Dit wijst op uitdagingen in het bereiken van hogere taal- en rekendoelen, mogelijk gerelateerd aan de complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 23,8% havo/vwo en 19,0% vwo-advies, hoger dan regionale vergelijkingsscholen (10,9% havo/vwo, 18,6% vwo). Tegelijkertijd is er een duidelijk aandeel praktijkgericht advies (9,5% vmbo-b/k), passend bij de schoolweging. Deze balans sluit aan bij het vermelde 'passend advies op maat' in het schoolprofiel.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Gemeente Zuidplas | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Vanaf de eerste tot de laatste dag dat kinderen naar school gaan, wordt bijgehouden hoe het kind zich ontwikkelt op cognitief (leer), sociaal, emotioneel en motorische gebied. Dit wordt gevolgd en geregistreerd in een leerlingvolgsysteem. Dagelijks verzorgen de leerkrachten beredeneerd aanbod voor alle groepen. Kinderen krijgen instructies o.b.v. lesdoelen en er wordt gewerkt met een doorgaande lijn voor de kernvakken. Na een periode van onderwijs maken de kinderen toetsen, de toetsgegevens worden geanalyseerd door de leerkrachten. De uitkomst wordt meegenomen in het aanbod van de komende periode. De leerkrachten en de intern begeleider bespreken regelmatig de ontwikkeling van de kinderen en de groep tijdens zorgbordsessies. Hierdoor worden leer en ontwikkelresultaten van de kinderen regelmatig (ten minste zes keer per jaar) middels zorgbordsessies besproken. Vanuit deze zorgbordsessies komen doelen waaraan de leerkracht met de kinderen en de groep gaat werken, deze streefdoelen vormen de basis voor het onderwijs. Aan het einde van het schooljaar vindt er een overdracht plaats tussen de leerkrachten. Zodra de leerkracht zich zorgen maakt over de ontwikkeling van een kind, betrekt de leerkracht de ouders bij het zoeken naar eventuele oplossingen. Indien de leerkracht het probleem niet kan oplossen, wordt de intern begeleider ingeschakeld. Samen met de ouders kunnen zij besluiten de Interne Zorgcommissie en/of externe hulp in te schakelen. In het SchoolOndersteuningsProfiel kunt u nalezen met welke partijen we samenwerken. Een aantal gestandaardiseerde toetsen en observatielijsten is opgenomen in ons leerlingvolgsysteem Leerling in Beeld. Deze toetsen zijn ontwikkeld door het Centraal Instituut voor Toets Ontwikkeling (CITO) en A-Viseon (Route 8 toets). Ons leerlingvolgsysteem is erop gericht om in iedere groep, door middel van observaties en toetsen, vroegtijdig eventuele opvallende leerlingen te signaleren. Na iedere toetsperiode bespreekt de leerkracht de resultaten met de intern begeleider.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 34,8% van de leerlingen boven advies presteert in het VO, significant hoger dan het landelijk gemiddelde (25,3%). Slechts 13,0% zit onder advies, wat het zorgvuldige adviesproces onderstreept. Deze cijfers reflecteren de genoemde 'ambitiegesprekken' en doorlopende monitoring in groep 8.
Sociale ontwikkeling
De PCB Meester Lalleman wil een school zijn, waar ieder kind zich veilig voelt. Waar de kinderen met elkaar spelen, leren en samenwerken. In alle groepen wordt gezorgd voor een sterk pedagogisch klimaat. Dit wordt onder andere bereikt door de lessen sociaal-emotionele vorming van de Vreedzame School, door actief reageren van de leerkracht en hoge verwachtingen van kinderen te hebben. Wij vinden het belangrijk dat iedereen zich prettig voelt. Zowel leerkrachten, kinderen en ouders stellen zich positief op en nemen elkaar serieus. Wij hanteren de algemene christelijke waarden en normen en verwachten dat iedereen hier op een actieve wijze aan deelneemt. LEES MINDER
Ieder kind voelt zich veilig
Samen spelen, leren en werken
Positief klimaat
Wat is de werkwijze van deze school voor sociale ontwikkeling?
De Meester Lalleman is een Vreedzame School. De Vreedzame school is een compleet programma voor basisscholen voor sociale competentie en democratisch burgerschap. Het beschouwt de klas en de school als een leefgemeenschap, waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en waarin kinderen leren om samen besluiten te nemen en conflicten op te lossen. Kinderen voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en voor de gemeenschap, en staan open voor de verschillen tussen mensen. Op schoolniveau streven wij naar een positief klimaat, waarin: leerkrachten prettig werken, kinderen zich veilig voelen, kinderen zich gehoord en gezien voelen, iedereen bereid is zich te verplaatsen in de ander en op een positieve manier met elkaar omgaat. De sociaal-emotionele ontwikkeling wordt twee keer per jaar gemonitord middels Zien! vragenlijsten. De bevindingen worden besproken in de bordsessie en gedeeld met ouders in een voortgangsgesprek.
Welke registratievorm(en) gebruikt deze school om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Deze school gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Zien