Basisschool de Maaskei
Koningin Julianastraat 5 A
6585 XP Mook

Schoolweging

Schoolweging
27.16
Spreiding
6.18

De schoolweging van De Maaskei Mook is 27,16 , met een spreiding van 6,18 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97,9% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, significant hoger dan zowel de landelijke norm (85%) als het vergelijkingsgemiddelde (96,4%). Deze score onderstreept de brede basiskwaliteit van het onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

67,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 50,1%. Dit is 6,6% hoger dan het vergelijkingsgemiddelde (61,1%), wat duidt op effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke focus op theoretische doorstroom: 30,4% vwo-advies (vergeleken met 18,6% bij vergelijkbare scholen) en 21,7% havo-advies. Opvallend is de afwezigheid van praktijkonderwijsadviezen, terwijl dit regionaal 1,0% betreft. De combinatie vmbo-(g)t/havo (21,7%) domineert de middenmoot, wat aansluit bij de gemengde leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Maaskei MookGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Tussenresultaten zijn voor de Maaskei een belangrijke indicator of er voldoende cognitieve ontwikkeling is bij de leerlingen. Naast de methodegebonden toetsen worden tweemaal per jaar toetsen van een onafhankelijk leerlingvolgsysteem afgenomen. Deze data worden in een diepte- en trendanalyse opgenomen en met hele team geanalyseerd. Bevindingen worden gezien, conclusies getrokken en de nodige acties uitgezet. Belangrijk hierbij is om de juiste instructie af te kunnen stemmen op de behoefte van de groep of het individuele kind. Maar ook wordt daarin meegenomen of we de juiste methodieken hanteren en de juiste didactische vaardigheden ingezet worden. Zo wordt ook jaarlijks de algehele schoolontwikkeling met het team geëvalueerd.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

16% van de leerlingen presteert onder advies, iets boven het vergelijkingsgemiddelde (11,8%). Maar 28% stroomt juist boven advies door (landelijk: 25,3%), mogelijk dankzij de 'warme overdracht' en nazorg. De combinatie van intensieve begeleiding en realistische advisering blijkt effectief: 56% zit op het geadviseerde niveau.

Sociale ontwikkeling

Op Basisschool de Maaskei: * Leren leerlingen zelfstandig te werken. * Ontwikkelen leerlingen zelfvertrouwen en een positieve instelling. * Leren leerlingen van en met elkaar. * Ontwikkelt ieder kind zich naar zijn of haar mogelijkheden.

Respect & eerlijkheid

Zorg voor elkaar & plezier

Veiligheid & vertrouwen

Wat is de werkwijze van Basisschool de Maaskei voor sociale ontwikkeling?

Basisschool de Maaskei werkt met de methode Kwink om sociaal-emotionele vaardigheden te oefenen in een veilige groep waarin kinderen zichzelf kunnen zijn en pesten niet voorkomt.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool de Maaskei om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool de Maaskei gebruikt Cito leerling in beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool de Maaskei?

Basisschool de Maaskei gebruikt de methode Kinderen en… hun sociale talenten voor sociaal-emotioneel leren.