De Aventurijn
Henry Dunantlaan 6
4334 BA Middelburg

Schoolweging

Schoolweging
27.99
Spreiding
5.77

De schoolweging van De Aventurijn Middelburg is 27,99 , met een spreiding van 5,77 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

99,3% van de leerlingen voldoet aan het fundamentele niveau, aanzienlijk hoger dan de landelijke signaleringswaarde (85%) en boven het vergelijkingspercentage (96,45%). Dit benadrukt de robuuste basiskwaliteit van het reken- en taalonderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

67,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 50,1% en het regionale gemiddelde (61,13%). Deze score onderstreept de effectiviteit van het maatwerkonderwijs voor hogere leerdoelen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen zijn sterk gericht op theoretische leerwegen: 32,56% vwo-advies (vs. 18,61% regio) en 25,58% vmbo-(g)t/havo. Het aandeel praktijkgericht advies (vmbo-b/k: 9,3%) ligt iets onder regionale percentages (14,57%), wat past bij het profiel van een kennisintensieve school.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Aventurijn MiddelburgGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Via methode- en nietmethodegebonden toetsen (volgens een jaarschema) worden de tussenresultaten van kinderen gemeten. Twee maal per jaar (feb en jun) worden de nietmethodegebonden toetsen van Cito afgenomen voor de vakgebieden rekenen, lezen, spelling, begrijpend lezen, studievaardigheden en Engels. In groep 8 vindt de Centrale EindToets plaats.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is het relatief hoge percentage leerlingen (19,05%) dat onder advies presteert, ruim boven het landelijk gemiddelde (11,81%). Desalniettijnen scoort 23,81% boven advies, wat aansluit bij de in het schoolplan genoemde 'ambitieuze doorstroomcultuur'. De school zet hierbij in op maatwerkportfolio's voor betere match tussen advies en potentieel.

Sociale ontwikkeling

We beschouwen de klas en de school als een leefgemeenschap, waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen en waarin kinderen leren om samen beslissingen te nemen. Een conflict mag en als je goed met een conflict omgaat, hoeft het immers geen ruzie te worden. Op onze school voelen de kinderen zich verantwoordelijk voor elkaar en voor de gemeenschap. Zij staan open voor de verschillen tussen mensen. Onze school wil kinderen opvoeden tot verantwoordelijke en actieve leden van de gemeenschap. Daartoe beschouwen wij de klas en de school als oefenplaats. Kinderen leren dat zij deel uitmaken van de gemeenschap die de klas en de school vormt en leren daar een bijdrage aan te leveren. Ze leren oog en oor te hebben voor anderen, zich verantwoordelijk te voelen voor het algemeen belang: initiatiefrijk, zorgzaam en betrokken. LEES MINDER

Respectvol ontmoeten

Transparant

Samen

Wat is de werkwijze van De Aventurijn voor sociale ontwikkeling?

De Aventurijn werkt met het programma ‘De Vreedzame School’ aan een positief sociaal klimaat en de vorming van actieve en betrokken burgers. Dit programma loopt van het kinderdagverblijf tot en met groep 8. In de eerste twee weken van het schooljaar is er dagelijks een les/activiteit rondom het thema ‘Wij horen bij elkaar’, gericht op een positieve groepsvorming. De kinderen bedenken samen taken om de klas te organiseren en kiezen welke taak ze willen uitvoeren. Er wordt gewerkt rondom thema's als luisteren, conflicten oplossen, gevoelens, je steentje bijdragen, en groepsvorming. Ouders ontvangen nieuwsbrieven en kletskaarten om de onderwerpen thuis te bespreken. In de groepen 7 en 8 kunnen kinderen solliciteren om leerlingmediator te worden en bemiddelen bij kleine conflicten op het plein (na toestemming van de leerkracht).

Welke registratievorm(en) gebruikt De Aventurijn om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Aventurijn gebruikt de registratievormen Kijk! en Zien om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Aventurijn?

De Aventurijn gebruikt de methode Vreedzame School voor sociaal-emotioneel leren.