Rooms Katholieke Basisschool De Drie Vijvers
Schoolstraat 2
6596 AP Milsbeek

Schoolweging

Schoolweging
27.92
Spreiding
5.4

De schoolweging van De Drie Vijvers is 27,92 , met een spreiding van 5,40 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 96,5% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, presteert de school iets boven het landelijk gemiddelde (96,4%). Dit bevestigt de effectiviteit van de basisondersteuning, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

57,6% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de signaleringswaarde van 50,1% ligt. Hoewel dit lager is dan het regionale gemiddelde (61,1%), toont de school een sterke focus op het maximaliseren van kansen binnen de leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een nadruk op theoretische leerwegen: 27,3% havo/havo-vwo/vwo (vs. 26,0% regionaal). Praktijkonderwijs ontbreekt in de adviezen, terwijl dit regionaal 1,0% bedraagt. Opvallend is het hoge aandeel gecombineerde vmbo-adviezen (27,3%), wat past bij de gedifferentieerde aanpak voor leerlingen met wisselende onderwijsbehoeften.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Drie VijversGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om de leerlingen op het juiste instructieniveau in te delen en het meest passende aanbod te geven, monitort de leerkracht met de intern begeleider de tussenresultaten. De leerlingen worden op maat getest. Een uitgebreide analyse van de leerresultaten wordt minimaal een keer per schooljaar gemaakt door de intern begeleider in samenwerking met het team en de directie. E.e.a. vormt het uitgangspunt voor een studiedag met het team. Met elkaar wordt gekeken hoe we ervoor staan, wat dit betekent voor het aanbod en het organiseren van de juiste instructie.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

27,6% van de leerlingen presteert boven hun advies, tegen 25,3% landelijk. Het percentage onder-advisering (13,8%) ligt iets hoger dan het nationaal gemiddelde (11,8%), wat mogelijk samenhangt met de zorgvuldige afweging van doorstroomkansen tijdens adviesgesprekken. De school benadrukt in haar beleid het belang van reële perspectieven.

Sociale ontwikkeling

Op De Drie Vijvers: De Drie Vijvers is een Kanjerschool: een plek waar iedereen zichzelf kan en mag zijn. We bieden in een doorgaande lijn gestructureerd onderwijs op maat, waarbij bewegend, ontdekkend en onderzoekend leren ingezet wordt. Kinderen en leerkrachten reflecteren op hun eigen leren en handelen. Om tot groei te komen werken kinderen, ouders en leerkrachten samen. LEES MINDER

Kanjertraining

Wat is de werkwijze van Rooms Katholieke Basisschool De Drie Vijvers voor sociale ontwikkeling?

Rooms Katholieke Basisschool De Drie Vijvers gebruikt de Kanjertraining om onderling vertrouwen in groepen te bevorderen. De Kanjertraining bevordert rust in de klas, sociale veiligheid en een prettig schoolklimaat. De leerlingen kennen de petjes en de betekenis ervan. Leerlingen geven elkaar feedback op basis van deze uitgangspunten. Kanjertraining maakt wekelijks onderdeel uit van het lesprogramma van groep 1 t/m 8. De school gebruikt Kanjertaal voor het oplossen van conflicten en in de communicatie met ouders.

Welke registratievorm(en) gebruikt Rooms Katholieke Basisschool De Drie Vijvers om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Rooms Katholieke Basisschool De Drie Vijvers gebruikt het Digikeuzebord (onderbouw) en Leerling in Beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Rooms Katholieke Basisschool De Drie Vijvers?

Rooms Katholieke Basisschool De Drie Vijvers gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Beter omgaan met jezelf en de ander, Een doos vol gevoelens, Kanjer trainingen, Meidenvenijn en Groepsgeluk.