
Schoolweging
De schoolweging van Franciscus Middelburg is 30,23 , met een spreiding van 5,97 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98,2% scoren vrijwel alle leerlingen op het fundamentele niveau (landelijk gem. 95,7%). Dit benadrukt de effectieve basisvaardigheden in taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau wordt met 65,2% ruimschoots gehaald (signaleringswaarde: 45,5%), wat aangeeft dat tweederde van de leerlingen hogere cognitieve doelen bereikt. Dit is 7,9% boven het gemiddelde van vergelijkbare scholen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn sterk gericht op theoretische trajecten: 34,6% vmbo-(g)t en 23,1% vwo, samen 57,7% (vs. 35,1% bij vergelijkbare scholen). Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (0% vs. 1,0% regio), wat past bij het academische profiel van de school.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Franciscus Middelburg | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
In de groepen 1 en 2 brengen we de ontwikkeling van kinderen in kaart aan de hand van de observatie en registratie van KIJK! Aan de hand van deze observaties richten we ons beredeneerde aanbod in. In de groepen 3 t/m 8 volgen we de ontwikkeling van kinderen d.m.v. observaties, methodetoetsen en IEP toetsen. We analyseren de groei die kinderen laten zien. Daarnaast hebben we 3 keer per jaar een groepsbespreking met de intern begeleider waarbij we ook kijken naar de vorderingen van het individuele kind. Aan de hand van groepsoverzichten waarop de onderwijsbehoeften van alle kinderen vermeld staan m.b.t. sociaal emotionele ontwikkeling, rekenen lezen en spelling, taal, begrijpend lezen worden de leerlingen besproken. We kijken welke kinderen zich volgens verwachting ontwikkelen en welke kinderen iets extra's nodig hebben. We bieden waar nodig extra ondersteuning in de groep. We werken met een groepsplan waarin zoveel mogelijk wordt aangesloten op de onderwijsbehoeften van ieder kind. Bovenstaande data gebruiken wij als team ook om beleidslijnen uit te zetten voor veranderingsprocessen ten behoeve van kwaliteitsverbetering van het onderwijs bij ons op school.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
18,5% van de leerlingen presteert boven hun schooladvies (regio: 25,3%), terwijl 22,2% onder advies zit (regio: 11,8%). Deze ‘voorzichtige’ adviseringstijl wordt mogelijk gecompenseerd door de hoge streefniveaus en lage uitval.
Sociale ontwikkeling
De Franciscusschool is een veilige ontmoetingsplaats waar kinderen maar ook ouders en medewerkers van de school samen leven en samenwerken. Respectvol omgaan met elkaar en met de wereld waarin wij leven is daarbij cruciaal. Zodra je bij ons het schoolgebouw binnenstapt voel je het overal. Het warme welkom, het gevoel bij de groep te horen en toch je eigen ik te mogen laten zien, jezelf te mogen zijn. De school is de 'wereld' waarin je nieuwsgierig wordt, waarin je optimaal tot leren komt en het beste uit jezelf haalt. LEES MINDER
veiligheid
welbevinden
respectvol omgaan met elkaar
Wat is de werkwijze van RK Basisschool Franciscus voor sociale ontwikkeling?
RK Basisschool Franciscus creëert een veilige omgeving met heldere verwachtingen en regels. De school volgt de sociaal-emotionele ontwikkeling systematisch door middel van meetinstrumenten, observaties en gesprekken. Er wordt 3x per jaar een sociogram afgenomen in de groepen 4 t/m 8. De school werkt met de methode Kwink, een online lesmateriaal voor sociaal-emotioneel leren.
Welke registratievorm(en) gebruikt RK Basisschool Franciscus om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
RK Basisschool Franciscus gebruikt Kijk!, sociogrammen en sociaal emotionele vragenlijsten om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt RK Basisschool Franciscus?
RK Basisschool Franciscus gebruikt Kwink als methode voor sociaal-emotioneel leren.