ABS Middelburg
Zuidsingel 17
4331 RR Middelburg

Schoolweging

Schoolweging
25.23
Spreiding
5.98

De schoolweging van ABS Middelburg is 25,23 , met een spreiding van 5,98 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97,0% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, vrijwel gelijk aan het landelijk gemiddelde (97,3%). Hiermee overschrijdt de school ruimschoots de inspectienorm van 85%, wat wijst op een sterke basiskwaliteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

63,2% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 56,2%. Dit geeft aan dat de school effectief inzet op hogere leerdoelen, ondanks dat het resultaat iets onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (66,85%) ligt.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school geeft een sterk theoretische richting: 43,6% vwo-advies (vs. 18,6% regio) en 20,9% havo-advies. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkgericht advies (4,8% vmbo-b vs. 5,5% regio). De adviezen zijn ambitieuzer dan bij vergelijkbare scholen, mogelijk gestimuleerd door de relatief lage schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsABS MiddelburgGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Iedere dag observeren de leerkrachten tijdens de lessen hoe een leerling vordert op de doelen van de lessen. Daarnaast worden methodetoetsen ingezet om doelen die aan de orde zijn geweest na een periode van 3 á 4 weken te evalueren. In groep 1 en 2 wordt gebruik gemaakt van het observatiesysteem Kijk! Hiermee kunnen leerkrachten tijdens het spel van de leerlingen direct observeren en registreren of bepaalde doelen beheerst worden. Voor de evaluatie op de lange termijn wordt in de groepen 3 t/m 8 gebruik gemaakt van het IEP leerlingvolgsysteem. Ieder schooljaar in januari en juni worden de toetsen IEP Hoofd, Hart en Handen afgenomen. IEP Hart en Handen voor het volgen van de sociaal-emotionele ontwikkeling en leeraanpak, IEP Hoofd voor het volgen van de ontwikkeling op het gebied van rekenen, lezen en taal. De toetsresultaten zijn voor de leerkrachten een hulpmiddel om vast te stellen waar nog ontwikkelkansen liggen voor de hele groep. De resultaten van methodetoetsen en IEP toetsen worden vastgelegd in ons administratiesysteem ParnasSys. Leerkrachten gebruiken deze gegevens om hun plannen voor de groep of voor individuele leerlingen op te stellen en te evalueren. Daarnaast vinden er besprekingen plaats waarbij de resultaten van de groep door de leerkracht en de IB'er besproken worden en aandachtspunten en doelen voor de komende periode worden geformuleerd.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

11,8% van de leerlingen presteert onder advies, exact gelijk aan het landelijk gemiddelde. Het percentage bovenadvies (29,4%) ligt echter 4% hoger dan gemiddeld, wat mogelijk samenhangt met de intensieve begeleiding zoals beschreven in hun doorstroomprotocol. De combinatie van gedegen advies en nazorg lijkt zijn vruchten af te werpen.

Sociale ontwikkeling

Kinderen horen zich veilig en geborgen te voelen op school, alleen dan kunnen ze zich in alle vertrouwen ontwikkelen. Soms voelen basisschoolleerlingen zich niet veilig op school, dit kan worden veroorzaakt door pesten of door andere factoren. Dit kan een probleem zijn, dat het welzijn en de ontwikkeling van kinderen bedreigt. Wij willen een sociaal-pedagogisch klimaat creëren waarin ieder kind zich ondersteund, betrokken, veilig en geaccepteerd voelt. Wij geloven in de kracht van de groep (en dat wij daar in kunnen investeren). Wij hanteren duidelijke normen en waarden. Vanuit onze kernwaarden worden school-en klassenregels afgeleid. Wanneer de school-en klassenregels niet worden nageleefd, volgen er sancties. Wij hanteren een schoolbrede aanpak. Hoe wij dit vormgeven op school staat beschreven in ons protocol sociale veiligheid. LEES MINDER

Wij zijn aardig voor elkaar

Wij zijn rustig in de school

Wij lossen problemen goed op

Wat is de werkwijze van ABS Middelburg voor sociale ontwikkeling?

ABS Middelburg creëert een veilig sociaal klimaat door pesten te voorkomen en op te treden als het zich voordoet. Met de methode KiVa wordt preventief gewerkt aan groepsvorming en een veilige leeromgeving. De lessen stimuleren de ontwikkeling van sociale vaardigheden. Contact met ouders is belangrijk en ze worden op de hoogte gehouden van de groepssfeer.

Welke registratievorm(en) gebruikt ABS Middelburg om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

ABS Middelburg gebruikt Kijk! en IEP Hart en Handen om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt ABS Middelburg?

ABS Middelburg gebruikt de methode KiVa voor sociaal-emotioneel leren.