Basisschool De Wegwijzer

Het team van Basisschool De Wegwijzer in Middenmeer

Current section: team
Pienterpad 3
1775 Middenmeer

Zie hier hoe het team van Basisschool De Wegwijzer is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool De Wegwijzer. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool De Wegwijzer bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool De Wegwijzer bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool De Wegwijzer zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 87.5% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 85.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (87.5%)
Man (12.5%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (85.8%)
Man (14.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool De Wegwijzer. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (11.1%)
25-35 jaar (11.1%)
35-45 jaar (44.4%)
45-55 jaar (22.2%)
55-65 jaar (11.1%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.2%)
35-45 jaar (28.3%)
45-55 jaar (19.9%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (1.5%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool De Wegwijzer werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (50%)
Direct ondersteunend personeel (37.5%)
Management (12.5%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool De Wegwijzer gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten Basisschool De Wegwijzer: Zekerheid en Continuïteit

Op Basisschool De Wegwijzer staat de continuïteit van het onderwijs voorop. Ons beleid is erop gericht om vervanging van leerkrachten zo effectief mogelijk te organiseren. Bij geplande afwezigheid, zoals wettelijk verlof, zetten we onze ervaren invalpool van stichting Kopwerk in. Deze samenwerking garandeert dat we snel kunnen schakelen en gekwalificeerd personeel kunnen inzetten. Zo waarborgen we de kwaliteit van de lessen en de dagelijkse gang van zaken op school, zelfs bij onvoorziene omstandigheden. In uitzonderlijke situaties waarin geen externe invaller beschikbaar is, zoeken we naar interne oplossingen. Slechts in het allerhoogste noodgeval, en na zorgvuldige afweging, kan het voorkomen dat een klas tijdelijk naar huis moet. Ouders worden hierover altijd direct geïnformeerd. Bij onverwachte lesuitval zorgt De Wegwijzer voor een passende en adequate opvang, zodat leerlingen altijd begeleid worden.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op de Wegwijzer wordt gewerkt met vier combinatiegroepen. Het leeftijdsverschil heeft een positieve invloed op de (sociale) ontwikkeling van kinderen. Jongere kinderen leren van de oudere kinderen en de oudere kinderen leren veel van het helpen van jongere kinderen. Bovendien leren kinderen in combinatiegroepen over het algemeen erg goed zelfstandig en geconcentreerd werken. Combinatiegroepen kunnen ook een voordeel zijn voor kinderen die in één of meer vakken achterlopen of juist vooruit zijn. Ze kunnen gemakkelijker aanschuiven bij de instructie van het andere deel van de groep. Zwakke leerlingen uit de hoogste groep krijgen meer uitleg en herhaling, terwijl goede leerlingen uit de laagste groep in aanraking komen met meer uitdagende lesstof. We starten het schooljaar met een groep 1-2, een groep 3-4, een groep 5-6 en een groep 7-8. De gemiddelde groepsgrootte ligt rond de 22 leerlingen. Dergelijke groepen bieden de mogelijkheid van goede en gerichte aandacht door de leerkracht voor alle kinderen. We vinden het belangrijk dat we alle kinderen zien en horen.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Basisschool De Wegwijzer: Specialisten voor Uw Kind

7

Taal en Rekenen: Versterken van Leerresultaten

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Rekenspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist
Logopedist

Toelichting van de school:

Op Basisschool De Wegwijzer zetten we ons volledig in voor de optimale ontwikkeling van elk kind. We beschikken over een breed scala aan interne specialisten en werken nauw samen met het Samenwerkingsverband Kop van Noord-Holland, evenals met externe partners zoals logopedisten en fysiotherapeuten, om de best mogelijke ondersteuning te garanderen. Indien uw kind extra hulp nodig heeft bij taal of rekenen, bieden onze onderwijsondersteunende medewerkers gerichte hulp. Zij assisteren leerkrachten bij het geven van extra instructie, begeleide oefeningen en het herhalen van lesstof om zo de leeropbrengsten te maximaliseren. In overleg met u, als ouder, kunnen we ook ons specialistische interne team inschakelen. Een specialist kan uw kind observeren en onderzoeken om specifieke leerbehoeften te identificeren. Het advies dat hieruit voortkomt, helpt ons om het onderwijs op maat aan te bieden. Wij geloven erin dat elk kind, binnen de schoolmogelijkheden, de ondersteuning verdient die nodig is voor een succesvolle ontwikkeling. De inzet van onze expertise en externe hulpverleners gebeurt altijd in harmonie met u, de ouders. Samen bepalen we de benodigde ondersteuning en de volgende stappen. Met de start van een nieuwe taalcoördinator opleiding in het schooljaar 2025-2026, breiden we onze interne expertise op het gebied van taalonderwijs verder uit.

