
De resultaten van School voor Speciaal Basisonderwijs Het Kompas in Middelharnis
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van School voor Speciaal Basisonderwijs Het Kompas, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past School voor Speciaal Basisonderwijs Het Kompas bij jullie?
Ontdek hoe goed School voor Speciaal Basisonderwijs Het Kompas bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Welk schooladvies kregen de leerlingen van School voor Speciaal Basisonderwijs Het Kompas?
De overgang van groep 8 naar het voortgezet onderwijs is een belangrijke stap. Op SBO Het Kompas begeleiden we leerlingen en ouders nauwgezet bij het vinden van de juiste vo-school. Ons advies is gebaseerd op een brede evaluatie van de leerling. We gebruiken het leerlingvolgsysteem met methode-onafhankelijke toetsen, zoals IEP LVS, en specifieke groep 8 instrumenten zoals de ADIT (adaptief digitaal capaciteitenonderzoek) en het 'Hart en Handen'-onderdeel van IEP LVS. De ADIT brengt de potentiële mogelijkheden van uw kind in kaart, terwijl 'Hart en Handen' inzicht geeft in persoonsvorming, werk- en leerhouding, concentratie, voorkeuren, zelfstandigheid, planningsvaardigheden en doorzettingsvermogen. Dit alles, aangevuld met onze observaties, vormt de basis voor een weloverwogen schooladvies. We organiseren schoolbezoeken aan vo-scholen en informeren u over open dagen. Eind februari presenteren we het definitieve schooladvies, waarna de aanmelding plaatsvindt. Een onderwijskundig rapport met alle relevante informatie wordt overhandigd aan de vo-school. Na de doorstroomtoets in april heroverwegen we het schooladvies indien nodig, altijd in overleg met u en uw kind. Bij een lager toetsadvies blijft het schooladvies gehandhaafd, maar krijgt uw kind in het voortgezet onderwijs de kans zich te bewijzen. De vo-school bepaalt de definitieve plaatsing, waarbij het niveau van het schooladvies als minimumniveau geldt. Jaarlijks evalueren we onze adviezen met het voortgezet onderwijs om onze begeleiding te blijven optimaliseren. De uitstroomgegevens van de afgelopen vijf jaar tonen aan dat ongeveer 60% van onze leerlingen doorstroomt naar de RGO, 30% naar CSG Prins Maurits, 5% naar Connect in Middelharnis en 5% naar scholen buiten Goeree-Overflakkee.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Emotionele Groei op SBO Het Kompas
Speciaal Basisonderwijs Het Kompas in Middelharnis biedt gespecialiseerd onderwijs aan leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben op het gebied van leren, sociaal-emotionele ontwikkeling of gedragsproblematiek. Onze missie is om elke leerling de individuele begeleiding te bieden die nodig is om zich optimaal te ontwikkelen binnen zijn of haar eigen mogelijkheden. We streven ernaar een veilige en stimulerende leeromgeving te creëren waar kinderen kunnen groeien. We werken nauw samen met het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Goeree-Overflakkee om expertise van externe deskundigen in te schakelen wanneer dit essentieel is voor de ontwikkeling van een leerling. Soms is een verwijzing naar het Team Jeugd en Gezin (TJG) nodig voor aanvullende ondersteuning. Deze stappen ondernemen we altijd in overleg met de ouders om de beste zorg voor uw kind te waarborgen.
Veiligheid creëren voor elke leerling
Stimuleren van eigenaarschap en verantwoordelijkheid
Bevorderen van samenwerking en wederzijds respect
Vergroten van zelfvertrouwen en zelfredzaamheid
Aandacht voor zingeving en levensbeschouwing
Ondersteunen van zelfontplooiing en persoonlijke groei
Hoe bevordert SBO Het Kompas de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Op SBO Het Kompas worden leerlingen ingedeeld in leeftijdsgebonden groepen, die elk vernoemd zijn naar een planeet. Een duidelijke dagplanning op het bord, die aan het begin van de dag met de leerlingen wordt besproken, biedt structuur en voorspelbaarheid. Didactische vorderingen worden nauwkeurig gemonitord met behulp van methode-afhankelijke en -onafhankelijke toetsen. De resultaten hiervan worden gedeeld tijdens oudercontactavonden. Voor het in kaart brengen van sociale vaardigheden maken we gebruik van de WMK-vragenlijst. Deze digitale vragenlijst wordt tweemaal per jaar ingevuld door zowel leerkrachten als leerlingen uit de bovenbouw. Alle verzamelde gegevens worden verwerkt in de individuele Ontwikkelingsperspectiefplannen (OPP’s) en vormen mede de basis voor ons onderwijsaanbod en onze aanpak.
Welke registratiemethoden gebruikt de school om sociale vooruitgang te meten?
Om de sociale opbrengsten van onze leerlingen effectief in kaart te brengen, hanteert SBO Het Kompas de volgende registratiemethode:
- WMK (vragenlijst voor sociale vaardigheden)
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden ingezet op Het Kompas?
SBO Het Kompas maakt gebruik van bewezen methoden om het sociaal-emotioneel leren van leerlingen te stimuleren:
- Kinderen en… hun sociale talenten
- Zippy's vrienden
Inspectierapport Speciaal Basisonderwijs Het Kompas: Kwaliteit en Ontwikkeling
Speciaal Basisonderwijs Het Kompas valt onder het basistoezicht van de Inspectie van Onderwijs, wat duidt op een solide kwaliteitsborging. Onze school blinkt uit in het bieden van brede ontwikkelingskansen aan leerlingen, waarbij de focus ligt op zowel academische als persoonlijke groei. Gekwalificeerde leerkrachten zorgen voor een op maat gemaakte aanpak, perfect afgestemd op de individuele behoeften van elk kind. Het Kompas creëert een stimulerend en veilig leerklimaat waar leerlingen zich prettig en gewaardeerd voelen. De positieve sfeer, gecombineerd met diverse activiteiten, zorgt ervoor dat onze leerlingen met plezier naar school gaan en zich optimaal kunnen ontwikkelen. Duidelijke afspraken en gedragsregels zijn kernonderdelen van onze schoolcultuur en worden door iedereen nageleefd. We besteden veel aandacht aan het bevorderen van sociale vaardigheden, wat essentieel is voor de algehele ontwikkeling van onze leerlingen.