
Het team van Basisschool De Wegwijzer in Middenmeer
Current section: teamZie hier hoe het team van Basisschool De Wegwijzer is samengesteld
Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool De Wegwijzer. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.
Hoe goed past Basisschool De Wegwijzer bij jullie?
Ontdek hoe goed Basisschool De Wegwijzer bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?
Bij Basisschool De Wegwijzer zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.
Verdeling man/vrouw laden...
Vergelijking man-vrouw verdeling
Onze school heeft met 87.5% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 85.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Wat is de leeftijd van de teamleden?
De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool De Wegwijzer. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.
Leeftijdsverdeling laden...
Leeftijdsverdeling van het team
De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?
Bij Basisschool De Wegwijzer werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.
Functiegroepen laden...
Verdeling van functiegroepen
De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.
Deze school
Vakleerkrachten op deze school
Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool De Wegwijzer gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.
Beschikbare vakgebieden:
Vervanging van Leerkrachten Basisschool De Wegwijzer: Zekerheid en Continuïteit
Op Basisschool De Wegwijzer staat de continuïteit van het onderwijs voorop. Ons beleid is erop gericht om vervanging van leerkrachten zo effectief mogelijk te organiseren. Bij geplande afwezigheid, zoals wettelijk verlof, zetten we onze ervaren invalpool van stichting Kopwerk in. Deze samenwerking garandeert dat we snel kunnen schakelen en gekwalificeerd personeel kunnen inzetten. Zo waarborgen we de kwaliteit van de lessen en de dagelijkse gang van zaken op school, zelfs bij onvoorziene omstandigheden. In uitzonderlijke situaties waarin geen externe invaller beschikbaar is, zoeken we naar interne oplossingen. Slechts in het allerhoogste noodgeval, en na zorgvuldige afweging, kan het voorkomen dat een klas tijdelijk naar huis moet. Ouders worden hierover altijd direct geïnformeerd. Bij onverwachte lesuitval zorgt De Wegwijzer voor een passende en adequate opvang, zodat leerlingen altijd begeleid worden.
Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?
Toelichting van de school
Op de Wegwijzer wordt gewerkt met vier combinatiegroepen. Het leeftijdsverschil heeft een positieve invloed op de (sociale) ontwikkeling van kinderen. Jongere kinderen leren van de oudere kinderen en de oudere kinderen leren veel van het helpen van jongere kinderen. Bovendien leren kinderen in combinatiegroepen over het algemeen erg goed zelfstandig en geconcentreerd werken. Combinatiegroepen kunnen ook een voordeel zijn voor kinderen die in één of meer vakken achterlopen of juist vooruit zijn. Ze kunnen gemakkelijker aanschuiven bij de instructie van het andere deel van de groep. Zwakke leerlingen uit de hoogste groep krijgen meer uitleg en herhaling, terwijl goede leerlingen uit de laagste groep in aanraking komen met meer uitdagende lesstof. We starten het schooljaar met een groep 1-2, een groep 3-4, een groep 5-6 en een groep 7-8. De gemiddelde groepsgrootte ligt rond de 22 leerlingen. Dergelijke groepen bieden de mogelijkheid van goede en gerichte aandacht door de leerkracht voor alle kinderen. We vinden het belangrijk dat we alle kinderen zien en horen.
Groeperingsvormen
Hoe wordt de tijd op school besteed?
Leerjaar 1 en 2
Leerjaar 3 t/m 8
Deskundige Ondersteuning op Basisschool De Wegwijzer: Specialisten voor Uw Kind
Taal en Rekenen: Versterken van Leerresultaten
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Op Basisschool De Wegwijzer zetten we ons volledig in voor de optimale ontwikkeling van elk kind. We beschikken over een breed scala aan interne specialisten en werken nauw samen met het Samenwerkingsverband Kop van Noord-Holland, evenals met externe partners zoals logopedisten en fysiotherapeuten, om de best mogelijke ondersteuning te garanderen. Indien uw kind extra hulp nodig heeft bij taal of rekenen, bieden onze onderwijsondersteunende medewerkers gerichte hulp. Zij assisteren leerkrachten bij het geven van extra instructie, begeleide oefeningen en het herhalen van lesstof om zo de leeropbrengsten te maximaliseren. In overleg met u, als ouder, kunnen we ook ons specialistische interne team inschakelen. Een specialist kan uw kind observeren en onderzoeken om specifieke leerbehoeften te identificeren. Het advies dat hieruit voortkomt, helpt ons om het onderwijs op maat aan te bieden. Wij geloven erin dat elk kind, binnen de schoolmogelijkheden, de ondersteuning verdient die nodig is voor een succesvolle ontwikkeling. De inzet van onze expertise en externe hulpverleners gebeurt altijd in harmonie met u, de ouders. Samen bepalen we de benodigde ondersteuning en de volgende stappen. Met de start van een nieuwe taalcoördinator opleiding in het schooljaar 2025-2026, breiden we onze interne expertise op het gebied van taalonderwijs verder uit.
Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Basisschool De Wegwijzer is een trotse Kanjerschool, waar een sfeer van vertrouwen, veiligheid, rust en wederzijds respect centraal staat. Wij koesteren de sociaal-emotionele groei van onze leerlingen door middel van dagelijkse aandacht en gestructureerde lessen. Wekelijks besteden we in alle groepen aandacht aan sociale vaardigheden. Kinderen leren hierdoor effectief om te gaan met hun eigen gevoelens en die van anderen, complimenten te geven en te ontvangen, grenzen aan te geven, hun mening respectvol te uiten, vertrouwen te schenken en te ontvangen, samen te werken, zelfvertrouwen op te bouwen, conflicten op te lossen en hun emoties te hanteren. We hanteren de vier gedragstypen uit de Kanjertraining om gewenst gedrag in diverse situaties te stimuleren. Om de sociaal-emotionele ontwikkeling nauwlettend te volgen, maken we gebruik van de vragenlijst sociale veiligheid. Op basis van deze inzichten kunnen we proactief extra ondersteuning bieden of, indien nodig, specialistische hulp inschakelen, zoals verder toegelicht onder 'Taal en Rekenen'. Voor de groepen 3-8 gebruiken we het instrument 'IEP hart & handen' voor de monitoring van de sociaal-emotionele ontwikkeling. In de groepen 1-2 volgen we deze ontwikkeling via het digikeuzebord. Deze methoden stellen ons in staat om tijdig passende ondersteuning te bieden wanneer dit gewenst is.
Gedrag, Werkhouding & Taakaanpak: Leren met Plezier
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Wanneer een kind extra ondersteuning nodig heeft op het gebied van gedrag, werkhouding, of taakaanpak, bieden wij op De Wegwijzer een proactieve en op maat gemaakte oplossing. We analyseren samen de unieke onderwijsbehoeften van uw kind en stemmen ons aanbod daarop af. Onze school beschikt over een team van ervaren specialisten en werkt samen met externe partners, waaronder een gedragsspecialist van 'Zien in de Klas'. Deze specialist biedt waardevolle observaties, adviezen en ondersteuning aan zowel het kind als de leerkracht, om een optimaal leerklimaat te creëren. In samenspraak met u, als ouder, kunnen we ons interne ondersteuningsteam inschakelen. Het deskundige advies dat wij ontvangen, stelt ons in staat om effectief in te spelen op de specifieke onderwijsbehoeften van uw kind. Wij streven ernaar om binnen de mogelijkheden van de school de meest geschikte ondersteuning te bieden, zodat uw kind zich volledig kan ontplooien. De samenwerking met ouders en de inzet van expertise, zowel intern als extern, verlopen altijd in nauw overleg om de beste resultaten voor uw kind te waarborgen.
Motorische & Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
De motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen krijgt op Basisschool De Wegwijzer veel aandacht, mede dankzij onze toegewijde vakleerkracht bewegingsonderwijs. We versterken deze ontwikkeling door samen te werken met het Samenwerkingsverband Kop van Noord-Holland en externe specialisten zoals fysiotherapeuten en ergotherapeuten. Onze vakleerkracht verzorgt tweemaal per week inspirerende gymlessen voor de groepen 3 tot en met 8. Daarnaast speelt deze leerkracht een cruciale rol in het signaleren en observeren van de motorische vooruitgang van elk kind. Voor de groepen 1 en 2 worden de gymlessen gegeven door de eigen groepsleerkracht. Tijdens de lessen observeert de leerkracht aandachtig de fijne en grove motoriek, het evenwicht, de coördinatie en het uithoudingsvermogen van de kinderen. Bij opvallende ontwikkelingsverschillen of motorische uitdagingen wordt dit direct besproken met de intern begeleider. Indien er specifieke zorgen zijn of gerichte ondersteuning nodig is, kunnen wij, na overleg met u als ouder, gespecialiseerde professionals zoals een kinderfysiotherapeut of ergotherapeut inschakelen.
Medisch Handelen & Persoonlijke Verzorging: Zorg op Maat
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Bij Basisschool De Wegwijzer bieden we een breed scala aan ondersteuning, waarbij we zowel beschikken over eigen interne specialisten als nauw samenwerken met het Samenwerkingsverband Kop van Noord-Holland. Daarnaast onderhouden we waardevolle contacten met externe partners zoals logopedisten, fysiotherapeuten en ergotherapeuten om een compleet pakket aan zorg en begeleiding te kunnen bieden.
Overzicht ondersteuning
Extra mogelijkheden op deze school
Ontdek de Ondersteuningsmogelijkheden op Basisschool De Wegwijzer
Hoe Wij Elk Kind Begeleiden naar Succes
Het team
Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.
Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Ontwikkelplan voor Toekomstig Succes
Welke Belangrijke Ontwikkeldoelen Staan Centraal in Ons Schoolplan?
Hoe Garandeert De Wegwijzer de Realisatie van Haar Educatieve Doelstellingen?
Downloaden
Download Ons Uitgebreide Schoolplan HierOntdek Ons Uitgebreide Aanbod voor Jonge Kinderen in Middenmeer
Toelichting van de school
Veelgestelde vragen
Biedt Basisschool De Wegwijzer extra ondersteuning voor jonge kinderen?
Ja, Basisschool De Wegwijzer biedt gespecialiseerde programma's en extra ondersteuning voor jonge kinderen, met een focus op een sterke start in het basisonderwijs en het bevorderen van taalontwikkeling.
Met welke lokale partners werkt De Wegwijzer samen voor het jonge kind?
Basisschool De Wegwijzer werkt nauw samen met Peuterschool Pippeloentje, een erkende peuteropvanglocatie van Kappio, om een optimale doorstroom en voortzetting van educatieve programma's te waarborgen.