
De resultaten van CBS Acaciahof in Middelburg
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van CBS Acaciahof, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past CBS Acaciahof bij jullie?
Ontdek hoe goed CBS Acaciahof bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Prestaties Fundamenteel Niveau op CBS Acaciahof
Op CBS Acaciahof streven we ernaar dat alle leerlingen een solide basis ontwikkelen in taal en rekenen. Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële vaardigheden die elke basisschoolleerling aan het einde van groep acht beheerst. Onze school presteert uitstekend met 97.8% van de leerlingen die dit cruciale niveau behalen, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit toont de effectiviteit van ons onderwijs en de inzet van onze leerlingen en docenten. De resultaten worden gemeten via de eindtoets of doorstroomtoets in groep acht. De inspectie hanteert een signaleringswaarde van 85% als minimum voor het fundamentele niveau, een standaard die voor alle basisscholen in Nederland geldt.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Resultaten op CBS Acaciahof
Naast het fundamentele niveau zetten we ons in voor het behalen van het streefniveau, dat een verdere verdieping van kennis en vaardigheden in taal en rekenen beoogt. Dit ambitieuze doel helpt leerlingen zich optimaal voor te bereiden op het vervolgonderwijs. CBS Acaciahof behaalt 63.4% van de leerlingen op het streefniveau, wat een sterke prestatie is ten opzichte van de specifieke signaleringswaarde van onze school. Deze waarde wordt door de inspectie individueel bepaald, rekening houdend met de unieke leerlingenpopulatie van elke basisschool. Ons team werkt continu aan innovatieve lesmethoden om zoveel mogelijk leerlingen de kans te geven dit hogere niveau te bereiken, wat essentieel is voor hun verdere academische ontwikkeling.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van CBS Acaciahof?
Ontdek het schooladvies van CBS Acaciahof, uw partner in de ontwikkeling van uw kind. Ons schooladvies is zorgvuldig samengesteld en houdt rekening met de unieke aanleg, talenten en leerontwikkeling van elke leerling. We beoordelen prestaties op zowel methode-afhankelijke als methode-onafhankelijke toetsen, met een focus op de algehele groei gedurende de basisschoolperiode. Factoren zoals concentratie, motivatie en doorzettingsvermogen, ook wel schoolse vaardigheden genoemd, spelen een cruciale rol in ons advies. Extra ondersteuning of een doublure worden meegenomen in het proces, maar zullen nooit nadelig uitpakken voor het uiteindelijke schooladvies. De overgang van basisschool naar voortgezet onderwijs is een belangrijke stap. Tijdens een informatieavond lichten we de procedure toe. Schooladviezen kunnen enkelvoudig of meervoudig zijn; wij geven enkelvoudige adviezen enkel op expliciet verzoek van het voortgezet onderwijs. Het definitieve schooladvies van CBS Acaciahof wordt samengesteld in overleg met de leerkrachten van groep 7 en 8, de intern begeleider en de directeur. Dit advies is gebaseerd op de resultaten van de IEP LVS-toetsen, methodegebonden toetsen en de werkhouding van de leerling gedurende de hele basisschoolloopbaan. Ouders die bezwaar willen maken tegen het schooladvies, kunnen dit melden bij de directeur, waarna de officiële bezwaarprocedure wordt gevolgd.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op CBS Acaciahof: Kinderen Leren en Groeien
Op CBS Acaciahof in Middelburg zien we de vorming van onze leerlingen en hun sociale ontwikkeling als een cruciaal onderdeel van de onderwijskwaliteit. We besteden daarom doelbewust aandacht aan het aanleren van levensvaardigheden. Deze vaardigheden, ook wel 'life skills' genoemd, stellen kinderen in staat om op een positieve en effectieve manier om te gaan met de uitdagingen van het dagelijks leven. Denk hierbij aan zelfbewustzijn, zelfsturing, sociaal bewustzijn en het ontwikkelen van sterke sociale competenties. De kerndoelen voor sociaal-emotionele ontwikkeling zijn in lijn met de wettelijke vereisten voor het basisonderwijs. Onze school bevordert actief burgerschap en sociale integratie, zoals vastgelegd in de Wet op het primair onderwijs, om leerlingen voor te bereiden op een actieve rol in de maatschappij.
Bevordering van morele en emotionele ontwikkeling
Stimuleren van communicatie en samenwerking
Ontwikkeling van levensvaardigheden en burgerschap
Hoe bevordert CBS Acaciahof de sociale ontwikkeling bij leerlingen?
CBS Acaciahof stimuleert sociale ontwikkeling door gericht aandacht te besteden aan levensvaardigheden en sociaal-emotionele groei. Dit doen we door middel van specifieke methoden en registratie-instrumenten die helpen bij het volgen en ondersteunen van elke leerling.
Welke registratievormen gebruikt CBS Acaciahof voor sociale opbrengsten?
Voor het in kaart brengen van sociale opbrengsten maakt CBS Acaciahof gebruik van de volgende registratievormen:
- Kijk!
- Zien
- Sociaal Emotionele Vragenlijst
Welke methode voor sociaal-emotioneel leren wordt ingezet op CBS Acaciahof?
CBS Acaciahof zet het 'Programma Alternatieve Denkstrategieën (PAD)' in als methode voor sociaal-emotioneel leren. Dit programma helpt leerlingen bij het ontwikkelen van belangrijke sociale en emotionele vaardigheden.
Inspectierapport CBS Acaciahof: Kwaliteit en Ontwikkeling in Basisonderwijs
Het bestuur en de directie van CBS Acaciahof zijn verheugd met de positieve bevindingen in het meest recente inspectierapport. We zijn trots te kunnen melden dat onze school continuïteit in kwaliteit levert, waarbij alle onderdelen als voldoende worden beoordeeld en drie cruciale aspecten zelfs het predicaat 'goed' hebben ontvangen. Dit resultaat is een erkenning van de toegewijde inzet van ons gehele team gedurende het afgelopen jaar. De uitstekende leerresultaten en de effectiviteit van ons onderwijs, zo menen wij, zijn direct te danken aan de gestructureerde aanpak van het leerproces. Welbevinden en actieve betrokkenheid van onze leerlingen zijn fundamentele pijlers die we hanteren om hoogwaardig onderwijs te garanderen. CBS Acaciahof blinkt uit in het helder belichten en continu verbeteren van onderwijsprocessen, wat resulteert in optimale prestaties van onze leerlingen. De pedagogische en didactische benadering is van hoog niveau, en ons team kent elke leerling met hun individuele onderwijsbehoeften. De inspectie heeft onze werkwijze 'Zicht op ontwikkeling' terecht gewaardeerd met een 'goed'. Als schoolbestuur onderschrijven wij volledig de conclusies van de onderwijsinspectie. De school demonstreert een scherp inzicht in de effectiviteit van de kwaliteitszorgsystemen en stuurt deze op een onderwijsinhoudelijk sterke manier aan. Het bestuur waardeert de bevestiging van de inspectie en de beoordeling 'goed' dan ook ten zeerste.