6

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Ergotherapeut
Gecertificeerde Kanjertrainers (A, B, C)

Toelichting van de school:

Basisschool De Wegwijzer is een trotse Kanjerschool, waar een sfeer van vertrouwen, veiligheid, rust en wederzijds respect centraal staat. Wij koesteren de sociaal-emotionele groei van onze leerlingen door middel van dagelijkse aandacht en gestructureerde lessen. Wekelijks besteden we in alle groepen aandacht aan sociale vaardigheden. Kinderen leren hierdoor effectief om te gaan met hun eigen gevoelens en die van anderen, complimenten te geven en te ontvangen, grenzen aan te geven, hun mening respectvol te uiten, vertrouwen te schenken en te ontvangen, samen te werken, zelfvertrouwen op te bouwen, conflicten op te lossen en hun emoties te hanteren. We hanteren de vier gedragstypen uit de Kanjertraining om gewenst gedrag in diverse situaties te stimuleren. Om de sociaal-emotionele ontwikkeling nauwlettend te volgen, maken we gebruik van de vragenlijst sociale veiligheid. Op basis van deze inzichten kunnen we proactief extra ondersteuning bieden of, indien nodig, specialistische hulp inschakelen, zoals verder toegelicht onder 'Taal en Rekenen'. Voor de groepen 3-8 gebruiken we het instrument 'IEP hart & handen' voor de monitoring van de sociaal-emotionele ontwikkeling. In de groepen 1-2 volgen we deze ontwikkeling via het digikeuzebord. Deze methoden stellen ons in staat om tijdig passende ondersteuning te bieden wanneer dit gewenst is.

5

Gedrag, Werkhouding & Taakaanpak: Leren met Plezier

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Ergotherapeut

Toelichting van de school:

Wanneer een kind extra ondersteuning nodig heeft op het gebied van gedrag, werkhouding, of taakaanpak, bieden wij op De Wegwijzer een proactieve en op maat gemaakte oplossing. We analyseren samen de unieke onderwijsbehoeften van uw kind en stemmen ons aanbod daarop af. Onze school beschikt over een team van ervaren specialisten en werkt samen met externe partners, waaronder een gedragsspecialist van 'Zien in de Klas'. Deze specialist biedt waardevolle observaties, adviezen en ondersteuning aan zowel het kind als de leerkracht, om een optimaal leerklimaat te creëren. In samenspraak met u, als ouder, kunnen we ons interne ondersteuningsteam inschakelen. Het deskundige advies dat wij ontvangen, stelt ons in staat om effectief in te spelen op de specifieke onderwijsbehoeften van uw kind. Wij streven ernaar om binnen de mogelijkheden van de school de meest geschikte ondersteuning te bieden, zodat uw kind zich volledig kan ontplooien. De samenwerking met ouders en de inzet van expertise, zowel intern als extern, verlopen altijd in nauw overleg om de beste resultaten voor uw kind te waarborgen.

