
Schoolweging
De schoolweging van De Hovenier is 28,69 , met een spreiding van 5,73 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,5% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit onderstreept de basiskwaliteit van het onderwijs. Het percentage ligt licht boven het landelijk gemiddelde (96,4%), wat aansluit bij de focus op basisvaardigheden in het schoolondersteuningsprofiel.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
55,2% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de signaleringswaarde van 48,6% ligt. Dit toont aan dat de school ondanks een complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 28,69) hogere doelen realiseert. Wel blijft het resultaat 5,3%-punt onder het vergelijkingsgemiddelde (60,5%), mogelijk door verschillen in taalondersteuning.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen benadrukken een sterke focus op theoretische routes: 30,4% VMBO-(g)t en 26,1% havo. Het vwo-advies (13%) ligt iets onder het regionaal gemiddelde (18,6%). Opvallend is het relatief hoge percentage praktisch advies (8,7% VMBO-b vs. 5,5% regio), passend bij de schoolweging. De combinatie van een brede adviesrange en integratie van 'cruciale succesfactoren' blijkt effectief.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Hovenier | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussenresultaten nemen een belangrijke plaats in op onze school. Wij maken gebruik van het leerlingvolgsysteem Leerling in beeld van Cito waarbij wij alle leerlingen van de groepen 3 t/m 8 op vijf belangrijke onderdelen twee keer per jaar toetsen; in het Midden van het jaar (januari) en aan het Einde van het jaar (juni). Middels deze resultaten, de methode gebonden toetsen en de observaties van de leerkrachten proberen we ons onderwijs zo goed mogelijk in te richten binnen drie verschillende instructie-en verwerkingsniveaus. De resultaten en het welbevinden van de leerlingen worden beschreven en geëvalueerd in groepsoverzichten. Daarna worden zij besproken met de intern begeleider. Wanneer het nodig is vragen we hulp aan onze intern specialisten, het ondersteuningsteam van Swalm&Roer of de orthopedagoog die aan onze school verbonden is. In de groepen 1 en 2 vinden er doorlopend observaties plaats en wordt het onderwijs vorm gegeven vanuit doelen passend bij de ontwikkeling en de belevingswereld van het jonge kind. Deze gegevens worden verwerkt en geanalyseerd en op basis van deze informatie worden er groepshandelingsplannen gemaakt. Hierin wordt beschreven op welke wijze wij het onderwijs zo optimaal laten aansluiten bij de mogelijkheden en de onmogelijkheden van elk kind. In een enkel geval kunnen we ervoor kiezen om een leerling een doublure of kleuterverlenging aan te bieden. Dit besluit moet zorgvuldig genomen worden. Hiervoor hebben we een apart beleidsstuk met stappenplan opgesteld waarbij de groepsleerkracht, de intern begeleider en de ouders worden meegenomen in het proces.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
22,2% van de leerlingen presteert onder advies, bijna dubbel zo hoog als landelijk (11,8%). Dit kan samenhangen met de relatief hoge schoolweging. Echter, 55,6% blijft op adviesniveau – een bevestiging van de zorgvuldige advisering. De school zet volgens het jaarverslag extra in op monitoring van ‘afstromers’.
Sociale ontwikkeling
Op basisschool de Hovenier staat alles in het teken van KRACHT. Ontwikkelen vanuit KRACHT betekent: uitdagend en toekomstgericht leren, inspelen op talenten en leerbehoeften van eenieder, inzet op hoge kwaliteit, succeservaringen opdoen en met plezier samen leren aan een doorgaande leer- en ontwikkellijn. KRACHT staat voor: 1. Positiviteit: Veilig voelen/ plezier en succeservaring. 2. Talent: sterk/ kwaliteit/ het beste uit iemand halen. 3. Ontwikkelen: groei/ reflecteren/ ondersteuning/ stimuleren. LEES MINDER
Veiligheid
Verantwoordelijk
Ontwikkeling
Wat is de werkwijze van Basisschool De Hovenier voor sociale ontwikkeling?
Basisschool De Hovenier hecht veel waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. Het sociaal-emotioneel welbevinden van de leerlingen heeft veel invloed op hun totale functioneren. De school wil kinderen opvoeden tot verantwoorde burgers die goed voor zichzelf en anderen kunnen zorgen. Naast observaties en gesprekken, wordt er gewerkt met lessen uit de methode 'Goed Gedaan', die thematisch is opgezet. Coöperatieve werkvormen worden ingezet voor het ontwikkelen van sociale vaardigheden. De kinderen worden gevolgd via het leerlingvolgsysteem Leerling in beeld. De ontwikkeling van de groep en de individuele leerlingen wordt besproken tussen de leerkracht en IB-er. Er is structureel aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling, er is een methode en een leerlingvolgsysteem voor sociaal-emotionele ontwikkeling, er is een normering vastgesteld en er volgt een actieplan bij uitval en er is aandacht voor sociaal-emotionele ontwikkeling tijdens de schoolzelfevaluatie.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Hovenier om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Hovenier gebruikt Viseon om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Hovenier?
Basisschool De Hovenier gebruikt 'Goed gedaan' als methode voor sociaal-emotioneel leren.