OBS Keijzerschool
Windvaan 4
2751 ES Moerkapelle

Schoolweging

Schoolweging
29.65
Spreiding
6.25

De schoolweging van Keijzerschool is 29,65 , met een spreiding van 6,25 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97,4% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven zowel de landelijke norm (85%) als het vergelijkingsgemiddelde (95,9%). Dit onderstreept een sterke basiskwaliteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

54,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 47,1% maar iets onder het vergelijkingsgemiddelde (57,8%). Dit reflecteert een goede aansluiting op de onderwijsambities van de school.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school geeft relatief hoge adviezen: 25% vmbo-(g)t en 33,3% havo/vwo-combinaties (tegenover 16,5% en 27,3% bij vergelijkbare scholen). Praktijkonderwijsadvies ontbreekt volledig, wat wijst op een sterk theoretische focus.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsKeijzerschoolGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Schoolambities en referentieniveaus De school heeft haar leerlingenpopulatie onderzocht en op basis daarvan, samen met de schoolanalyses, haar ambities vastgesteld. Wij hebben onze schoolambitie op dit moment vastgesteld op het landelijk gemiddelde. De snelle groei van de school en de daardoor veranderende schoolpopulatie, vraagt om een jaarlijkse herijking van de schoolambitie. De verwachting is dat de schoolambitie boven het landelijk gemiddelde zal worden vastgelegd. De referentieniveaus Nederlandse taal en rekenen zijn richtlijnen die de overheid heeft opgesteld voor het niveau van het taal- en rekenonderwijs. De referentieniveaus zijn ontwikkeld om de prestaties van leerlingen op het gebied van taal en rekenen te verbeteren. Ze omschrijven wat leerlingen moeten kennen en kunnen op bepaalde momenten in hun schoolloopbaan. Alle richtlijnen samen vormen het referentiekader voor taal en rekenen. Voor taal en rekenen zijn in 2011 doelen ingevoerd waar alle kinderen op de basisschool aan moeten voldoen. Hierdoor is de aansluiting naar het voortgezet onderwijs beter vast te stellen. In schooljaar 2024-2025 zijn de schoolambities op de referentieniveaus als volgt vastgesteld: Vakgebied schoolambitie 1F schoolambitie 1S/2F Lezen 95% 77,5% Taalverzorging 95% 60,4% Rekenen 85% 49 % Ieder half jaar wordt de IEP LVS-toets afgenomen in groep 3 t/m 8 voor de hoofdvakken rekenen, lezen, begrijpend lezen en spelling. De toetsgegevens worden door de groepsleerkracht geanalyseerd en gebruikt om eventuele hiaten te signaleren en zijn/haar aanpak te evalueren. De intern begeleider verwerkt de groepsresultaten ieder half jaar in trendanalyses. Wij vinden de resultaten waardevol om als objectief meetinstrument te gebruiken en er leerdoelen uit te formuleren. Deze leerdoelen kunnen op groepsniveau en op schoolniveau worden opgesteld, zodat ook op dat niveau het onderwijs kan worden aangepast als dat nodig blijkt.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele leerling presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk). 33,3% stroomt door boven advies, wat het effect van maatwerkbegeleiding weerspiegelt zoals beschreven in hun doorstroomprotocol.

Sociale ontwikkeling

Sociale veiligheid Kinderen leren en ontwikkelen op de Keijzerschool competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit noemen wij het sociaal emotioneel leren. We gebruiken hiervoor het lesprogramma van Kwink. Vaardigheden die daarbij worden aangeleerd zijn: samenwerken, conflicten oplossen, inleven en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. We besteden ook veel aandacht aan omgangsvormen en gedragsregels. We werken met een gedragsprotocol, waarin afspraken en procedures zijn vastgelegd die ertoe moeten bijdragen dat het positieve klimaat op school behouden blijft. We hebben een specialist die het team begeleidt en enthousiasmeert op het gebied van sociaal emotioneel leren. Zij is tevens ons aanspreekpunt tegen pesten en coördinator anti-pestbeleid. LEES MINDER

betrokkenheid

verantwoordelijkheid

zelfstandigheid

Wat is de werkwijze van OBS Keijzerschool voor sociale ontwikkeling?

Op OBS Keijzerschool wordt in alle groepen gewerkt met het lesprogramma Kwink, dat de sociaal-emotionele competenties van kinderen stimuleert en bijdraagt aan een veilige leer- en leefomgeving. Kwink richt zich op vijf competenties: besef hebben van jezelf, besef hebben van de ander, keuzes kunnen maken, zelfmanagement en relaties kunnen hanteren. Door elkaar te leren kennen en samen te werken wordt pestgedrag voorkomen. Bij signalering van pestgedrag treedt de leerkracht direct op en worden afspraken gemaakt met pester en gepeste. Indien nodig wordt de pestcoördinator ingeschakeld en worden de ouders van de betreffende leerlingen geïnformeerd.

Welke registratievorm(en) gebruikt OBS Keijzerschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

OBS Keijzerschool gebruikt IEP-Hart & Handen en de Monitor Sociale Veiligheid om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt OBS Keijzerschool?

OBS Keijzerschool gebruikt Taakspel en Kwink als methoden voor sociaal-emotioneel leren.