5

Motorische & Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Fysiotherapeut
Ergotherapeut
Gecertificeerde Vakleerkracht Bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

De motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen krijgt op Basisschool De Wegwijzer veel aandacht, mede dankzij onze toegewijde vakleerkracht bewegingsonderwijs. We versterken deze ontwikkeling door samen te werken met het Samenwerkingsverband Kop van Noord-Holland en externe specialisten zoals fysiotherapeuten en ergotherapeuten. Onze vakleerkracht verzorgt tweemaal per week inspirerende gymlessen voor de groepen 3 tot en met 8. Daarnaast speelt deze leerkracht een cruciale rol in het signaleren en observeren van de motorische vooruitgang van elk kind. Voor de groepen 1 en 2 worden de gymlessen gegeven door de eigen groepsleerkracht. Tijdens de lessen observeert de leerkracht aandachtig de fijne en grove motoriek, het evenwicht, de coördinatie en het uithoudingsvermogen van de kinderen. Bij opvallende ontwikkelingsverschillen of motorische uitdagingen wordt dit direct besproken met de intern begeleider. Indien er specifieke zorgen zijn of gerichte ondersteuning nodig is, kunnen wij, na overleg met u als ouder, gespecialiseerde professionals zoals een kinderfysiotherapeut of ergotherapeut inschakelen.

2

Medisch Handelen & Persoonlijke Verzorging: Zorg op Maat

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog

Toelichting van de school:

Bij Basisschool De Wegwijzer bieden we een breed scala aan ondersteuning, waarbij we zowel beschikken over eigen interne specialisten als nauw samenwerken met het Samenwerkingsverband Kop van Noord-Holland. Daarnaast onderhouden we waardevolle contacten met externe partners zoals logopedisten, fysiotherapeuten en ergotherapeuten om een compleet pakket aan zorg en begeleiding te kunnen bieden.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
25
Totaal specialisten
25
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal
Gymlokaal
Fysiotherapie
Wijkteam - schoolmaatschappelijk werk

Ontdek de Ondersteuningsmogelijkheden op Basisschool De Wegwijzer

Hoe Wij Elk Kind Begeleiden naar Succes

Bij Basisschool De Wegwijzer staat elk kind centraal. Vanaf de aanmelding onderzoeken we zorgvuldig of onze school kan voldoen aan de unieke onderwijsbehoeften van uw kind. Plaatsing van leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, gebeurt altijd in lijn met onze huidige capaciteiten en mogelijkheden. Tijdens een persoonlijk gesprek tussen u als ouder en onze intern begeleider, brengen we de specifieke onderwijsbehoeften en de haalbaarheid van ondersteuning binnen onze schoolomgeving in kaart. Zo creëren we samen een helder beeld en de beste aanpak voor uw kind. Onze aanpak voor extra ondersteuning is erop gericht om zoveel mogelijk binnen de vertrouwde omgeving van de eigen groep te blijven. De groepsleerkracht, die uw kind dagelijks begeleidt, heeft hierin de hoofdrol. Zij wordt hierin ondersteund door onze toegewijde onderwijsassistent en de ervaren intern begeleider. Indien nodig schakelen we gespecialiseerde externe expertise in om de ondersteuning te optimaliseren. Uiteraard houden we u als ouder of verzorger nauw betrokken en geïnformeerd over elke stap die we zetten. Het Ondersteuningsteam (OT) is een essentieel onderdeel van onze zorg. Vijf tot zes keer per jaar komen we samen om leerlingen in een breder perspectief te bespreken. Het doel is om gezamenlijk de meest effectieve interventies te bepalen. Bij deze belangrijke OT-bijeenkomsten zijn altijd de volgende professionals aanwezig: ouders/verzorgers, de groepsleerkracht, de intern begeleider, de directeur, een orthopedagoog en eventuele externe hulpverleners die al betrokken zijn bij het kind of gezin. Wij zijn trots deel uit te maken van het Samenwerkingsverband Kop van Noord Holland. Dit partnerschap geeft ons toegang tot een breed scala aan expertise op gebieden zoals hoogbegaafdheid, gedragsproblematiek, dyslexie, autisme en ondersteuning bij langdurige ziekte. Meer gedetailleerde informatie over onze samenwerking en de beschikbare expertise vindt u op www.swvkopvannoordholland.nl. U kunt ook contact opnemen via Postbus 80 - 1620 AB Hoorn of telefonisch via 0229-259380. Soms kunnen we als school tegen de grenzen van onze ondersteuningsmogelijkheden aanlopen. Wanneer dit het geval is, onderzoeken we tijdens het OT samen met u de mogelijkheden voor een passende plek op een andere school. Dit kan een reguliere basisschool in de buurt zijn, of een school voor speciaal (basis)onderwijs die beter aansluit bij de onderwijsbehoeften van uw kind. De school draagt een wettelijke zorgplicht om passend onderwijs te garanderen. Meer achtergrondinformatie over deze zorgplicht is te vinden op www.kopwerk.nl onder het kopje 'Informatie - Zorgplicht'. Onze ambitie is om continu te groeien in onze kennis en expertise met betrekking tot leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. We streven ernaar om onze samenwerking met externe partners verder te verdiepen, zodat we nog beter kunnen inspelen op de diverse onderwijsbehoeften van al onze leerlingen. In het schooljaar 2024-2025 heeft ons voltallige team een gespecialiseerde NT2-scholing gevolgd. Hiermee versterken we onze vaardigheden om NT2-leerlingen optimaal te begeleiden. We kunnen nu een doordacht aanbod voor taal en lezen realiseren, waarbij we effectieve ondersteuning integreren in ons onderwijssysteem. Deze investering in ons personeel stelt ons in staat om gelijktijdig te werken aan woordenschat, spelling, lezen en communicatie. Hiermee waarborgen we een consistente leerlijn en voldoen we beter aan de specifieke onderwijsbehoeften van deze leerlingen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Ontwikkelplan voor Toekomstig Succes

