
De resultaten van Basisschool De Grote Lier in Molenhoek
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool De Grote Lier, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Basisschool De Grote Lier bij jullie?
Ontdek hoe goed Basisschool De Grote Lier bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Beheersing op Basisschool De Grote Lier
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Deze worden gemeten met de eindtoets in groep acht. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit betekent dat ten minste 85% van onze leerlingen deze cruciale vaardigheden moet bezitten. Basisschool De Grote Lier streeft ernaar dit percentage te overtreffen en een solide basis te leggen voor de verdere schoolloopbaan.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Prestaties: Ambitie van Basisschool De Grote Lier
Het streefniveau erkent de ambitie om leerlingen verder te ontwikkelen dan de basisvaardigheden. Het doel is om zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van groep acht een excellent niveau te laten bereiken. Voor elke basisschool wordt een specifieke, op de populatie afgestemde, signaleringswaarde vastgesteld door de inspectie. Dit percentage geeft aan hoeveel leerlingen het streefniveau idealiter zouden moeten behalen. Bij Basisschool De Grote Lier zetten we ons in om dit ambitieuze niveau voor een zo groot mogelijk deel van onze leerlingen te realiseren.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool De Grote Lier?
Bij Basisschool De Grote Lier in Molenhoek starten we vroeg met het schooladvies. Al in groep 7 bespreken we een voorlopig advies met uw kind. Dit advies is gebaseerd op een compleet beeld van de ontwikkeling, inclusief talenten, werkhouding en resultaten uit het leerlingvolgsysteem. In januari van groep 8 volgt een herziene bespreking van het voorlopige advies. Na de doorstroomtoets wordt het definitieve schooladvies vastgesteld en meegegeven op het OKR-document. Bij een hogere toetsuitslag dan het schooladvies, nodigen we u uit voor een gesprek om de mogelijkheden te bespreken. De Grote Lier werkt nauw samen met het voortgezet onderwijs voor een soepele overgang. Door middel van 'warme overdracht' delen we belangrijke informatie over uw kind, zodat de aansluiting op het voortgezet onderwijs optimaal is. We volgen de schoolresultaten van onze leerlingen ook na de basisschoolperiode. Dit helpt ons te valideren of het afgegeven schooladvies aansluit bij de daadwerkelijke schoolprestaties. Uitstroom naar een hoger niveau, zoals van havo naar vwo, wordt gezien als een succesvolle ontwikkeling, mede dankzij het juiste advies.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Welzijn op Basisschool De Grote Lier
Op Basisschool De Grote Lier, gelegen in Molenhoek, staat de sociale ontwikkeling van uw kind centraal. Wij creëren een omgeving waarin elk kind zich veilig en geborgen voelt, ondersteund door een duidelijke structuur en dagelijkse routine. Een positieve relatie tussen leerkracht en leerling, en tussen de leerlingen onderling, is hierbij essentieel. Deze respectvolle omgang bevordert het vermogen om effectief samen te werken, een cruciale vaardigheid voor succesvolle participatie in de toekomstige maatschappij. Door middel van coöperatief leren en het SchoolWide Positive Behavior Support (SWPBS) programma, leren onze leerlingen actief sociale vaardigheden. Wij geloven dat een sterke sociale basis de sleutel is tot academisch succes en persoonlijk welzijn. Daarom besteden we veel aandacht aan het aanleren en belonen van gewenst gedrag, om zo een positief en productief leerklimaat te waarborgen.
Respect voor elkaar en de omgeving
Veiligheid als basis voor groei en ontwikkeling
Gedeelde verantwoordelijkheid voor een prettig schoolklimaat
Hoe bevordert Basisschool De Grote Lier de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Ons uitgangspunt is dat iedereen bijdraagt aan een omgeving waarin de ander niet wordt gestoord. Deze basisregel minimaliseert de behoefte aan talloze gedragsregels en stimuleert de verantwoordelijkheid van ieder individu. Dit principe is verankerd in onze schoolbrede aanpak van SchoolWide Positive Behavior Support (SWPBS). Hiermee waarborgen we een veilig en prettig leef- en leerklimaat. We focussen op het duidelijk communiceren van gedragsverwachtingen en het actief belonen van positief gedrag. Elk schooljaar stellen de leerlingen samen met de leerkracht groepsbrede gedragsregels op. Deze worden vastgelegd en ondertekend, wat de betrokkenheid vergroot. Elke drie weken staat een specifieke gedragsregel centraal, waarbij gewenst gedrag wordt ingeoefend en beloond. De inspanningen van de kinderen worden zowel op groepsniveau als schoolbreed gevierd, wat het gemeenschapsgevoel versterkt. Onze rol als school is het faciliteren en begeleiden van dit proces, waarbij de leerkracht fungeert als een positief rolmodel en coach voor sociaal wenselijk gedrag.
Welke methoden gebruikt Basisschool De Grote Lier voor het meten van sociale vooruitgang?
Om de sociale ontwikkeling en het welzijn van onze leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen, maakt Basisschool De Grote Lier gebruik van diverse effectieve registratiemethoden.
- Sociaal Emotionele Vragenlijst (SEV) voor een brede evaluatie.
- Digikeuzebord, specifiek ingezet voor de jongste leerlingen in de onderbouw.
- Sociogrammen om sociale structuren en relaties binnen de groepen te analyseren.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op Basisschool De Grote Lier?
Basisschool De Grote Lier zet primair in op het School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) programma om het sociaal-emotioneel leren van onze leerlingen te bevorderen. Deze gestructureerde aanpak helpt kinderen om positieve gedragspatronen te ontwikkelen en te versterken.
- School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) voor gestructureerd sociaal-emotioneel leren.
Inspectierapport Basisschool De Grote Lier: Kwaliteit en Resultaten
De onderwijsinspectie beoordeelt Basisschool De Grote Lier op cruciale onderdelen zoals leerresultaten, de inhoud van ons lesaanbod, het schoolklimaat en onze systematische kwaliteitszorg. In het officiële inspectierapport leest u gedetailleerd hoe onze school presteert en welke sterke punten en ontwikkelpunten de inspectie heeft vastgesteld. Dit document biedt een helder beeld van de onderwijskwaliteit. Ontdek zelf de inzichten van de inspectie en de inspanningen die wij leveren voor uitstekend basisonderwijs voor uw kind. Klik op de link hieronder voor het volledige rapport.