Oecumenische Basisschool De Binnendijk
Oude Zijds Burgwal 8
1141 AA Monnickendam

Schoolweging

Schoolweging
26.47
Spreiding
5.87

De schoolweging van De Binnendijk is 26,47 , met een spreiding van 5,87 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 99.28% behaalden vrijwel alle leerlingen het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85% en het landelijk gemiddelde (96.61%). Deze score benadrukt de brede basiskwaliteit van het onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school overstijgt het streefniveau ruimschoots: 65.94% van de leerlingen behaalt dit niveau tegen een norm van 53.8%. Dit is 2% hoger dan vergelijkbare scholen (63.97%), wat duidt op effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke focus op hogere onderwijsniveaus: 31.58% vwo-advies (vs. 18.61% regio) en 26.32% havo/vwo-advies. Opvallend is het beperkte aandeel vmbo-b/k-adviezen (10.52% totaal tegen 14.5% bij vergelijkbare scholen). Deze verdeling weerspiegelt de relatief gunstige leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsDe BinnendijkGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De school maakt gebruikt van de Leerling in Beeld toetsen van cito. Deze worden afgenomen in februari en juni. De resultaten worden met de leerlingen en ouders gecommuniceerd in de vorm van een rapport. De groei van het kind staat in het rapport centraal. De resultaten van de cito- en methode toetsen bepalen de lijn die de leerling daarna gaat volgen; meer instructie nodig? Minder instructie nodig? Uitdagender werk nodig? Dit realiseren we met name voor de vakken begrijpend lezen, rekenen, spelling en taal.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Er valt een opvallend hoog percentage boven-adviespresteerders op (30.43% vs. 25.27% gemiddeld), mogelijk dankzij intensieve begeleiding. Wel scoort de school hoger op onderadvisering (17.39% vs. 11.81%), wat mogelijk samenhangt met de toenemende spreiding in de leerlingenpopulatie.

Sociale ontwikkeling

Wanneer een kind goed in haar of zijn vel zit, staat het open voor leren en het opdoen van nieuwe ervaringen. Een goede sfeer in een groep en een kind dat ervaart dat hij of zij er toe doet en er mag zijn, is hiervoor van groot belang. Wij zetten ons hier dagelijks voor in.

Vertrouwen

Respect

Verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van Oecumenische Basisschool De Binnendijk voor sociale ontwikkeling?

Oecumenische Basisschool De Binnendijk is een Kanjerschool en maakt ruimte voor het bevorderen van de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. De Kanjertraining staat voor vertrouwen, veiligheid, rust en wederzijds respect en bevordert onderling vertrouwen in groepen. Alle leerkrachten zijn in het bezit van een Kanjertraining licentie. KanVAS (Kanjer Volg- en Advies Systeem) wordt gebruikt om de sociaal-emotionele ontwikkeling te volgen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Oecumenische Basisschool De Binnendijk om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Oecumenische Basisschool De Binnendijk gebruikt KanVAS om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Oecumenische Basisschool De Binnendijk?

Oecumenische Basisschool De Binnendijk gebruikt de Kanjertraining en Grip op de Groep voor sociaal-emotioneel leren.