
Schoolweging
De schoolweging van Wilgenhof is 34,83 , met een spreiding van 6,10 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,76% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit blijft consistent in lijn met de stijgende landelijke trend (vergelijkingsgemiddelde: 93,36%), wat wijst op stevige basisvaardigheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau wordt met 50,93% ruim behaald (signalering: 36,3%), wat de effectiviteit van het onderwijs in complexe omstandigheden onderstreept. Prestaties liggen bovendien boven het vergelijkingsgemiddelde van 49,21%, een opmerkelijke prestatie gezien de hoge schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een focus op maatwerk: 28,57% vmbo-(g)t en 17,86% havo (vs. 16,45% en 16,07% regionaal). Het aandeel vwo-advies (7,14%) blijft achter bij vergelijkbare scholen (18,61%), mogelijk door de complexe leerlingenpopulatie. Opvallend is het lagere percentage praktijkonderwijs (0% vs. 1,01% regio), wat aansluit bij de schoolvisie op doorstroomgericht onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Wilgenhof | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Kindcentrum Wilgenhof hanteert een PDCA cyclus om de kwaliteit van ons onderwijs te bewaken. Een kwaliteitscyclus die past bij onze visie op leren en ontwikkelen. Elk jaar doorlopen we deze cyclus waarin we systematisch de praktijk onderzoeken en ontwikkelen. In deze kwaliteitscyclus beschrijven we wat we willen meten, de momenten waarop we meten en de onderzoeksmethodieken die daarbij kunnen worden ingezet, de opbrengsten hiervan en de interventies hierop. Daarna evalueren we en start de cyclus opnieuw. Doel van de cyclusDe PDCA-cyclus geeft het principe weer van continue verbetering en wordt gevormd door de facetten Plan-Do-Check-Act. Met dit principe wordt aangegeven dat voor het bereiken van een hogere kwaliteit een continue cyclus op gang moet worden gebracht van het plannen van acties, het ten uitvoer brengen van geplande acties, het checken of de resultaten van de acties werkelijk zijn zoals was beoogd, en het bijsturen of bijstellen van de uitvoering of plannen naar aanleiding van de checkresultaten.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 7,69% van de oud-leerlingen presteert onder advies (landelijk: 11,81%), dankzij gedegen advisering. 34,62% stroomt boven advies door, mogelijk door de nauwe monitoring zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan. Deze cijfers reflecteren een balans tussen realisme en ambitie.
Sociale ontwikkeling
Kinderen horen zich veilig en geborgen te voelen op school, alleen dan kunnen ze zich in alle vertrouwen ontwikkelen. Soms voelen basisschoolleerlingen zich niet veilig op school, dit kan worden veroorzaakt door pesten of door andere factoren. Dit kan een probleem zijn, dat het welzijn en de ontwikkeling van kinderen bedreigt. Wij willen een sociaal-pedagogisch klimaat creëren waarin ieder kind zich ondersteund, betrokken, veilig en geaccepteerd voelt. Wij geloven in de kracht van de groep (en dat wij daar in kunnen investeren). Wij hanteren duidelijke normen en waarden. Vanuit onze kernwaarden worden school-en klassenregels afgeleid. Wanneer de school-en klassenregels niet worden nageleefd, volgen er sancties. Wij hanteren een schoolbrede aanpak. Hoe wij dit vormgeven op school staat beschreven in ons sociaal veiligheidsbeleid. LEES MINDER
We zijn aardig voor elkaar
We zijn rustig op school
We dragen zorg voor elkaar
Wat is de werkwijze van Wilgenhof voor sociale ontwikkeling?
De opvoeding van kinderen is primair de taak van de ouders, maar de school speelt hierin een aanvullende rol. Wilgenhof hecht eraan dat ieder kind zich kan ontwikkelen tot een evenwichtig, vrij en verantwoordelijk persoon. De school bevordert zelfstandigheid, samenwerking en verantwoordelijkheid, waarbij een veilige en geborgen omgeving essentieel is. De leerkracht is naast begeleider ook pedagoog en streeft naar een goede relatie met elk kind, met oog voor hun mogelijkheden en belemmeringen. Het pedagogisch klimaat op Wilgenhof kenmerkt zich door veiligheid, aandacht voor elk kind, samenwerking, zelfstandigheid, duidelijke afspraken en het leren nemen van verantwoordelijkheid. De leerkrachten hebben positieve en hoge verwachtingen van de kinderen.
Welke registratievorm(en) gebruikt Wilgenhof om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Wilgenhof gebruikt 'Kijk!' en 'Zien' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Wilgenhof?
Wilgenhof gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Programma Alternatieve Denkstrategieën (PAD), Rots en Water, en Goed van Start.