
Schoolweging
De schoolweging van De Hobbitstee Montfoort is 29,74 , met een spreiding van 6,36 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
93.9% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit toont aan dat de basiskwaliteit van taal- en rekenonderwijs gewaarborgd blijft, zelfs met een dalend leerlingenaantal. De score ligt wel 1.98 procentpunt lager dan vergelijkbare scholen (95.88%), mogelijk door de relatief complexe populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 54.93% geslaagden voor het streefniveau overtreft de school de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 47.1%. Dit is opmerkelijk gezien de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 29.74). De score ligt echter 2.85 procentpunt onder het vergelijkingsgemiddelde (57.79%), wat wijst op uitdagingen in het bereiken van hogere rekendoelen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweeledig beeld: 35.29% vwo-advies (significant boven regionale 18.61%) naast 23.53% vmbo-b. De combinatie van topadviezen en praktische richtingen reflecteert de diverse leerlingenpopulatie. Opvallend is het ontbreken van 'havo'-advies als aparte categorie, terwijl 5.88% een gecombineerd havo/vwo-advies krijgt. Dit suggereert een bewuste focus op doorstroommogelijkheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Hobbitstee Montfoort | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.41 | 177.33 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De leerkrachten houden de vorderingen van de kinderen nauwgezet bij. Dit doen ze door middel van observaties, het nakijken van werk en toetsing. Op het rapport van februari en juni kunt u zien hoe de ontwikkeling van uw kind verloopt. Tijdens de maandelijkse spreekavonden wordt de ontwikkeling van uw kind besproken. In de kleutergroepen maken we de ontwikkeling van het kind inzichtelijk m.b.v. het kindvolgsysteem ‘KIJK!’. Leerkrachten vullen twee keer per jaar ‘KIJK!’ in. Twee keer per jaar wordt de ontwikkeling op basis van data van de school besproken tijdens de schoolbespreking. De ontwikkeling van alle kinderen afzonderlijk wordt tijdens de groeps- en leerlingbespreking met de leerkracht en de intern begeleider besproken. Tijdens de spreekavonden wordt de ontwikkeling van uw kind met u besproken. Mocht het eerder nodig zijn, dan wordt u door de leerkracht uitgenodigd of kunt u zelf een afspraak maken. Met de kinderen van de bovenbouw (groepen 5 t/m 8) voeren we twee keer per jaar kindgesprekken over hun ontwikkeling en de doelen die ze willen behalen. Met de onderbouw (groepen 1 t/m 4) gebeurt dit op een meer informele manier. In de groepsbespreking van november wordt de ontwikkeling van de kinderen en de doelen die de leerkrachten willen behalen met de intern begeleider besproken. Eventueel kunnen acties worden ingezet. Daarnaast nemen wij gedurende het jaar diverse methodegebonden taal-, reken- en leestoetsen af. In januari en juni nemen we de Cito Leerling in Beeld toetsen van het LOVS (Leerling- en OnderwijsVolgSysteem) af. Deze worden in groep 8 gevolgd door de doorstroomtoets van Cito. De Cito-toetsen nemen we af om het beeld te bevestigen dat de leerkrachten al hebben van de leerlingen uit observaties en data vanuit de methodetoetsen. Alle gegevens worden meegenomen bij het afgeven van het voorlopige schoolkeuze advies. Tijdens iedere ronde groepsbesprekingen stellen we onze groepsplannen bij. De groepsplannen zijn het startpunt van de nieuwe kwaliteitscyclus. De data vanuit de toetsen en ook van onze observaties geven ons input voor het stellen van onze leerdoelen per jaar en onze tussendoelen voor elke groep.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
17.65% van de leerlingen presteert onder advies, ruim boven het landelijk gemiddelde (11.81%). Dit kan samenhangen met de complexere populatie. Positief is dat 64.71% op advies presteert, in lijn met nationale trends. De school benadrukt in haar beleid extra monitoring, maar de cijfers tonen dat bijna 1 op 5 leerlingen mogelijk overvraagd wordt.
Sociale ontwikkeling
Om de verbinding tussen het pedagogisch klimaat en bewegend leren verder te versterken hebben wij ons in 2018 verbonden aan Schooljudo. Ieder jaar krijgen al onze leerlingen een periode judolessen in de thema’s vertrouwen, respect en samenwerken. Schooljudo helpt docenten bij het creëren van een veilige, fijne sfeer en pedagogisch klimaat, omdat dit de basis vormt om iedere groep en ieder kind in zijn of haar kracht te zetten. Dit gebeurt door de eeuwenoude filosofie van het judo, ontstaan als onderwijsmethodiek, de school in te brengen, zowel op de judomat als in het klaslokaal. Daarmee levert schooljudo een veelbetekenende bijdrage aan de fysieke en sociaal- emotionele ontwikkeling van een kind en aan de groepsdynamica van een klas. LEES MINDER
Veiligheid
Betrokkenheid
Pedagogisch Vakmanschap
Wat is de werkwijze van OBS De Hobbitstee voor sociale ontwikkeling?
OBS De Hobbitstee monitort de sociale veiligheidsbeleving van leerlingen met behulp van een vragenlijst via WMK veiligheidsmeting. De resultaten worden besproken met de leerlingen en meegenomen in de pedagogische aanpak.
Welke registratievorm(en) gebruikt OBS De Hobbitstee om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
OBS De Hobbitstee gebruikt Kijk!, WMK Veiligheidsmeting en Tevredenheidspeiling om sociale opbrengsten in kaart te brengen.