Welke Belangrijke Ontwikkeldoelen Staan Centraal in Ons Schoolplan?

Voor het schooljaar 2025-2026 focust Basisschool De Wegwijzer zich op drie cruciale ontwikkelthema's om de leerervaring te optimaliseren. Ten eerste versterken we ons didactisch handelen, met een blijvende nadruk op Effectief Directe Instructie (EDI). We streven naar een duurzame borging van effectieve leerkrachtpraktijken door de hele school. Ten tweede intensiveert de samenwerking binnen de Brede School, wat zorgt voor een rijker en meer geïntegreerd leeraanbod voor onze leerlingen. Ten derde zetten we in op het verhogen van de leerresultaten in rekenen, zowel tussentijds als aan het einde van het schooljaar. De implementatie van 'Met Sprongen Vooruit' en de bijbehorende scholing van ons team ondersteunen dit doel. Deze ambitieuze doelen zijn zorgvuldig uitgewerkt in ons schoolplan voor de periode 2023-2027.

Hoe Garandeert De Wegwijzer de Realisatie van Haar Educatieve Doelstellingen?

Bij Basisschool De Wegwijzer hanteren we een gestructureerde aanpak voor continue kwaliteitsverbetering, nauw verweven met ons integraal personeelsbeleid. Dit waarborgt dat de schoolontwikkeling en de professionele groei van onze medewerkers hand in hand gaan. Elke medewerker monitort de eigen ontwikkeling via een persoonlijk ontwikkelplan. Onze kwaliteitszorg onderscheidt basiskwaliteit (wettelijke vereisten) van eigen kwaliteit (unieke schoolambities). Kwaliteitskaarten, cyclisch besproken in het team, en intensieve groepsbezoeken door de intern begeleider en directie, bewaken en verbeteren deze kwaliteit. Wij stimuleren een cultuur van continue professionele ontwikkeling door middel van individuele gesprekken, inhoudelijke overleggen en collegiale consultatie. Reflectie op ons aanbod en handelen is hierbij essentieel. We stellen borgingsdocumenten op met concrete schoolafspraken en werkwijzen om onze kwaliteitsverbeteringen te verankeren. Ons jaarlijkse schooljaarplan beschrijft de voorgenomen ontwikkeldoelen en realisatiestrategieën, voortkomend uit het vierjaarlijkse schoolplan. De evaluatie hiervan vindt plaats in het schooljaarverslag, beide beschikbaar op onze website. Burgerschapsvorming integreren we op een holistische wijze in ons onderwijs, conform de kerndoelen. Dit omvat het pedagogisch klimaat, IPC, levensbeschouwing, Kanjertraining, Nieuwsbegrip, schoolactiviteiten en de lesstof van onze taalmethode. Onze visie op burgerschap en de doorgaande lijn vormen de kern van ons aanbod, gericht op het bijbrengen van kennis, vaardigheden en een actieve maatschappelijke houding. Leerlingen ontwikkelen begrip voor democratie, mensenrechten, duurzaamheid, conflicthantering en respect voor diversiteit. Sinds schooljaar 2024-2025 is een leerlingenraad actief, die de stem van alle leerlingen vertegenwoordigt via verkiezingen en campagnes. Onze kernwaarden voor burgerschap omvatten het opvoeden tot respectvolle, evenwichtige individuen met een sterk zelfbeeld, kennis van democratische principes en digitale vaardigheden. We moedigen belangeloze hulp, respect voor diversiteit en culturele ontwikkeling aan. De hoofddoelen van ons onderwijs – kwalificatie, socialisatie en persoonsvorming – zijn direct gekoppeld aan burgerschap. We bereiden leerlingen voor op actieve deelname aan de samenleving, bevorderen een vreedzame en humane omgang en stimuleren reflectie op identiteit en zingeving. Elke twee jaar evalueren we het burgerschapsonderwijs bij leerlingen van groep 6 t/m 8 middels een vragenlijst, om ons aanbod continu te optimaliseren.

