
Schoolweging
De schoolweging van De Fuut is 30,78 , met een spreiding van 7,01 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 86.0% behaalt de school het fundamenteel niveau, net boven de inspectienorm van 85%. Dit is echter lager dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (95.7%). De sterke focus op basisvaardigheden blijkt nodig, maar heeft nog geen optimaal rendement.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
39.8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim onder de inspectienorm van 45.5% blijft. Dit kan verklaard worden door de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 30.78). Toch scoren vergelijkbare scholen met een gelijke weging gemiddeld 57.3%, wat aangeeft dat er ruimte is voor verbetering.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweedeling: 60% vmbo-niveaus (30% vmbo-b, 30% vmbo-(g)t) tegenover 40% hogere adviezen (havo, havo/vwo, vwo). Opvallend is het hoge aandeel havo/vwo-advies (20%), ruim boven het regionale gemiddelde (10.9%). Dit wijst op ambitieuze doorstroomverwachtingen, gezien de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Fuut | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 166.83 | 175.36 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op de Fuut wordt gewerkt met met harde en zachte gegevens. Harde gegevens zijn de toetsgegevens uit de methodegebonden toetsen en vanuit het leerlingvolgsysteem van Leerling in beeld. Zachte gegevens zijn de observaties en bevindingen van de leerkracht, de leerling en de ouders. Deze gegevens samen geven een beeld van hoe het met een leerling gaat op school. Twee keer per jaar worden de Leerling in beeld leerlingvolgsysteem toetsen afgenomen vanaf 3 t/m 8. Wij maken een analyse van de tussenresultaten. Deze informatie vertelt ons op welke vakgebieden de opbrengsten voldoende/ onvoldoende zijn. Op basis hiervan kunnen wij ons onderwijs bijsturen. Dit kan op groep- en schoolniveau zijn.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 6.67% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11.81%), wat de betrouwbaarheid van het adviesproces onderstreept. 33.33% stroomt juist boven advies door, mogelijk door het intensieve pré-advies en monitoringstraject in groep 6-8 zoals beschreven in het schoolplan.
Sociale ontwikkeling
De Fuut is een gemeenschap, waarin vertrouwen en verbinden een belangrijke rol speelt. Iedereen (leerlingen, personeel, ouders, ondersteunend personeel) voelt zich betrokken en verantwoordelijk en gaat op een positieve manier met elkaar om. De Fuut is een school waar leerlingen een stem hebben, waar leerlingen invloed kunnen uitoefenen op en verantwoordelijk zijn voor het klimaat in de groep en school, op hun leeromgeving en hun ontwikkeling. De Fuut wil: Leerlingen verantwoordelijk maken en een stem geven en/of de groep en school tot een democratische gemeenschap maken, waarin iedereen zich betrokken en verantwoordelijk voelt. LEES MINDER
Rekening houden met elkaar
Je hoort erbij, je mag er zijn
Sociaal emotioneel sterk zijn
Wat is de werkwijze van Basisschool De Fuut voor sociale ontwikkeling?
De kernwaarden van Basisschool De Fuut zijn samen met team en leerlingen opgesteld en worden regelmatig besproken. In alle groepen wordt regelmatig over onderwerpen die betrekking hebben op sociale veiligheid gesproken en gewerkt, met behulp van de methode KWINK, een programma voor sociaal-emotionele ontwikkeling. Sociale veiligheid wordt jaarlijks geëvalueerd. De leerkrachten in groep 1 t/m 3 vullen KIJK in, en de leerkrachten en leerlingen van de hogere groepen vullen ZIEN in. Daarnaast wordt de Veiligheidsthermometer van Vensters door de leerlingen van groep 6 t/m 8 digitaal ingevuld. Er wordt gewerkt aan een klimaat waar duidelijkheid heerst over de omgang met elkaar, waar verschillen worden aanvaard en waar ruzies worden uitgesproken. Aan het begin van het schooljaar worden groepsafspraken gemaakt en zichtbaar opgehangen.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Fuut om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Fuut gebruikt Zien om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Fuut?
Basisschool De Fuut gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.