
Schoolweging
De schoolweging van De Molenwiek Mijnsheerenland is 26,06 , met een spreiding van 5,39 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Maarliefst 97,9% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, significant hoger dan de landelijke norm van 85%. Deze score plaatst de school in de top 10% van vergelijkbare instellingen in Zuid-Holland.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
69,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 51,8%. Dit onderstreept de effectiviteit van het onderwijsaanbod, vooral gezien de complexiteit van de leerlingenpopulatie (schoolweging 26,06).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school geeft een opvallend hoog percentage vwo-adviezen (31%), bijna dubbel zo veel als vergelijkbare scholen (18,6%). Tegelijk is het praktijkonderwijsadvies laag (0% vs. 1,01% regio). De combinatie vmbo-(g)t/havo en havo adviezen vormt 41,4%, wat past bij een focus op doorstroom naar hogere onderwijsniveaus.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Molenwiek Mijnsheerenland | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Voor het meten van de tussenresultaten gebruiken wij de toetsen van het CITO-LOVS. Deze geven een indicatie waar kinderen staan in hun ontwikkelingslijn, ten opzichte van "gemiddelde scores". De toetsen worden in februari afgenomen. Elk jaar stellen wij een toetskalender vast. Leerkrachten, IB-er en directie analyseren de resultaten per kind en per leerjaar. Indien resultaat afwijkt van het verwachtingspatroon, wordt kritisch gekeken naar het aanbod en de ontwikkeling van de leerling in de groep. Uiteindelijk moet dit leiden tot een aanpak op verschillende niveaus: Het aanbod kan aangepast worden, de wijze van aanbieden kan aangepast worden of het aanbod voor één of meerdere leerlingen kan aangepast worden.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
29,2% van de leerlingen presteert onder het schooladvies, aanzienlijk hoger dan het landelijk gemiddelde (11,8%). Dit kan samenhangen met de relatief hoge ambitie in advisering. Tegelijk scoort 50% op adviesniveau, wat aansluit bij de stabiele schoolweging en voorspelbare resultaten.