
Schoolweging
De schoolweging van De Blinkerd Monster is 31,02 , met een spreiding van 6,36 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 94,6% score ruim boven de inspectienorm (85%) toont De Blinkerd sterke basisvaardigheden. Het percentage ligt nagenoeg gelijk aan vergelijkbare scholen (95,2%), wat duidt op effectieve kernonderwijskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
51,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 43,5% maar onder het landelijk gemiddelde (55,4%). Dit reflecteert de uitdagingen én ambities binnen de complexe populatie. De school zet in op maatwerk via ‘ontwikkelingsgericht leren’, zoals beschreven in het schoolplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweeledig beeld: 19,2% vmbo-k/gt (ver boven regionaal gemiddelde van 5,6%) naast 17% vwo-adviezen (vergelijkbaar met andere scholen). Praktijkonderwijs ontbreekt, in tegenstelling tot landelijke trends (1,01%). Deze spreiding weerspiegelt zowel de diversiteit van de populatie als de ambitie om talenten optimaal te benutten.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Blinkerd Monster | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Vanuit onze visie op de ontwikkeling van het kind, willen we graag een compleet beeld geven van het kind en de groei van ieder kind zichtbaar maken voor zowel het kind, de ouders en de leerkracht. We willen naast de cognitieve vakken ook graag inzichtelijk maken hoe een kind in zijn vel zit, hoe een kind zijn taak aanpakt, wat een kind interesseert en waar het kind vrolijk van wordt. Factoren die belangrijk zijn in de ontwikkeling van een kind. Een kind is veel meer dan het resultaat van taal en rekenen. Het IEP LVS bevat toetsen en meetinstrumenten die verder kijken dan taal en rekenen namelijk: leeraanpak, sociaal-emotionele ontwikkeling en creatief vermogen. IEP noemt dat hoofd, hart én handen: u krijgt een beeld van wat het kind weet, maakt, hoe het kind zich voelt, oftewel een compleet kindbeeld. De onderwijsresultaten worden op school- en groepsniveau bekeken en gevolgd om zo goed mogelijk aan te sluiten bij de leerbehoeften van kinderen. Twee keer per jaar worden de niet- methodegebonden IEP toetsen afgenomen. Daarnaast gebruiken we observaties en methodegebonden toetsen om de leerlingen te volgen. Hierdoor hebben wij inzicht op de onderwijsbehoeften van onze leerlingen. Aan de hand van deze resultaten stelt de school trendanalyses op en bepaalt vervolgens welke onderdelen verbetering behoeven. De intern begeleider stelt hiervoor een plan op. Er wordt vervolgens gewerkt volgens het principe van de PDCA-cirkel (Plan - Do - Control - Act). Belangrijke indicatoren voor verbetering zijn dan aanpassing van de onderwijstijd, het onderwijsaanbod en een nog beter passende didactische aanpak. In samenwerking tussen de leerkracht en de intern begeleider worden groepsplannen/blokplanningen opgesteld, zodat het aanbod en de aanpak doelgericht wordt aangepast aan dat wat de kinderen nodig hebben.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
61,7% blijft op adviesniveau, vergelijkbaar met landelijk (62,9%). Opvallend is het hogere percentage onderadvisering (17% vs. 11,8% landelijk), mogelijk gerelateerd aan de complexere populatie. Toch presteert 21,3% boven advies, wat aansluit bij de gepersonaliseerde doorstroombegeleiding uit het schoolondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
De sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen vindt vooral plaats in de periode dat zij op school zitten (t/m 20 jaar). Ouders en school dragen voor een groot deel bij aan deze ontwikkeling. Wij stellen onszelf de vragen: “Hoe zit het kind in zijn of haar vel?” en “Gaat het met plezier naar school?” Gedragsveranderingen kunnen een signaal zijn dat het kind iets (anders) nodig heeft. Communicatie tussen ouders en school is dan cruciaal en in het belang van het welzijn en welbevinden van het kind. Zowel thuis als op school zijn we bezig om op te voeden en de kinderen te helpen met hun ontwikkeling tot zelfstandige burgers, die goed voorbereid zijn op de huidige en toekomstige maatschappij. LEES MINDER
Erkennen
Nieuwsgierig
Bouwen
Wat is de werkwijze van Christelijke Basisschool De Blinkerd voor sociale ontwikkeling?
De werkwijze van Christelijke Basisschool De Blinkerd voor sociale ontwikkeling is gebaseerd op de kernwaarden (er)kennen, nieuwsgierig en bouwen. Deze kernwaarden vormen de basis voor het handelen van de school. De school gebruikt de Kanjertraining, en alle leerkrachten zijn gecertificeerd om deze lessen te geven. Kinderen leren vaardigheden zoals zichzelf presenteren, iets aardigs zeggen, hun mening durven geven zonder anderen te kwetsen, omgaan met gevoelens, complimenten geven en ontvangen, grenzen aangeven, vertrouwen, samenwerken, vragen stellen, begrip tonen, kritiek geven en ontvangen, zelfvertrouwen ontwikkelen en pesten tegengaan.
Welke registratievorm(en) gebruikt Christelijke Basisschool De Blinkerd om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Christelijke Basisschool De Blinkerd gebruikt Kanvas en IEP Hart en Handen om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Christelijke Basisschool De Blinkerd?
Christelijke Basisschool De Blinkerd gebruikt de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.