
Schoolweging
De schoolweging van De Grote Lier is 24,90 , met een spreiding van 6,50 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau wordt door 96,5% van de leerlingen gehaald, wat ruimschoots voldoet aan de signaleringswaarde. Dit onderstreept de effectieve basisondersteuning, vooral op taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
96,5% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Bij het streefniveau scoort de school 64,6% tegen een verwachte 56,2% - een positief resultaat dat aansluit bij de relatief hoge schooladviezen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesbeleid is sterk gericht op doorstroom naar hogere niveaus: 31,3% vmbo-(g)t/havo en 15,6% vwo-advies. Toch blijft praktijkonderwijs met 3,1% aanwezig, vergelijkbaar met regionale peers (1-5%). De combinatieadviezen (vmbo-(g)t/havo en havo/vwo) vormen bijna de helft van de uitstroom, wat past bij het beleid van 'doorgaande ontwikkelingslijnen'.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Grote Lier | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Bij de begeleiding van kinderen willen wij zoveel mogelijk aansluiten bij hun ontwikkeling. Door te observeren en het afnemen van methodegebonden en methodeonafhankelijke toetsen stellen we de beginsituatie van kinderen vast. Het vaststellen hiervan is van groot belang om de instructies af te stemmen op de behoefte van het kind. Elke leraar observeert, registreert en evalueert de leerresultaten. De leerkracht volgt de vorderingen en de persoonlijke ontwikkeling van leerlingen. De tussentijdse resultaten van de methode onafhankelijke Citotoetsen worden geanalyseerd en met de individuele leraren en in het team besproken. Actiepunten worden vervolgens vastgesteld, uitgevoerd en geëvalueerd. Resultaten worden in het team besproken om vast te stellen wat de trends zijn in ontwikkelingen en wat dit betekent voor ons onderwijs.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
53,3% van de leerlingen presteert boven hun advies - ruim dubbel zo hoog als landelijk (25,3%). Slechts 6,7% zit onder advies, tegen 11,8% nationaal. Deze uitmuntende resultaten bevestigen het effect van de 'warme overdracht' en nazorg waarbij 84% van de adviezen drie jaar later nog passend blijkt.
Sociale ontwikkeling
Op school moet een kind zich veilig en geborgen voelen. Het bieden van structuur en regelmaat speelt hierbij een grote rol. Wij zorgen voor een goed contact tussen leraar en leerling en leerlingen onderling, een contact dat op respect voor elkaar gebaseerd is. Deze houding is belangrijk om te leren samenwerken, een vaardigheid die kinderen nodig hebben om in de maatschappij van straks goed te kunnen functioneren. Door het coöperatief leren en Positive Behavior Support bieden wij leerlingen om sociale vaardigheden te leren. LEES MINDER
Respect
Veiligheid
Verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van Basisschool De Grote Lier voor sociale ontwikkeling?
De werkwijze van Basisschool De Grote Lier voor sociale ontwikkeling is gebaseerd op de regel dat iedereen ervoor zorgt de ander niet te storen. Dit wordt ondersteund door regels in de aula zoals aardig zijn voor elkaar, een ander niet storen, geen gevaar veroorzaken en voorzichtig zijn. Met SchoolWide Positive Behavior Support (SWPBS) wordt een veilig schoolklimaat gecreëerd door duidelijke gedragsverwachtingen en het belonen van gewenst gedrag. Er worden per groep leef- en gedragsregels opgesteld en gewenst gedrag wordt geoefend en beloond.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Grote Lier om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Grote Lier gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst, Digikeuzebord (onderbouw) en sociogrammen om sociale opbrengsten in kaart te brengen.