
De resultaten van Openbare Basisschool De Peppel in Middenmeer
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Openbare Basisschool De Peppel, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Openbare Basisschool De Peppel bij jullie?
Ontdek hoe goed Openbare Basisschool De Peppel bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Behaald door Leerlingen van Basisschool De Peppel
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt geëvalueerd in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een norm dat minimaal 85% van alle leerlingen dit basisniveau dient te halen. Dit percentage van 85% fungeert als de landelijke signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, toepasbaar op alle Nederlandse basisscholen. Op De Peppel zien we dat 88.5% van onze leerlingen dit cruciale niveau behaalt, wat ruim boven de landelijke norm van 85% ligt. Ter vergelijking, het landelijke gemiddelde ligt op 95.2%. Dit toont de sterke basis die wij onze leerlingen meegeven.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Prestaties op Basisschool De Peppel
Het streefniveau ligt hoger dan het fundamentele niveau en geeft het ambitieniveau aan dat we nastreven voor onze leerlingen aan het einde van groep acht. De onderwijsinspectie stelt per school, gebaseerd op de specifieke leerlingpopulatie, een apart streefpercentage vast. Dit percentage dient als de officiële signaleringswaarde voor het behalen van het streefniveau op schoolniveau. Voor Basisschool De Peppel is de signaleringswaarde voor het streefniveau vastgesteld op 43.5%. Onze leerlingen behalen gemiddeld 47.1% van het streefniveau, wat aangeeft dat we de gestelde doelen overtreffen. Het landelijk gemiddelde voor het streefniveau ligt op 55.4%. We blijven ons inzetten om ook dit ambitieuze niveau verder te verhogen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Openbare Basisschool De Peppel?
Op Openbare Basisschool De Peppel geloven we in een passende doorstroom naar het voortgezet onderwijs. We hechten veel waarde aan het advies dat voortkomt uit de IEP Eindtoets, omdat dit een betrouwbare indicator is voor het niveau van uw kind. Ons adviesproces is gebaseerd op een brede evaluatie van de leerontwikkeling. Dit omvat niet alleen de resultaten van de eindtoets, maar ook de voortgang in het leerlingvolgsysteem en de inzichten van onze ervaren leerkrachten. In november ontvangen ouders en leerlingen een voorlopig advies, dat we in overleg kunnen aanpassen indien de doorstroomtoets een ander niveau aangeeft. We streven ernaar om elk kind de beste kansen te bieden voor een succesvolle schoolcarrière na de basisschool. Communicatie met ouders is hierbij essentieel voor een goed afgestemd advies.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Welzijn op Basisschool De Peppel
Bij Openbare Basisschool De Peppel focussen we op de brede ontwikkeling van elk kind. We geloven dat aandacht voor sociale en emotionele vaardigheden essentieel is voor succes op school en in het leven. Ons team biedt een omgeving waar elk kind zich gezien en gewaardeerd voelt, niet alleen binnen de eigen klas, maar ook door middel van groepsdoorbrekende activiteiten. Wij streven ernaar om onderwijs op maat te bieden, waarbij we de unieke behoeften van elk kind centraal stellen. Wanneer een kind extra ondersteuning nodig heeft op sociaal-emotioneel gebied, zoeken we naar de meest effectieve aanpak, afgestemd op het individu, in plaats van te vertrouwen op standaardprocedures. Een duidelijke gedragsverwachting is zichtbaar in en rondom onze school. We hanteren drie kernwaarden: Veiligheid, Verantwoordelijkheid en Respect. Deze pijlers vormen de basis van ons schoolklimaat. Elke week bespreken we in de klas een specifieke gedragsverwachting en reflecteren we gezamenlijk op eerder gemaakte afspraken. Deze gedragsverwachtingen zijn prominent aanwezig in onze schoolomgeving om positief gedrag te stimuleren.
Veiligheid: Een fundament voor groei en leren.
Verantwoordelijkheid: Leren omgaan met eigen keuzes en gedrag.
Respect: Waardering tonen voor jezelf en anderen.
Hoe bevordert Basisschool De Peppel de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Basisschool De Peppel zet diverse methoden in om de sociale ontwikkeling te stimuleren. Onze geschoolde leerkrachten bieden de Rots en Watertraining aan, een programma dat gericht is op ervarend leren en lichaamsbewustzijn. Dit helpt kinderen hun reactiepatronen te begrijpen, vergroot hun zelfbewustzijn en geeft hen concrete tools om voor zichzelf en anderen op te komen. Daarnaast versterken we de executieve functies met 'Breinhelden', een programma dat kinderen helpt doordachte keuzes te maken. We gebruiken een consistente taal binnen de school, geïnspireerd door methoden als HIRO en Schooljudo. Deze programma's bieden kinderen de kans om sociaal en mentaal sterk te worden en vertrouwen op te bouwen in zichzelf en in anderen. De zeven judowaarden – vertrouwen, samenwerken, respect, beheersing, weerbaarheid, discipline en plezier – vormen de basis, ondersteund door het School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) initiatief. SWPBS is gericht op het systematisch aanpakken en voorkomen van probleemgedrag en pesten. Door gezamenlijke afspraken tussen personeel, leerlingen en ouders creëren we een veilige en positieve leeromgeving met minder gedragsincidenten, wat bijdraagt aan een gezonde schoolcultuur.
Welke instrumenten gebruikt De Peppel om de sociale vooruitgang van leerlingen te meten?
Om de sociale en emotionele ontwikkeling van onze leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen, maakt Basisschool De Peppel gebruik van verschillende gevalideerde registratiemethoden:
- Sociaal Emotionele Vragenlijst voor een gedetailleerd inzicht in welzijn.
- MijnKleutergroep, specifiek voor de jongste leerlingen.
- Vensters, voor een brede evaluatie van schoolprestaties en sociaal welzijn.
- Burgerschap meten, om de ontwikkeling van sociale vaardigheden en maatschappelijke betrokkenheid te volgen.
Welke methodieken worden ingezet voor sociaal-emotioneel leren op De Peppel?
Basisschool De Peppel integreert diverse effectieve methodieken in het curriculum om sociaal-emotioneel leren te bevorderen:
- School Wide Positive Behavior Support (SWPBS): Een schoolbrede aanpak voor een positief en veilig leerklimaat.
- Rots en Water: Een programma gericht op zelfvertrouwen, zelfreflectie en weerbaarheid.
- Breinhelden: Ter versterking van de executieve functies en denkvaardigheden.
- HIRO: Een methode die bijdraagt aan sociale competentie en veerkracht.
Inspectierapport Openbare Basisschool De Peppel: Transparantie in Onderwijs
Openbare Basisschool De Peppel in Middenmeer streeft naar uitmuntendheid in het basisonderwijs. Onze school biedt een veilige en stimulerende leeromgeving waar elk kind zich kan ontwikkelen tot een zelfstandige, creatieve en verantwoordelijke wereldburger. Wij nodigen u uit om de officiële beoordelingen van de onderwijsinspectie in te zien en meer te ontdekken over onze onderwijskwaliteit en schoolontwikkeling.