Ontdek Ons Uitgebreide Aanbod voor Jonge Kinderen in Middenmeer

Toelichting van de school

Bij Basisschool De Wegwijzer zetten we ons volop in voor een vliegende start voor elk kind. Ons doel is het voorkomen van achterstanden, met name op het gebied van taalontwikkeling, door middel van voor- en vroegschoolse educatie (VVE). We onderhouden nauwe banden met lokale peuterspeelzalen om een soepele overgang te garanderen voordat uw kind vier jaar wordt en aan onze basisschool begint. Voor kinderen met een VVE-indicatie plannen we proactief gesprekken met de peuterspeelzaal. Dit stelt ons in staat om de specifieke onderwijsbehoeften van uw kind te identificeren en het intensieve leerprogramma van de peuterspeelzaal naadloos voort te zetten op onze school. De ontwikkeling van elk kind volgen we nauwlettend met behulp van het digikeuzebord observatie-instrument. Indien uit observaties blijkt dat de woordenschat van een kind extra aandacht behoeft, breiden we het taalaanbod uit en integreren dit in het dagelijkse lesprogramma. Deze gerichte ondersteuning wordt verzorgd door onze ervaren leerkrachten en onderwijsassistenten, die zich inzetten voor de optimale groei van elk kind. Soms adviseren we ouders ook om externe deskundigen, zoals logopedisten, te raadplegen. In situaties waarin de school aanvullende expertise nodig heeft, wordt de leerling besproken binnen het ondersteuningsteam (OT) van de school. Ouders geven hiervoor altijd toestemming en zijn aanwezig bij deze besprekingen. Het OT bestaat uit de directie, de intern begeleider, de leerkracht en een orthopedagoog van het samenwerkingsverband, wat zorgt voor een breed gedragen en deskundig advies.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool De Wegwijzer extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, Basisschool De Wegwijzer biedt gespecialiseerde programma's en extra ondersteuning voor jonge kinderen, met een focus op een sterke start in het basisonderwijs en het bevorderen van taalontwikkeling.

Ja, Basisschool De Wegwijzer biedt gespecialiseerde programma's en extra ondersteuning voor jonge kinderen, met een focus op een sterke start in het basisonderwijs en het bevorderen van taalontwikkeling.

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en Peuteropvang

Met welke lokale partners werkt De Wegwijzer samen voor het jonge kind?

Basisschool De Wegwijzer werkt nauw samen met Peuterschool Pippeloentje, een erkende peuteropvanglocatie van Kappio, om een optimale doorstroom en voortzetting van educatieve programma's te waarborgen.

Basisschool De Wegwijzer werkt nauw samen met Peuterschool Pippeloentje, een erkende peuteropvanglocatie van Kappio, om een optimale doorstroom en voortzetting van educatieve programma's te waarborgen.

Team | Basisschool De Wegwijzer in Middenmeer | [2025] Schoolregister