
Schoolweging
De schoolweging van De Kersentuin is 27,75 , met een spreiding van 5,60 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 96.4% scoren leerlingen vrijwel perfect op het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit ligt in lijn met het landelijk gemiddelde (96.37%), wat aantoont dat basisvaardigheden goed gewaarborgd zijn ondanks de complexere leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt met 62.3% een ruim bovenliggend streefniveau t.o.v. de signaleringswaarde van 48.6%. Dit is zelfs hoger dan het regionaal gemiddelde (60.5%), wat wijst op effectieve differentiatie bij rekenen en taal, vooral voor meerbegaafde leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Opvallend is het hoge percentage havo-adviezen (26.67% vs. 16.07% regio) en gecombineerde havo/vwo-adviezen (13.33% vs. 10.93%). Tegelijk blijft praktijkonderwijs achter (0% vs. 1.01% regio). De adviesverdeling reflecteert een ambitieuze aanpak: 60% van de leerlingen krijgt een vmbo-(g)t of hoger advies tegenover 55% bij vergelijkbare scholen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Kersentuin | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.27 | 172.63 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Als school meten we de onderwijskwaliteit aan de hand van drie zaken: De opbrengsten van het onderwijs; Het sociaal welbevinden van de kinderen; De vaardigheden die de kinderen nodig hebben voor de toekomst. De opbrengsten worden in kaart gebracht met behulp van periodieke toetsen. Twee keer per jaar analyseren we de opbrengsten van ons onderwijs, zowel de tussen- als de eindresultaten. Dit doen we per kind, wat leidt tot een perfecte afstemming van het leeraanbod. We doen het echter ook op school- en groepsniveau. we zijn steeds aan het kijken hoe de opbrengsten verbeteren of juist teruggaan. Zo kunnen we het onderwijs verbeteren waar nodig.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Met 31.25% van de leerlingen boven advies (vs. 25.27% landelijk) toont de school aan leerlingen vaak hoger in te schatten dan hun eindscore. Het percentage onderadvies (18.75%) ligt wel hoger dan gemiddeld (11.81%), mogelijk gerelateerd aan de bredere spreiding in schoolweging (5.6).