
Schoolweging
De schoolweging van De Vliegers is 29,79 , met een spreiding van 5,66 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97,22% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85% en het vergelijkingsgemiddelde (95,88%). Dit onderstreept de effectiviteit van de basisondersteuning, vooral op taal- en rekenvaardigheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
43,98% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat onder de signaleringswaarde van 47,1% en het vergelijkingsgemiddelde (57,79%) ligt. Dit reflecteert mogelijk de uitdagingen verbonden aan de complexe leerlingenpopulatie. De focus op maatwerk in het daltononderwijs biedt kansen voor verbetering.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn ambitieus gericht: 38,89% vmbo-(g)t/havo en 11,11% vwo-advies. Dit overtreft regionale gemiddelden voor theoretische leerwegen (10,34% vmbo-(g)t/havo en 18,61% vwo in de regio). Praktijkonderwijsadviezen (5,56%) liggen wel boven het landelijk gemiddelde (1,01%), wat past bij de schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Vliegers | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 173.14 | 174.11 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De leerkracht registreert de tussenresultaten bij de leerlingen(en) d.m.v. - Methode-gebonden toetsen - CITO LOVS of observatie-instrument KIJK - Anders zoals observaties , schriftelijk werk etc. De leerkracht analyseert waar de zorg op gericht moet zijn en voert zelf de benodigde acties uit. Indien deze extra zorg meer dan een maand in beslag neemt en de verwachting is dat de achterstand niet binnen drie maanden ingehaald is, dient dit te geschieden middels een handelingsplan. Dit plan wordt door de leerkracht schriftelijk vastgelegd op de daarvoor afgesproken wijze en na uitvoering geëvalueerd. Met de ouders wordt dit plan besproken en geëvalueerd. In het groepsplan staat aangegeven dat er een handelingsplan is. Bij een IV en een V score op de Cito LOVS toetsen moet er, voor zover dat kan, een analyse gemaakt worden. De analyseformulieren zitten in de desbetreffende toets mappen. Na de analyse moeten de leerkrachten de benodigde acties uitvoeren. Bij de groepsbesprekingen komen de Citoresultaten in de maanden februari en juni ter sprake. Resultaten worden met zowel de groep als de leerjaren vergeleken in een trendanalyse. 3 Keer per jaar zijn er groepsbesprekingen met leerkracht en IB-er . Tijdens deze groepsbespreking wordt aan de hand van het groepsoverzicht en de groepsplannen de leerlingen besproken.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
25% van de leerlingen presteert onder advies – significant hoger dan het landelijk gemiddelde (11,81%). Dit zou kunnen samenhangen met de complexe populatie. Tegelijk scoort 31,25% boven advies, wat de kwaliteit van doorstroombegeleiding toont. De school zet hierbij in op individuele ontwikkelingsplannen.