Christelijke Basisschool Rehoboth in Moerkapelle - Resultaten

Christelijke Basisschool Rehoboth
Windvaan 8
2751 ES Moerkapelle

Resultaten

Schoolweging

Schoolweging
28.72
Spreiding
5.72

De schoolweging van Rehoboth Moerkapelle is 28,72 , met een spreiding van 5,72 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97,8% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, significant hoger dan de landelijke norm van 85%. Dit benadrukt de sterke basiskwaliteit, passend bij het schoolslogan 'Ontwikkelen met vertrouwen'.

Fundamenteel niveau

Score: 97.7777%

Streefniveau

78,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de school-specifieke signaleringswaarde van 48,6%. Dit illustreert een effectieve aanpak voor cognitieve differentiatie, vooral in de doorstroom naar theoretische leerroutes.

Streefniveau

Score: 60.606%

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweespoor: 39,7% onbekend (mogelijk door externe factoren), maar bij de bekende adviezen domineert de theoretische kant (24,1% havo/vwo en vwo). Dit contrasteert met vergelijkbare scholen waar vwo-adviezen gemiddeld 18,6% bedragen. Praktijkonderwijsadvies blijft met 1,7% onder het regionaal gemiddelde (1,01%).

Schooladviezen

Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen

Eindtoets Resultaten

Eindtoets Resultaten

Historische eindtoetsresultaten van deze school

Toetsscores 2023-2024

Verticale analyses tonen een leerwinst van 5,2% voor rekenen tussen groep 7 en 8, mede dankzij het rekenexpertisecentrum dat sinds 2021 opereert. De laatste IEP-score (79,8) overstijgt zowel regionale (76,4) als landelijke (75,1) benchmarks.

ToetsRehoboth MoerkapelleGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We maken in de onderbouw gebruik van de leerlijnen van Driestar Educatief die gekoppeld zijn aan Parnassys. Op drie momenten in het jaar wordt aan de hand van dit volgsysteem een bespreking gehouden over de ontwikkeling van de leerlingen. De interne begeleider en de leerkrachten signaleren en analyseren de resultaten en plannen vervolgens een individueel plan dan wel een groepsplan. In de kleine kring wordt instructie op maat aangeboden, daarnaast wordt extra leertijd gerealiseerd door de onderwijsassistent. Om de ontwikkeling van de andere leerlingen te volgen gebruiken we toetsen van het Cito LeerVolgSysteem. Deze worden volgens de toetskalender afgenomen. De resultaten zowel op individueel niveau als op groepsniveau worden door de leerkrachten en de interne begeleider besproken. We hanteren daarbij de PDCA cirkel: plan-do-check-act. Daarnaast vinden er per jaar 6 bouwoverleggen plaats. Tijdens deze overleggen gaan de collega's met elkaar in gesprek n.a.v. data en evaluaties. Op deze wijze maakt een ieder gebruik van de ervaring en kennis van de ander. Zo delen we de verantwoordelijkheid voor resultaten en gedrag.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen

Opvallend is het hoge percentage leerlingen (23,2%) dat onder advies presteert, ruim boven het landelijk gemiddelde (11,8%). Echter, 67,9% blijft op adviesniveau, wat aansluit bij de transparante adviesprocedure met vroegtijdige signalering (startend in groep 7) en ouderbetrokkenheid.

Sociale ontwikkeling

In de sociale contacten, maar ook in het omgaan met materialen en de omgeving, dienen de kinderen voortdurend door de leerkrachten en door elkaar op hun verantwoordelijkheid gewezen te worden om zo te komen tot een sociaal en positief gedrag. In de school als leefgemeenschap waar de liefde tot God en de naaste centraal staan, dienen uitsluiting, agressie en discriminatie bestreden te worden. Elk kind hoort er bij en mag er zijn! Bij problemen op dit gebied dient er met de leerling(en) of groep gesproken te worden. De leerkracht moet op deze aspecten gespitst zijn door een oor, oog en hart voor kinderen te hebben. In dat kader past ook de preventie en bestrijding van kindermishandeling en seksuele intimidatie. Ook naar de omgeving van de school (de gemeenschap) moet er een getuigenis uitgaan. Het moet hoorbaar en zichtbaar zijn vanuit welke identiteit wij kinderen opvoeden. De onderwijsgevenden hebben daarin een spilfunctie! Het gaat erom een werkklimaat te creëren en te handhaven waarin leerlingen tot hun recht komen en zich veilig voelen. Dat betekent dat we kinderen als uniek beschouwen en opvangen binnen een groep waar verschillen tussen kinderen duidelijk zijn: qua leeftijd, gedrag, ontwikkeling en thuissituatie. Het gaat om individualiteit en saamhorigheid m.a.w. het zichzelf kunnen zijn en het rekening houden met de ander. Tegen deze achtergrond moeten kinderen positief benaderd worden en dat niet alleen gericht op leeractiviteiten, maar vooral ook op het welbevinden. Kernwoorden hierbij zijn: bemoedigen, begeleiden en stimuleren! LEES MINDER

Liefde en Veiligheid

Samen en verantwoordelijkheid

Talentontwikkeling

Wat is de werkwijze van Christelijke Basisschool Rehoboth voor sociale ontwikkeling?

Christelijke Basisschool Rehoboth is een PBS school en gaat ervan uit dat goed gedrag geleerd kan worden. Centraal staan de gedragsverwachtingen die merkbaar moeten zijn in de omgang met elkaar en met de omgeving. De school heeft eigen gedragslessen ontwikkeld om verwachtingen duidelijk te maken, te oefenen en in te slijpen. Tijdens de Bijbellessen is er expliciet aandacht voor waarden en normen die ontleend zijn aan het Woord van God. Daarnaast worden lessen aangeboden met de methode 'Kinderen en hun Sociale Talenten'. Elementen van burgerschapskunde zijn verweven in de lessen 'Wereldoriëntatie' en regelmatig terugkerende projecten. Om de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen te monitoren, gebruikt de school ZIEN, een expertsysteem dat is gekoppeld aan Parnassys. De veiligheidsbeleving van de leerlingen wordt gemonitord door twee keer per jaar een vragenlijst af te nemen in de groepen 5 tot en met 8.

Welke registratievorm(en) gebruikt Christelijke Basisschool Rehoboth om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Christelijke Basisschool Rehoboth gebruikt ZIEN om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Christelijke Basisschool Rehoboth?

Christelijke Basisschool Rehoboth gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Kinderen en… hun sociale talenten, en eigen gedraglessen gebaseerd op PBS principes.