basisschool De Verwondering
Avegaar 86
1141 JL Monnickendam

Schoolweging

Schoolweging
25.37
Spreiding
5.7

De schoolweging van De Verwondering Monnickendam is 25,37 , met een spreiding van 5,70 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 96.8% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt, presteert de school uitstekend. Dit ligt ruim boven de landelijke norm van 85% en bevestigt de basiskwaliteit van het onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

55.6% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 53.8%. Dit toont aan dat de school effectief omgaat met verschillen, hoewel het achterblijft bij het vergelijkingspercentage van 64.0%.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school adviseert opvallend vaak hogere onderwijsniveaus: 35.7% vwo (vs. 18.6% regio) en 21.4% havo/vwo. Praktijkonderwijsadvies blijft met 0% significant onder het regionaal gemiddelde (1.01%). Dit past bij de relatief gunstige schoolweging en cognitieve focus in het onderwijsconcept.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Verwondering MonnickendamGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij bekijken in coachgesprekken met ouder(s) en kind de resultaten van de afgelopen zes à zeven weken. Daarbij geven de 'learning analytics' van de oefensoftware inzicht in de vorderingen. Bovendien doen wij de toetsen van Boom LVS op spelling en rekenen. Twee keer per jaar meten we de leesvorderingen in het kader van het project Redzaamheidslezen. Tijdens de coachgesprekken worden ook de bredere ontwikkeling van het kind, de vorderingen in talentvakken en de vorderingen in het onderzoekend leren besproken en vastgelegd. Deze gesprekken duren ongeveer drie kwartier.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is dat 82.4% van de leerlingen op advies presteert, significant hoger dan het landelijk gemiddelde (62.9%). Slechts 5.9% stroomt bovenadvies door, mogelijk door reeds hoog ingezette adviezen. De 11.8% onderadvisering benadrukt het belang van doorlopende monitoring in het VO.