
Schoolweging
De schoolweging van Regenboogschool is 26,61 , met een spreiding van 5,34 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Alle leerlingen (100%) behalen het fundamentele niveau, ruim boven de inspectienorm van 85% en het vergelijkingsgemiddelde van 96,7%. Dit onderstreept de effectieve basisondersteuning, vooral in taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school scoort met 80,8% ruim boven haar signaleringswaarde van 51,8% voor het streefniveau. Dit is opvallend hoog vergeleken met vergelijkbare scholen (63,3%). De focus op maatwerk en 'ontwerpend leren' zoals beschreven in het schoolplan, lijkt hier vruchten af te werpen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school geeft nadrukkelijk hoge adviezen: 44,8% vwo (vs. 18,6% landelijk) en 24,1% havo/vwo. Praktijkonderwijs komt met 0% lager uit dan het regionaal gemiddelde (1,01%). De combinatie van een theoretische focus en lage schoolweging verklaart mogelijk deze verdeling.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Regenboogschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.55 | 175.23 | 179.48 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Iedere dag wordt tijdens de lessen, door de inzet van formatieve evaluatie, direct bekeken hoe een leerling vordert op de doelen van de les. Daarnaast worden methodetoetsen ingezet om doelen die aan de orde zijn geweest in de lessen na een korte periode te evalueren. In groep 1 en 2 wordt gebruik gemaakt van het observatiesysteem Inzichtelijk. Hiermee kunnen leerkrachten tijdens het spel van de leerlingen direct observeren en registreren of bepaalde doelen beheerst worden. Ook in groep 3 wordt hiervan gebruik gemaakt voor het vak rekenen. Voor de evaluatie op de lange termijn wordt in de groepen 3 t/m 8 gebruik gemaakt van het cito leerlingvolgsysteem. Ieder schooljaar in januari en juni worden er toetsen afgenomen waarmee kan worden bepaald of leerlingen voor de vakken technisch lezen, begrijpend lezen, rekenen en spelling gegroeid zijn in vaardigheid. Daarnaast kan de leerkracht met behulp van deze toetsen vaststellen waar nog ontwikkelkansen liggen voor de hele groep. De resultaten van methodetoetsen en leerlingvolgsysteemtoetsen worden vastgelegd in ons administratiesysteem ParnasSys. Leerkrachten gebruiken deze gegevens om hun plannen voor de groep of voor individuele leerlingen op te stellen en te evalueren. Daarnaast vinden er besprekingen plaats waarbij de resultaten van de groep door de leerkracht en de IB'er besproken worden en aandachtspunten voor de komende periode worden geformuleerd.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
19,2% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk), mogelijk gerelateerd aan de hoge adviesnormen. Desondanks presteert 15,4% boven verwachting, wat aansluit bij het beleid om doorstroomkansen maximaal te benutten. De school vermeldt in haar rapportage extra begeleiding voor 'risicoleerlingen' om deze trend te keren.
Sociale ontwikkeling
Wij zijn een school waarin de ontwikkeling van de leerlingen centraal staat. Daarom zien we elk kind als een uniek persoon met mogelijkheden. We willen onze leerlingen helpen te ontwikkelen tot jonge mensen, die met hun talenten bijdragen aan een menswaardige samenleving Tegelijk is het voor ons een uitdaging om ieder kind een passende plek te kunnen bieden. "Passend" wil niet alleen zeggen dat we oog hebben voor ieder kind met zijn / haar mogelijkheden. Met "passend" bedoelen we ook dat we een plek bieden aan iedereen die Gods Woord onderschrijft en Jezus Christus als zijn persoonlijke Verlosser erkent. Om dit alles te realiseren is een goede samenwerking met ouders een eerste vereiste Deze samenwerking willen we steeds verder uitwerken en intensiveren. LEES MINDER
betrokkenheid
vertrouwen
plezier
Wat is de werkwijze van Basisschool Regenboogschool voor sociale ontwikkeling?
De werkwijze van Basisschool Regenboogschool voor sociale ontwikkeling is gebaseerd op het principe van Handelings Gericht Werken (HGW). Het kind en de groep staan centraal, evenals hun mogelijkheden en onderwijsbehoeften. De school streeft ernaar aan te sluiten bij de behoeften van het kind om zijn/haar talenten te ontwikkelen, waarbij de samenwerking en communicatie met de ouders van groot belang zijn.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Regenboogschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Regenboogschool gebruikt Inzichtelijk, Sociaal Emotionele Vragenlijsten en Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Regenboogschool?
Basisschool Regenboogschool gebruikt Kwink en Goed van Start als methoden voor sociaal-emotioneel leren.