Katholieke basisschool St. Anna
Schoolstraat 5
5124 RM Molenschot

Schoolweging

Schoolweging
28.25
Spreiding
5.92

De schoolweging van St. Anna Molenschot is 28,25 , met een spreiding van 5,92 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98,2% scoort de school ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit benadrukt de effectieve basisondersteuning, zelfs in een context met een relatief hoge schoolweging (+28,25). De score overtreft ook het vergelijkingsgemiddelde van 96,4%.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau van 50,9% ligt net boven de signaleringswaarde van 48,6%. Dit duidt op een adequate aansluiting bij de ambities van de inspectie, gezien de complexe leerlingenpopulatie. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen behalen gemiddeld 60,5%, wat aangeeft dat er ruimte is voor verbetering in het uitdagen van leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het advies vertoont een tweedeling: 40% havo en 40% vmbo-k/-(g)t, met 20% vwo. Dit contrasteert met regionale trends waar vmbo-(g)t (16,5%) en vwo (18,6%) dominanter zijn. De focus op middenniveaus sluit aan bij de schoolweging, maar de afwezigheid van praktijkonderwijsadvies (tegenover 1,01% regio) valt op.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsSt. Anna MolenschotGemeente AmsterdamNederland
LIB175.95175.23177.67

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussenresultaten worden gemeten aan de hand van de toetsen van Leerling in Beeld. We kijken hierbij naar de leerontwikkeling van de kinderen maar ook naar de ontwikkeling van de groep als geheel. De leerkracht evalueert samen met de intern begeleider van de school twee keer per jaar de leerresultaten. Omdat we een kleine school zijn analyseren we onze leerresultaten op leerlingniveau en op groepsniveau. Op deze wijze meten we of ons onderwijs op niveau is.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

50% van de leerlingen presteert boven hun advies – ruim boven het landelijk gemiddelde van 25,3%. Geen enkele leerling zit onder advies (vs. 11,8% landelijk). Deze resultaten onderstrepen de kwaliteit van het doorstroomtraject met NIO-toetsen en warme overdracht, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.

Sociale ontwikkeling

Onze leraren zijn van cruciaal belang. Zij hebben (onder meer) een vormende (opvoedende) taak: leerlingen opvoeden tot goede burgers. Daarom vinden we het belangrijk dat leerlingen goed met zichzelf en met anderen (dichtbij en ver weg) kunnen omgaan. Leraren creëren daartoe een veilig en gestructureerd klimaat waarin kinderen zich gewaardeerd en gerespecteerd voelen. De uitgangspunten van de methode PBS (positive behavior support) zijn leidend in ons dagelijkse handelen. Wij hechten veel waarde aan een positieve en motiverende leraar, een begeleider die ervoor zorgt dat de leerlingen het werk zelfstandig (samen met anderen) kunnen doen. LEES MINDER

Veiligheid

Respect

Verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van Katholieke basisschool St. Anna voor sociale ontwikkeling van leerlingen?

Bij Katholieke basisschool St. Anna zijn alle leraren betrokken bij de leerlingen, wat zorgt voor een goede afstemming in de aanpak. De school hanteert duidelijke regels en ambities. Leraren kennen de uitgangspunten van PBS (Positive Behavior Support) en passen deze toe. Ze zijn zich bewust van hun rol in de ontwikkeling van de identiteit en eigenwaarde van de leerling. De leeromgeving is functioneel en uitdagend. Leraren gaan positief en belangstellend om met de leerlingen, zorgen voor interactie, structuur en veiligheid. Ze hanteren de afgesproken regels en afspraken en laten de leerlingen zelfstandig (samen)werken. De leraren hebben de klas en administratie op orde.

Welke registratievormen gebruikt Katholieke basisschool St. Anna om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Katholieke basisschool St. Anna gebruikt de volgende registratievormen om de sociale ontwikkeling van leerlingen in kaart te brengen: Kijk! en Leerling in Beeld.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Katholieke basisschool St. Anna?

Katholieke basisschool St. Anna maakt gebruik van PBS (Positive Behaviour Support) als methode voor sociaal-emotioneel leren.