Daltonschool De Windroos
Proostdijstraat 39
3641 AT Mijdrecht

Schoolweging

Schoolweging
28.94
Spreiding
5.86

De schoolweging van De Windroos Mijdrecht is 28,94 , met een spreiding van 5,86 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 92,3% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, presteert De Windroos ruim boven de landelijke norm van 85%. De focus op basisvaardigheden, kenmerkend voor het daltononderwijs, lijkt hier zijn vruchten af te werpen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

50,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 47,1% ligt. Dit toont aan dat de school ondanks de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 28,94) meer leerlingen naar een hoger niveau tilt dan verwacht.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een breed scala: van 7,1% vmbo-b tot 7,1% vwo. Havo is met 25% het meest voorkomende advies. Opvallend is dat 14,3% van de leerlingen een gecombineerd advies (zoals vmbo-k/-(g)t) krijgt, wat de differentiatie in begeleiding onderstreept. Vergeleken met vergelijkbare scholen geeft De Windroos vaker havo-adviezen (25% vs. 16,07% regionaal).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Windroos MijdrechtGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Leerkrachten reflecteren met de leerlingen aan het eind van de les of het doel bereikt is. Als een leerling aangeeft dat het extra ondersteuning nodig heeft om de doelen te behalen, dan plant de leerkracht deze in gedurende de week. Bij de vakgebieden: rekenen, taal, spelling en begrijpend lezen wordt na ieder blok een methodetoets afgenomen. De leerkracht signaleert dan of groeps- of individuele doelen wel of niet behaald zijn, en plant waar nodig extra instructies in. Ieder schooljaar worden vanaf groep 3 in januari en juni toetsen van Cito afgenomen. Dit doen wij om ons onderwijsaanbod te monitoren.Tevens heeft de uitslag een beeld van de ontwikkeling van de school, de groep en van de individuele leerling. Met de gegevens stellen we het groepsplan op.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

17,86% van de leerlingen presteert onder hun advies, wat hoger is dan het landelijk gemiddelde (11,81%). Desondanks zit 60,71% op adviesniveau, wat aansluit bij de daltonfilosofie van realistisch inschatten. De 21,43% bovenadvies toont ruimte voor doorstroming dankzij persoonlijke groei.

Sociale ontwikkeling

Vertrouwen

Samenwerken

Eigenaarschap

Wat is de aanpak van Daltonschool De Windroos voor sociale ontwikkeling?

De basis van het Daltononderwijs is vertrouwen. Daltonschool De Windroos geeft kinderen vertrouwen en krijgt vertrouwen terug. De Kanjertraining sluit hierop aan, met als doel het bevorderen van onderling vertrouwen in groepen. Vertrouwen vormt de basis voor rust in de klas, sociale veiligheid en een prettig schoolklimaat. De Kanjertraining bestaat uit lessen en oefeningen om de sfeer in de klas te verbeteren of te behouden.

Welke registratievormen gebruikt Daltonschool De Windroos om sociale opbrengsten te meten?

Daltonschool De Windroos gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden gebruikt bij Daltonschool De Windroos?

Daltonschool De Windroos maakt gebruik van de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.