Archipelschool Het Element
Hooge Meestraat 4
4337 VM Middelburg

Schoolweging

Schoolweging
37.87
Spreiding
5.05

De schoolweging van Het Element Middelburg is 37,87 , met een spreiding van 5,05 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

94,99% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, wat significant hoger is dan zowel de landelijke signaleringswaarde (85%) als het vergelijkingsgemiddelde (92,67%). Dit onderstreept de basiskwaliteit van het onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

59,99% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 31,7% en het vergelijkingsgemiddelde van 44,71%. Dit laat zien dat de school ondanks de complexe populatie hogere ambities waarmaakt.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het Element geeft relatief veel praktijkonderwijsadviezen (13,33% vs. 1,01% bij vergelijkbare scholen). Tegelijkertijd valt de sterke focus op vmbo-(g)t op (33,33%). Havo-adviezen (13,33%) liggen iets onder het regionaal gemiddelde, wat past bij de schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsHet Element MiddelburgGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Aan het begin van het jaar vindt een risicoanalyse plaats, waarbij kinderen per unit met leerkrachten en IBer worden besproken. Het gaat dan om leerlingen die nog geen extra zorg ontvangen. Wij werken met het leerlingvolgsysteem IEP. De tussenresultaten van de leerlingen worden bijgehouden in dit leerlingvolgsysteem. Deze resultaten worden 2 maal per jaar per groep en per leerling geanalyseerd. Dit gebeurt door leerkracht en intern begeleider. De resultaten bevatten de methodetoetsen (beheersen kinderen de lesstof van de afgelopen periode) en genormeerde toetsen. Op grond van de analyses worden de nieuwe groepsplannen en de individuele handelingsplannen voor de komende periode opgesteld. De bijbehorende acties ter verbetering van de resultaten worden met ouders geëvalueerd, besproken en bijgesteld.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is het hoge percentage leerlingen dat onder advies presteert (28,57% vs. 11,81% landelijk). Dit zou kunnen samenhangen met de complexe populatie. De school zet echter in op nauwgezette monitoring, zoals beschreven in het ondersteuningsplan.

Sociale ontwikkeling

Wij vertellen en laten zien aan de leerlingen wat we van hen verwachten. We besteden veel aandacht aan onze kernwaarden binnen de lessen bij ons op school.

Respect

Gelijkwaardigheid

Diversiteit

Wat is de werkwijze van Archipelschool Het Element voor sociale ontwikkeling?

Archipelschool Het Element start elk schooljaar met 'Goed van start', een programma gericht op groepsvorming. Gedurende 6 weken werken de kinderen aan de sociale cohesie. Daarnaast worden er lessen sociale/emotionele vorming aangeboden met de methode KWINK. De school gebruikt het IEP leerlingvolgsysteem (hart-handen) om de sociale en emotionele vaardigheden en ontwikkeling van leerlingen in kaart te brengen. Ook in het Jeelo-onderwijs krijgen kinderen de kans om sociale vaardigheden te oefenen en leren ze te zorgen voor zichzelf en voor een ander. Dagelijkse observaties vormen een belangrijk onderdeel van de monitoring.

Welke registratievorm(en) gebruikt Archipelschool Het Element om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Archipelschool Het Element gebruikt Kijk! en Zien om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Archipelschool Het Element?

Archipelschool Het Element gebruikt 'Goed van Start' en KWINK voor sociaal-emotioneel leren.